Socjologia i metody badań społecznych 4007-L1SOMB
W trakcie trwania kursu studenci zdobędą wiedzę na temat podstawowych sporów toczących się w obrębie socjologii a dotyczących natury życia społecznego. Zostaną zaprezentowane te koncepcje, które podkreślają znaczenie stabilności w życiu społecznym oraz te, które kładą nacisk na rolę konfliktu; będą prezentowane holistyczne wizje życia społecznego oraz teorie indywidualistyczne; zostanie omówione napięcie pomiędzy rolą struktury w kształtowaniu życia społecznego a rolą podmiotu sprawczego. W dalszej kolejności zostanie przekazana wiedza na temat podstawowych pojęć używanych w socjologii dla opisu życia społecznego. Będą omawiane między innymi takie pojęcia, jak: kultura, struktura, socjalizacja, wymiana, tożsamość, klasa, warstwa, interakcja, grupa. Równolegle na zajęciach konwersatoryjnych będzie przekazywana studentom wiedza i rozwijane ich umiejętności z zakresu realizacji podstawowych badań społecznych. Na zajęciach będzie analizowana m.in. kwestia tego, czym różnią się metody ilościowe od jakościowych, w jaki sposób powinno być organizowany proces badawczy, w jaki sposób powinny być konstruowane pytania badawcze, czy też, w jaki sposób należy przygotowywać kwestionariusz ankiety.
Od roku akademickiego 2019/2020
Treści programowe dla przedmiotu: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami życia społecznego rozwijanymi w socjologii, z podstawowymi pojęciami tej nauki oraz z głównymi założeniami metodologii badań społecznych.
W trakcie trwania kursu studenci zdobędą wiedzę na temat podstawowych sporów toczących się w obrębie socjologii a dotyczących natury życia społecznego. Zostaną zaprezentowane te koncepcje, które podkreślają znaczenie stabilności w życiu społecznym oraz te, które kładą nacisk na rolę konfliktu; będą prezentowane holistyczne wizje życia społecznego oraz teorie indywidualistyczne; zostanie omówione napięcie pomiędzy rolą struktury w kształtowaniu życia społecznego a rolą podmiotu sprawczego. W dalszej kolejności zostanie przekazana wiedza na temat podstawowych pojęć używanych w socjologii dla opisu życia społecznego. Będą omawiane między innymi takie pojęcia, jak: kultura, struktura, socjalizacja, wymiana, tożsamość, klasa, warstwa, interakcja, grupa. Równolegle, na zajęciach ćwiczeniowych, będzie przekazywana studentom wiedza i rozwijane ich umiejętności z zakresu realizacji podstawowych badań społecznych. Na zajęciach będzie analizowana m.in. kwestia tego, czym różnią się metody ilościowe od jakościowych, w jaki sposób powinien być organizowany proces badawczy, w jaki sposób powinny być konstruowane pytania badawcze, czy też, w jaki sposób należy przygotowywać kwestionariusz ankiety.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zaliczeniu kursu będzie posiadał wiedzę o podstawowych mechanizmach kierujących życiem społecznym na poziomie makro, mezo i mikro (K_W04). Będzie również świadom wyzwań i trudności związanych z wszelkimi próbami interwencji w funkcjonowanie społeczeństwa (K_U05). Student będzie miał także rozwiniętą umiejętność pracy w grupie (K_K02) i dokonywania publicznej prezentacji wcześniej przygotowanego materiału (K_U08).
Absolwent zna i rozumie
ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu jednostek i grup w społeczeństwie oraz o przemianach struktur i więzi lokalnych i regionalnych
zna współczesne nurty teoretyczne i koncepcje funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego oraz ewolucję poglądów w tym zakresie
Absolwent potrafi
właściwie diagnozować problemy ze sfery polityki regionalnej i lokalnej
Absolwent jest gotów do
uczestniczenia w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniania aspektów prawnych, ekonomicznych, społecznych i politycznych w wymiarze lokalnym i regionalnym
odpowiedniego określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
współdziałania i pracy w grupach, przyjmując w nich różne role i obowiązki
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Frekwencja - 10% (dopuszczalne bez żadnych konsekwencji są 2 nieobecności)
Aktywność na zajęciach - 30%
Samodzielnie przygotowany projekt badawczy - 60%
Egzamin przedmiotowy:
Egzamin w terminie "0" i egzaminy poprawkowe będą miały charakter ustny.
Przystąpienie do egzaminu "0" uzależnione będzie od zgody prowadzącego ćwiczenia.
Egzamin w I terminie będzie miał charakter pisemny. Pierwszą część egzaminu będą stanowiły pytania testowe, drugą pytania wymagające samodzielnej odpowiedzi pisemnej.
Osoby, które będą przystępować do egzaminu po raz pierwszy (niezależnie o terminu) i uzyskają pozytywną ocenę, mogą mieć podwyższoną ocenę, o ile zaliczą ćwiczenia na ocenę dobrą plus (4,4) lub bardzo dobrą (5)
Praktyki zawodowe
Nie są przewidywane.
Literatura
W trakcie kursu będą wykorzystywane odpowiednie fragmenty następujących książek:
Babbie E. (2005), Badanie społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szacka B. (2008), Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Kojder A., Cywiński Z. (red.), Socjologia prawa. Główne problemy i postacie, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: