Sztuka pisania - tekst akademicki 4018-KONW101
Zajęcia poświęcone są procesowi twórczemu w pisemnej wypowiedzi akademickiej, krytycznemu traktowaniu źródeł i tekstów naukowych, rozwijaniu umiejętności pisania różnych typów tekstów akademickich na drodze poznania w teorii i praktyce etapów powstawania tego rodzaju tekstów: znalezienia właściwego tematu, zgromadzenia potrzebnych materiałów, weryfikacji, wybrania najodpowiedniejszej struktury, zaplanowania tekstu, wyznaczenia fokusu i wreszcie redagowania kolejnych wersji tekstu w zgodzie z obowiązującymi wymogami formalnymi. Będą też omawiane aspekty etyczne pisania tekstu (szacunek do źródeł, cudzych tekstów i odbiorcy obejmujący poszanowanie własności intelektualnej), umiejętność przyjmowania krytyki i korzystania z niej w celu doskonaleniu tekstu, umiejętność udzielania konstruktywnej krytyki innym. Oprócz tekstów uczestników zajęć będą poddawane analizie i ocenie wybrane teksty akademickie. Biorąc po uwagę obowiązkową obecność na zajęciach (30 godzin), czytanie lektur i redakcję 3 tekstów akademickich, student poświęci w sumie na osiągnięcie celów dydaktycznych zajęć około 60 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Student pogłębia wiedzę:
• z zakresu komunikacji i uwarunkowań języka
• o języku jako o podstawowej ekspresji i środku przekazu danej kultury
• teoretyczną na temat pisania i odbioru tekstów akademickich, takich jak abstrakt, recenzja naukowa, artykuł naukowy, opis projektu badawczego.
• o zasadach etyki pisania tekstów akademickich
• o właściwym stosunku do źródeł, tekstów i odbiorców, włącznie z poszanowaniem własności intelektualnej.
Umiejętności. Student potrafi:
• znaleźć obiecujący temat tekstu akademickiego.
• napisać poprawny, logiczny, spójny i atrakcyjny tekst akademicki
• przygotować prezentację pisemną oraz ustną w języku polskim na tematy kulturoznawcze i z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorców
• korzystać z najważniejszych dla kulturoznawstwa narzędzi wyszukiwawczych, w szczególności internetowych baz danych i czasopism przy pisaniu i odbiorze tekstów akademickich
• analizować, poddawać krytyce i ocenie teksty akademickie cudze i własne.
Kompetencje społeczne: Student
• rozumie potrzebę pracy w grupie multi- oraz interdyscyplinarnej, a także konsultacji z przedstawicielami innych dziedzin
• potrafi pracować w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania
• rozumiejąc zasady tolerancji i różnic kulturowo-indywidualnych nabiera umiejętności konstruktywnej analizy i oceny prac kolegów oraz przyjmowania z korzyścią dla siebie uwag i rad prowadzącego i kolegów
• rozumie potrzeby odbiorców tekstu akademickiego: dostosowania do nich tematu i sposobu opisania przebiegu i rezultatów pracy badawczej
• umacnia i propaguje nawyk kurtuazyjnej wymiany poglądów i słuchania zdania i rad innych – konieczny dla skutecznej pracy w zespole.
Kryteria oceniania
Na podstawie udziału w analizie, krytyce i ocenie tekstów własnych, tekstów kolegów i tekstów wybranych, terminowym przygotowaniu tekstów do korekty (40%) i na podstawie tekstów zaliczeniowych składanych na zakończenie zajęć: abstraktu oraz do wyboru dwóch innych tekstów akademickich, takich jak recenzja, artykuł, projekt badawczy (3 x 20%=60%).
Kontrola obecności dokonywana jest na każdych zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności).
Literatura
Eco, Umberto. Jak napisać pracę dyplomową: Poradnik dla humanistów. Przekład i aneks Grażyna Jurkowlaniec. Warszawa: WUW, 2007.
Publication Manual of the American Psychological Association, 6 wyd. Washington: APA, 2009.
The Chicago Manual of Style, 16 wyd. Chicago: Chicago University Press, 2010.
Gibaldi, Joseph. MLA Style Manual and Guide to Scholarly Publishing. 3 wyd. New York: Modern Language Association of America, 2008.
Zestaw tekstów przygotowany przez prowadzącego
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: