- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Taniec MODERN Niemcy-Polska-Izrael 4003-TAMO-OG
W projekcie studenci przeprowadzą autorskie badania nad odkrywaniem polskiego tańca modern poprzez analizę źródeł i konstruowaniem wykładu performatywnego indywidualnie i grupowo. Rezultatem projektu będzie dokument wideo, w którym przytoczone będą ich prezentacje, z montażem i narracją na temat projektu. Dokument wideo z otwartym prawem autorskim, będzie dostępny na YouTube w kanale TANIEC TV. Polski taniec modern to koncepcja dr. Jacka Łumińskiego „Teatr tańca – inspiracje, wariacje, miejsca, koncepcje”, rozwinięta w doktoracie Iwony Wojnickiej „Choreograficzna odpowiedz na biografię taneczną Naty Lerskiej” pod kierunkiem prof. Montiego Adkinsa, na Uniwersytecie w Huddersfield, w
Wielkiej Brytanii.
Taniec modern rozwinął się w Republice Weimarskiej, a jego prekursorem był Rudolf Laban. Z czasem zyskał nazwę Freiertanz, czyli taniec wyzwolony, a następnie znany był jako Ausdruckstanz, której to nazwy używała Mary Wigman. W kolejnych dekadach, za przyczyną Piny Baush, był określony jako Tanz Teater, czyli teatr tańca. Z powodów politycznych taniec wyzwolony, którego główne postaci miały korzenie żydowskie, został wymazany z kart historii np. Pola Nireńska wyemigrowała do Anglii, a Gertrud Krauz do Izraela. Tancerki, które zostały przy życiu w Polsce, zmieniły styl tańca - Natalia Lerska została solistką tańca hiszpańskiego, Irena Prusicka zaczęła pisać książki dla dzieci, a nestorkę tańca expresyjnego – Ruth Sorel wyeliminowano z rynku pracy. W Izraelu intensywna
działalność Gertrud Kraus stworzyła trwałe podwaliny rewolucji w ruchu, które zaowocowały współczesnym tańcem Izraelskim.
Studenci poznają europejskich pionierów tańca modern oraz ich prace poprzez treści archiwalne. Na każdych zajęciach warsztatowych wybierać będą element tańca, który przemawia do ich wyobraźni, a następnie będą prezentować swoje wybory razem z uzasadnieniem. W oparciu o wybrane tematy i sposoby ich prezentacji dobierać się będą w pary warsztatowe, w celu opracowania wystąpienia performatywnego.
Kolejnym etapem będzie tworzenie materiału do rejestracji, praca z kamerą i z kamerzystą, technologia tworzenia obrazu i dźwięku, zwrócenie uwagi na komunikatywność autoprezentacji.
Istotne będzie także budowanie świadomości uczestników w operowaniu światłem, doborem scenografii oraz kostiumu w tworzeniu przekonującego, atrakcyjnego komunikatu dla odbiorcy. Iwona Wojnicka
- Tancerka, choreografka i performerka, z zamiłowania twórczyni treści audiowizualnych w sieci. Ukończyła studia na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowe Studia Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Ukończyła czteroletni kurs Labanowskiej Analizy Ruchu w Eurolab w Berlinie. Studiowała taniec podczas trzyletniego stażu w Codarts. Obecnie złożyła praktyczny doktorat pod tytułem „Choreographic Response to The Dance Biography of Nata Lerska” na Uniwersytecie w Huddersfield w Wielkiej Brytanii.
Piotr Gardecki Ukończył Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na Wydziale Malarstwa i Rzeźby. Dyplom obronił w pracowni Profesora Krzysztofa Skarbka. W ramach stypendium studiował w Edinburgh College of Art w Szkocji i Vrije Academie Den Haag (Niezależny Instytut Sztuki) w Holandii. Wystawiał swoje prace w Polsce, Niemczech, Szkocji, USA i wielokrotnie w Holandii, gdzie prowadził pracownie przez 5 lat. Aktualnie mieszka i pracuje we Wrocławiu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Historia tańca XX wieku w Polsce i w Niemczech.
- Niemiecki taniec wyzwolony „Frejertanz”.
- Polski taniec wyzwolony 1918 – 1939.
- Pionierzy tańca modern i Holocaust.
- Wymazywanie tańca wyzwolonego w Polsce i w Niemczech.
- Renesans tańca wyzwolonego w Izraelu.
KOMPETENCJE
- Znajomość historii tańca XX wieku – europejski i amerykański taniec modern
- Praktyczne zastosowanie wiedzy w celach komunikacyjnych.
- Definicja wykładu performatywnego: elementy, metody, dramaturgia.
- Integracja ekspresji werbalnej i performatywnej.
- Dobór elementów i strategii ?
REZULTATY
- Rezonans z tematyką i umiejętność uzasadnienia swoich wyborów.
- Rozwijanie twórczych metod komunikacji własnych pomysłów.
- Doświadczenie tworzenia i realizacji wystąpień publicznych.
- Praktyka w tworzeniu treści audiowizualnych do sieci.
Kryteria oceniania
Warunkiem uczestnictwa w kursie będzie frekwencja na wszystkich zajęciach. Ocena będzie koncentrować się na zgodności z materiałem historycznym i koncepcją twórczą w realizacji prac praktycznych.
Literatura
Łumiński, J. (2010). Teatr tańca – inspiracje, wariacje, miejsca, koncepcje. Manuskrypt.
Wojnicka, I. (2024). Choreographic Response to The Dance Biography of Nata Lerska. Niepublikowana praca
doktorska. Manusktypt.
Chojnacka-Dębicka, Jadwiga (2016) Encyklopedia Teatru Polskiego.
https://encyklopediateatru.pl/osoby/57253/jadwiga-chojnacka
Chrabota, B. (2020). Historia pewnej tancerki. E-Teatr. https://e- teatr.pl/historia-pewnej-tancerki-3302
Faber, R. (2017). Tetralogy of Holocaust. In Szymajda J. (ed.) Polish Avant-Garde Dance Artists. Stories and
Reconstructions. (pp. 188-214). Instytut Muzyki i Tańca.
Fisher, B. (2002). Creating And Re-Creating Dance. Performing Dances Related to Ausdruckstanz. Acta Scenica
12. https://taju.uniarts.fi/bitstream/handle/10024/6044/Acta_Scenica _12.pdf? sequence=1&isAllowed=y
Grt. (1952, August 15). Spaczony talent. Echo Krakowa.
http://mbc.malopolska.pl/dlibra/publication?id=104590&tab=3
Klimczyk, W. (2010). Wizjonerzy ciała [Body Visionaries]. Ha!art.
Turska, I. (2010). Krótki zarys historii tańca i baletu. PWN.
Lerska, N. (2001). Wspomnienia tancerki. https://www.academia.edu
/58581761/Nata_Lerska_Wspomnienia_Tancerki
Leyko, M. (2022). Polskie szkoły tańca scenicznego w okresie międzywojennym. Słownik tańca XX i XXI wieku.
Mamontowicz-Łojek, B. (1972). Terpsychora i lekkie muzy [Terpsichore and Sublime Muses]. PWM.
Nireńska, P. (Choreographer). (1993) In Memory of Those I Loved…Who Are No More (Known as ‘The Holocaust
Tetralogy’) by Hartke Theatre, The Catholic University of America, and The Washington Performing Arts Society.
Raszewska-Kursa, H. (2017). Losy indywidualne jako egzemplifikacja losów miedzywojennej awangardy albo:
mistrzynie i uczennice. Janina Mieczyńska i Irena Prusicka. W J. Szymajda (ed.), Polish Dance Avant-Garde
Artists. Stories and Reconstructions (pp. 32-63). Instytut Muzyki i Tańca.
Witkiewicz, J.S. (2004). Grand jeté, czyli wielki skok. Rozmowa z Witoldem Grucą. Iskry, Warszawa.
Wojnicka, I. (2021). Nata Lerska - The Story of a Dancer. [Video]. https://youtu.be/I1s8AqRW59Y
Lang, F. (1927). Metropolis. [Film].
Ziębiński, Z. (1936). Ferdek zmienia świat [Film].
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: