Audiowizualność w kulturze 4018-KONW57
Zajęcia są wprowadzeniem w zagadnienia związane z kulturą wizualną w perspektywie antropologicznej. Ich celem jest przegląd podstawowych kategorii, metod i sposobów badania kultury wizualnej. Szczególny nacisk kładziony jest na krytyczne wykorzystanie narzędzi badawczych w analizie i interpretacji wybranych zjawisk audiowizualnych lub filmowych. Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z antropologii obrazu i historii kultury wizualnej ze szczególnym uwzględnieniem kulturowych konsekwencji funkcjonowania technicznych mediów audiowizualnych. Zajęcia kończy praca roczna.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
– zna najważniejsze teorie i ujęcia badania kultury wizualnej,
– charakteryzuje tę dyscyplinę i swoistość prowadzonych w jej obrębie badań,
– zna jej podstawowe pojęcia i stawiane przez nią pytania badawcze,
– zna media audiowizualne i umie je scharakteryzować,
– analizuje współczesne zjawiska kultury pod kątem praktyk widzenia.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach
Aktywność
Praca pisemna
Literatura
– Leone Battista Alberti, O malarstwie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1963 (fragm.).
– Charles Altman, W stronę teorii gatunku filmowego "Kino" 1987, nr 6.
– Roland Barthes, Camera lucida [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– Jean Baudrillard, Precesja symulakrów [w:] tegoż, Symulakry i symulacja Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005 (fragm.).
– André Bazin, Ontologia obrazu fotograficznego [w:] tegoż, Film i rzeczywistość, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1963, s. 9-17.
– Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej [w:] tegoż, Anioł historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1996 (fragm.).
– Walter Benjamin, Paryż, stolica XIX wieku [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– Henri Bergson, Kinematograficzny mechanizm myślenia i złudzenie mechanistyczne [w:] tegoż, Ewolucja twórcza, „Książka i Wiedza”, Warszawa 1957.
– Daniel Dayan, Widz wpisany w obraz, „Film na Świecie” 1989 nr 369, s. 25-31.
– Jacques Derrida, Parergon [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba,, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– Umberto Eco, Przejrzystość utracona [w:] tegoż, Semiologia życia codziennego, Czytelnik, Warszawa 1996, s. 174-199.
– Michel Foucault, Panoptyzm [w:] tegoż, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Aletheia, Warszawa 1993.
– Ernst H. Gombrich, Obraz wizualny [w:] Symbole i symbolika, wyb. Michał Głowiński, Czytelnik, Warszawa 1991, s. 312-338.
– Elizabeth Grosz, Protetyczne przedmioty [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– Martin Heidegger, Czas światoobrazu [w:] tegoż, Budować, mieszkać, myśleć: eseje wybrane, Czytelnik, Warszawa 1977, s. 128-167.
– Karol Irzykowski, Królestwo ruchu [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– Hille Koskela, Kamery internetowe, telewizja i telefon komórkowy. Uwłasnowalniający ekshibicjonizm, „Kultura Współczesna” 2009 nr 2, s. 96-114.
– Marshall McLuhan, Przekazem jest środek przekazu [w:] tegoż, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004, s. 39-53.
– Nicholas Mirzoeff, Prawo do patrzenia [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– W. J. T. Mitchell, Pokazać widzenie [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– Laura Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne [w:] tejże, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, Korporacja ha!art – Era Nowe Horyzonty, Kraków-Warszawa 2010, s. 33-47.
– Erwin Panofsky, Perspektywa jako „forma symboliczna”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008 (fragm.).
– Vivian Sobchak, Pieprzyć ciało / przetrzymać tekst, czyli jak wyjść cało z tego stulecia [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– Susan Sontag, Świat obrazów [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– John Tagg, Miasto spektaklu [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
Film: Sound of Noise / Nieściszalni (Francja, Szwecja 2010, reż. Ola Simonsson, Johannes Stjärne Nilsson)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: