- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Współpraca Unii Europejskiej z krajami Azji Środkowej 4003-WUEA-OG
W wyniku rozpadu Związku Radzieckiego powstały nowe państwa Azji Środkowej i Kaukazu. Wykład obejmować będzie muzułmańskie kraje tego regionu jak : Kazachstanie, Uzbekistanie, Tadżykistanie, Turrkmenistanie, Kirgistanie, Azerbejdżanie z okresu tworzenia się tych państw, pierwszych lat niepodległości, czasu pierwszych reform i przemian i sytuacji obecnej. Również omówione będą zagadnienia ich polityki zagranicznej, w tym gospodarczej i preferencje dotyczące współpracy z Unią Europejską. Po dokonaniu charakterystyki regionu, studenci poznają historię poszczególnych krajów, np.:
Kazachstan: zagadnienia dotyczące religii, kultury, gospodarki, obszar i ludność oraz aktualną sytuację polityczną,
Uzbekistan: terytorium i ludność, zarys historyczny, ewolucja polityczna, gospodarka, kultura, religia,
Turkmenistan: ewolucja polityczna, terytorium i ludność, rys historyczny, gospodarka, kultura, religia
Tadżykistan: rys historyczny, sytuacja polityczna, terytorium i ludność, kultura, religia, gospodarka
Kirgistan: rys historyczny, sytuacja polityczna, terytorium i ludność, kultura, religia, gospodarka
Azerbejdżan: Azerowie czy Azerbejdżanie? Historia, sytuacja polityczna i religijna, kultura, kierunki rozwoju gospodarczego, rola UE w rozwoju Azerbejdżanu.
Nakład pracy studentów 60 h
zajęcia w sali 30 h.
liczba niezależnej pracy studenta: 10 hours.
przygotowanie do zajęć 10 h
przygotowanie prezentacji przez grupę 5 h.
przygotowanie do egzaminu 5 h.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Przedmiot dedykowany programowi
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student:
Ma pogłębioną wiedzę na temat politycznych i cywilizacyjnych uwarunkowań życia społecznego w Azji Centralnej i na Kaukazie.
Analizuje, rozpoznaje i potrafi wyjaśniać zachodzące przemiany w relacjach z UE.
Ma specjalistyczną wiedzę na temat uwarunkowań religijnych i kulturowych w Azji Centralnej i obszarze Kaukazu.
Potrafi samodzielnie badać i wyjaśnić rolę struktur społecznych i politycznych we współczesnym państwie i świecie.
Umie krytycznie ocenić działalność i dorobek człowieka.
Posiada poszerzoną umiejętność prezentowania własnych pomysłów, uzasadniania ich oraz konfrontowania z poglądami innych studentów, różnych autorów w kontekście różnorodnych nurtów teoretycznych.
Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować i oceniać treści przekazu medialnego.
Posiada rozbudowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł.
Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Literatura
Akiner Shirin, Islamic Peoples of the Soviet Union, London 1983.
Allworth Edward, The Nationality Question in Soviet Central Asia, New York 1973.
Belenitsky Alexandre, Asia Centrale, Geneve 1968.
Ferdinand Peter, The New Central Asia and its Neighbours, London 1994.
Gresh Alain, Les republiques d’Asie Centrale, “Le Monde Diplomatique”, no 454, January 1992.
Capisani Giampaolo R., Nowe państwa Azji Środkowej, Warszawa 2004
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: