Wstęp do językoznawstwa 4018-CW13
Zajęcia odbywają się w trybie konwersatorium dla I roku Filologii Nowogreckiej. Ich celem jest przedstawienie studentom filologii nowogreckiej podstawowych pojęć z zakresu językoznawstwa, przedstawienie nowożytnych dziejów dyscypliny, a także wprowadzenie do analizy językoznawczej (językoznawstwo ogólne).
Szczególny nacisk zostanie położony na synchroniczne językoznawstwo wewnętrzne.
Rozkład zajęć:
1.Podstawowe pojęcia (3 spotkania)
2.Zasady klasyfikacji języków (3 spotkania)
3.Języki rodziny indoeuropejskiej (3 spotkania)
4.Historia nowożytnego językoznawstwa (3 spotkania)
5.Językoznawstwo ogólne (3 spotkania)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
a) w zakresie wiedzy:
- ma podstawową wiedzę o miejscu filologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej,
- ma świadomość powiązań nauk filologicznych z innymi dyscyplinami humanistycznymi,
- zna podstawową terminologię lingwistyki synchronicznej i diachronicznej w języku polskim (z elementami terminologii łacińskiej) oraz posiada elementarne wiadomości o najnowszych metodach badawczych i głównych kierunkach rozwoju współczesnego językoznawstwa,
- ma podstawową wiedzę o miejscu języka greckiego pośród języków indoeuropejskich oraz znaczeniu dla rozwoju języków nowożytnych i współczesnych dyscyplin nauki;
b) w zakresie umiejętności:
- potrafi argumentować z powołaniem się na opinie innych, polemizować z argumentami innych i formułować wnioski;
c) w zakresie kompetencji:
- ma świadomość ograniczonego zakresu własnej wiedzy i umiejętności,
- postrzega potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych zwł. przez pogłębianie biegłości językowej; elastycznie wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Kryteria oceniania
Ocena odbywa się na podstawie aktywności studenta podczas zajęć oraz rozmowy po zakończeniu zajęć (rozmowa dotyczy zagadnień omawianych w trakcie ćwiczeń oraz literatury przedmiotu)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
A. Weinsberg, Językoznawstwo ogólne (część A), Warszawa 1983
E. Tabakowska, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Universitas 2004
R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008
Literatura uzupełniająca:
A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978
Językoznawstwo strukturalne (red. H. Kurkowska, A. Weinsberg), Warszawa 1979
B. Lee Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, KR 2002
A. Wierzbicka: Język, umysł, kultura. Warszawa 1999
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: