Recepcja filozofii antycznej w kulturze umysłowej Europy 4018-KONW22
Zajęcia poświęcone będą analizie wybranych przykładów inspiracji myślą antyczną w kulturze umysłowej nowożytnej i współczesnej Europy. Inspirację tę badać będziemy na różnorodnych polach: teoretycznym, etycznym, politycznym i estetycznym. Pod pojęciem recepcji rozumieć należy przy tym nie tylko - i nie przede wszystkim - nawiązania pozytywne, lecz także polemiki intelektualne, które, przynajmniej w zamyśle swoich autorów, budować miały odrębność nowożytnej formacji kulturowej w stosunku do kultury klasycznej. Podczas zajęć śledzić będziemy takie polemiki, na gruncie filozofii polityki (Arystoteles vs Hobbes, Platon vs Rawls), rozważań nad metodą filozoficzną (starożytni sceptycy vs Kartezjusz), etyki (Arystoteles vs Kant) czy estetyki (Platon, Hegel, Gadamer). Dzięki analizie przeciwstawnych stanowisk lepiej ujrzymy swoistość każdego z nich, ich mocne i słabe strony. Intencją zajęć jest również wykazanie, że spory te nie mają wartości wyłącznie historycznej, a podnoszone w nich argumenty zachowują doniosłość w intelektualnych debatach współczesności.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć osiąga następujące efekty kształcenia:
W zakresie wiedzy:
– ma usystematyzowaną znajomość i zrozumienie głównych pojęć w ramach obszaru badań nad tradycjami filozoficznymi (sprawiedliwość, wolność, dobro, piękno, metoda, prawa człowieka, cnoty obywatelskie, uznanie)
– zna metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla filozofii oraz potrafi odróżnić i zdefiniować występujące w niej nurty myślenia (liberalizm, komunitaryzm, konserwatyzm etc.)
W zakresie umiejętności:
– samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny z dziedziny filozofii, potrafi twórczo konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów źródłowych
– samodzielnie konstruuje oraz rekonstruuje charakterystyczne dla filozofii argumentacje z perspektywy różnych stanowisk teoretycznych
W zakresie kompetencji społecznych:
– ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla rozumienia tradycji europejskiej
Kryteria oceniania
Studenci przygotowują krótkie wprowadzenia do zajęć; ponadto podstawą oceny jest aktywny udział w dyskusji oraz przygotowany na zakończenie esej /
Literatura
H. Arendt, Kondycja ludzka; Arystoteles, Polityka, Etyka nikomachejska; G.W.F. Hegel, Fenomenologia ducha; T. Hobbes, Lewiatan; J.J. Rousseau, List o widowiskach; Platon, Państwo, Uczta; J. Rawls, Teoria sprawiedliwości; Sekstus Empiryk, Zarysy pirrońskie; Kartezjusz, Rozprawa o metodzie;I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Krytyka władzy sądzenia; A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty; H.-G. Gadamer, Prawda i metoda
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: