Źródła neołacińskie 4018-CW8
Ikar w muzyce rockowej? Cezar w serialu? Homer w powieściach dla nastolatek? To wybrane tematy, jakie poruszymy w ramach zajęć, w trakcie których zostanie zaproponowane nowatorskie ujęcie źródeł neołacińskich. Zajmiemy się poszukiwaniem ich w kulturze najnowszej, w tym w popkulturze, w XX i XXI w.
Zajęcia będą miały charakter konwersatorium, wzbogaconego o eksperymentalny projekt związany z popularyzacją kultury antycznej, który będą mogli zaproponować sami studenci.
Po określeniu typu projektu, przystąpimy do jego realizacji. Przygotujemy plan, rozdzielimy między siebie zadania. Celem projektu będzie przedstawienie sposobów funkcjonowania i roli źródeł neołacińskich w naszych czasach, w rozmaitych obiegach kultury – od książek po najnowsze zjawiska internetowe.
W trakcie realizacji projektu uczestnicy zajęć będą zdobywać nie tylko wiedzę z zakresu pracy na tekstach kultury jako źródłach, ale też np. kompetencje organizacyjne i redaktorskie. Poznają sposoby popularyzowania wiedzy o antyku i będą mogli zaprezentować wyniki własnej pracy na źródłach szerszej publiczności. Pomyślna realizacja eksperymentalnej części zajęć zależy od samych studentów i powiedzie się pod warunkiem ich zaangażowania się w projekt.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W wyniku ukończenia konwersatorium student zdobywa następujące efekty kształcenia:
Wiedza:
• zna mechanizmy recepcji tekstów starożytnych;
• zna najważniejsze postaci i zjawiska kultury antycznej, recypowane w kulturze współczesnej;
• zna podstawowe metody interpretacji tekstów kultury, czerpiących z tradycji antycznej;
• wyjaśnia związki między charakterem recepcji antyku a przemianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi, które zachodzą obecnie w różnych regionach;
• zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego;
• rozumie specyfikę popularyzowania antyku;
• ma orientację w bieżących wydarzeniach kulturalnych, odnoszących się do recepcji antyku, w Polsce i na świecie.
Umiejętności:
• potrafi przeprowadzać efektywne kwerendy źródłowe i w sposób precyzyjny przedstawiać ich wyniki;
• szybko znajduje potrzebne informacje, wykorzystując różne źródła, i potrafi weryfikować ich wiarygodność;
• potrafi interpretować tekst nawiązujący do dziedzictwa antyku;
• potrafi opracować i przedstawić recepcję dzieła kultury antycznej w kulturze współczesnej;
• potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe różnym dyscyplinom zajmujących się badaniami nad antykiem i jego recepcją;
• aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy;
• potrafi adekwatnie wybrać i zastosować metody i narzędzia badawcze w celu krytycznego opracowania i interpretacji wybranego zagadnienia związanego z recepcją antyku;
• potrafi przygotować prezentację ustną na temat recpecji antyku z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów;
• potrafi korzystać z najważniejszych dla kulturoznawstwa narzędzi wyszukiwawczych, w szczególności internetowych, baz danych i czasopism.
Kompetencje społeczne:
• rozumie potrzebę współpracy interdyscyplinarnej;
• rozumie potrzebę konsultowania się ze specjalistami;
• potrafi pracować w grupie, szanując poglądy jej członków;
• uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych;
• potrafi pracować pod presją czasu i z przestrzeganiem ustalonych terminów;
• wykazuje inicjatywę w opracowywaniu projektu;
• rozumie konieczność dostosowywania dyskursu do różnych kręgów odbiorców i publiczności;
• ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze współczesnej;
• ma poczucie odpowiedzialności za przechowanie i popularyzację dziedzictwa antyku;
• jest świadomy konieczności podejmowania wysiłków, by popularyzować kulturę z należytą starannością, unikając powierzchowności, błędów i uproszczeń;
• ma świadomość konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć składa się z dwóch elementów:
1. pracy w trakcie zajęć (aktywność, bieżące przygotowanie do zajęć) – 60%;
2. prezentacji w trakcie finalizacji projektu – 40%.
Praktyki zawodowe
Możliwość pracy nad projektem związanym ze studiami nad obecnością i funkcją źródeł neołacińskich w (pop)kulturze da uczestnikom szansę na zdobycie cennych dla przyszłych pracodawców doświadczeń: studenci będą mieli okazję wykazać się i rozwinąć umiejętności organizacyjne, redaktorskie, interpersonalne. Będą uczyć się terminowości i odpowiedzialności za realizację zadań, których podejmą się w ramach zajeć.
Literatura
Podstawowe materiały studenci będą otrzymywać w trakcie zajęć.
Literatura uzupełniająca, nieobowiązkowa:
• Davidson Reid, Jane / Rohmann, Chris: Classical Mythology in the Arts, 1300-1900s, Oxford University Press, Oxford-New York 1993, voll. I-II;
• Marshall W. Fishwick, Cicero, Classicism, and Popular Culture, The Haworth Press, New York – London – Oxford 2007.
• Grafton, Anthony & Most, Glenn W. & Settis, Salvatore, eds.: The Classical Tradition, Belknap/Harvard University Press 2010;
• Grimal, Pierre: Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum, Wrocław et al. 1990, polska red. nauk. Jerzy Łanowski;
• Kallendorf, Craig W., ed.: A Companion to the Classical Tradition, Blackwell, Malden, MA 2007;
• Moog-Grünewald, Maria, ed.: The Reception of Myth and Mythology, Brill’s New Pauly, Supplements 4, Brill, Leiden–Boston 2010 (transl. D. Smart, orig. in German 2008).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: