- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Jak zdobyć pracę? Proces rekrutacyjny w Polsce i w Unii Europejskiej 4003-JZPP-OG-Z
Cele przedmiotu:
Opanowanie przez studenta podstawowych zagadnień w obszarze wiedzy dotyczącej procesu zatrudniania się
Opanowanie przez studenta zasad pracy i realizacji założonych celów pracy poprzez własną strukturę pracy.
Wykształcenie u studenta umiejętności krytycznego studiowania procedur rekrutacyjnych
Wykształcenie studenta umiejętności interpretowania zebranych danych dotyczących przyszłej pracy i informacji źródłowych oraz formułowania na tej podstawie wniosków.
Wykształcenie u studenta umiejętności samodzielnego rozpoznawania oraz rozwiązywania problemów przy zdobywaniu pracy/rekrutacji
Wykształcenie u studenta umiejętności aktywnego uczestniczenia w procesie rekrutacji, proponowania rozwiązań, diagnozowania problemów w pracy.
Analiza wymagań i procesu rekrutacyjnego instytucji publicznych oraz podmiotów prywatnych w Polsce i w Unii Europejskiej
TEMAT ZAJĘĆ
1. Zagadnienia generalne w zakresie zdobywania pracy w perspektywie procesu rekrutacyjnego w Polsce i w Unii Europejskiej
ZAKRES PREZENTOWANYCH TREŚCI:
Praca - rynek pracy - kariera zawodowa. Implikacje teoretyczno-empiryczne
Polityka regulacji zatrudnienia w Polsce
Prawo pracy w praktyce
Fundamenty kariery. Strategiczne poszukiwanie i zdobywanie pracy
Jak zatrudniać pracowników? Aspekty teoretyczne i praktyczne
Kreacyjna funkcja prawodawcy
Proaktywne radzenie sobie a poszukiwanie zatrudnienia i adaptacja do nowego miejsca pracy
Toksyczne miejsce pracy. Jak skutecznie walczyć z uprzedzeniami, stereotypami, tyranią czy mobbingiem?
Ryzyko (zagrożenia i szanse) zatrudnienia
Dyskryminacja instytucjonalna kobiet na polskim rynku pracy
Predyspozycje do wykonywania pracy wysoko zrutynizowanej w organizacji
Rozmowa kwalifikacyjna
Analiza stanowisk pracy
Przekształcanie pracy. Perspektywa pracownika i organizacji
Praca i rynek pracy w perspektywie gospodarki 4.0
Wolontariat w dobie płynnej rzeczywistości
Whistleblowing. Zgłaszanie nieprawidłowości w stosunkach zatrudnienia
Przyciąganie talentów. Jak znaleźć, zatrudnić i zatrzymać najlepszych
Praca przyszłości czy przyszłość pracy
2. Europejska i polska administracja publiczna oraz sfera przedsiębiorczości prywatnej
ZAKRES PREZENTOWANYCH TREŚCI:
- Podstawy traktatowe i regulacyjne rekrutacji i pracy.
3. Europejski Kodeks Dobrej Administracji (EKDA). Regulacje dotyczące zatrudniania
ZAKRES PREZENTOWANYCH TREŚCI:
- Omówienie EKDA w kontekście KPP UE
4. Instytucje/podmioty prywatne a instytucje/podmioty publiczne w procesie zatrudniania/rekrutacji. Rozmowa kwalifikacyjna
ZAKRES PREZENTOWANYCH TREŚCI:
- Instytucje i agencje krajowe oraz unijne. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.
5. Doradztwo polityczne i kariera polityczna
ZAKRES PREZENTOWANYCH TREŚCI:
- Poznawanie pracy doradców/czyń politycznych i analityków/czek. Rekrutacja i droga zawodowa osób zainteresowanych doradztwem i pracą analityczną w różnych obszarach polityki
6. Praca zdalna, jej warunki i stosunki pracy
ZAKRES PREZENTOWANYCH TREŚCI:
Proces rozpowszechnienia pracy zdalnej w trakcie po pandemii COVID-19. Zwiększone zapotrzebowanie na tę formę wykonywania obowiązków zawodowych ze strony pracowników. Praca zdalna nie stała się kluczową kwestią w negocjacjach na poziomie sektorowym, nawet w krajach o silnej tradycji dialogu społecznego i rokowań zbiorowych.
7. Procedury zatrudniania i staże w Polsce. Praktyki i biura karier. Linkedin i inne portale
ZAKRES PREZENTOWANYCH TREŚCI:
Rola PUP w pozyskiwaniu pracy, rodzaje zatrudnienia, szczeble kariery. Jak przebiega rekrutacja, jak wygląda praca w strukturach państwowych i prywatnych, jakich kompetencji potrzeba, by rozwijać karierę, jakie są zalety i wyzwania pracy w krajowym i międzynarodowym środowisku.
8. Procedury zatrudniania i staże/praktyki w UE
ZAKRES PREZENTOWANYCH TREŚCI:
Rola Europejskiego Urzędu Doboru Kadr (EPSO) w pozyskiwaniu personelu dla instytucji UE, rodzaje zatrudnienia, szczeble kariery. Test na eurourzędnika/eurourzędniczkę. Jak przebiega rekrutacja, jak wygląda praca w strukturach unijnych, jakich kompetencji potrzeba, by rozwijać karierę, jakie są zalety i wyzwania pracy w krajowym i międzynarodowym środowisku.
9. Mój wymarzony pracodawca w Polsce i w Unii Europejskiej
ZAKRES PREZENTOWANYCH TREŚCI:
Przygotowanie pracy zaliczeniowa pt. MÓJ WYMARZONY PRACODAWCA. Praca na 2 strony maszynopisu (komputerowego wydruku) z podaniem imienia i nazwiska i roku studiów. W pracy należy skoncentrować się m.in. na odpowiedzi na pytania: Jaki powinien być idealny pracodawca? Czy już pracuję/pracowałam/pracowałem? Jeżeli tak, to proszę o opis miejsca pracy i ocenę tego miejsca. Jeżeli nie, to proszę o opis miejsca, w którym chcielibyście pracować.
10. List motywacyjny
ZAKRES PREZENTOWANYCH TREŚCI:
Przygotowanie pracy zaliczeniowa pt. LIST MOTYWACYJNY. Praca na 2 strony maszynopisu (komputerowego wydruku) z podaniem imienia i nazwiska i roku studiów oraz prawdziwego lub fikcyjnego pracodawcy, do którego będzie adresowany list motywacyjny.
11. CV by EUROPASS
ZAKRES PREZENTOWANYCH TREŚCI:
Przygotowanie CV w systemie Europass na minimum 2 strony maszynopisu (komputerowego wydruku). Wszelkie info jak to robić na stronie https://europa.eu/europass/pl/create-europass-cv
https://europa.eu/europass/eportfolio/screen/cv-editor?lang=pl
12. Pozaformalne aspekty zatrudnia się/rekrutacji
ZAKRES PREZENTOWANYCH TREŚCI:
Spotkanie z psychologiem praktykujący na temat motywacji i komunikowania się kandydatów do pracy.
Rozmowy z pracodawcami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/studentka w zakresie wiedzy:
- poznaje najważniejsze zagadnienia proceduralne i materialne dotyczące zatrudniania
- poznaje wybrane regulacje prawne dotyczące zatrudniania i potrafi ocenić jej przydatność dla własnej pracy
Student/studentka w zakresie umiejętności:
- poznaje zasady zatrudniania i potrafi realizować własną ścieżkę kariery (sprostanie wymogom rozmowy kwalifikacyjnej)
- zbiera oraz porządkuje informacje i dane niezbędne do pracy
- konstruuje swa przyszłą pracę i zna metody realizacji celów pracy
Student/studentka w zakresie kompetencji społecznych:
- interpretuje zebrane dane i informacje źródłowe oraz formułuje na tej podstawie wnioski.
- rozpoznaje i rozwiązuje problemy przy podejmowaniu pracy
- aktywnie dyskutuje z innymi, opisuje problemy występujące w pracy, proponuje rozwiązania, potrafi słuchać sugestii innych osób i korzystać z nich.
Kryteria oceniania
Przygotowanie:
- pracy zaliczeniowej: Mój wymarzony pracodawca
- CV profesjonalnego i studenckiego
- listu motywacyjnego.
- uruchomienie profilu na LINKEDIN
Literatura
W. Kisiel-Dorohinicki, Fundamenty kariery. Strategiczne poszukiwanie i zdobywanie pracy, Gliwice 2014.
K. Muszyński, Polityka regulacji zatrudnienia w Polsce, Warszawa 2019.
M. Piorunek, S. M. Kwiatkowski, N. G. Pikuła (red.), Praca - rynek pracy - kariera zawodowa. Implikacje teoretyczno-empiryczne, Poznań 2024.
N. Szok, R. Terlecki, Prawo pracy w praktyce, Warszawa 2023.
J. Grela, Awans i co dalej? 99 dni na odnalezienie się w nowej roli, Gliwice 2024.
S. Trzeciak, Mapa Kariery. Wystartuj/Przyspiesz/Zmień, Warszawa 2024.
J. Broniecka, Jak zatrudniać pracowników, Warszawa 2024.
W. Patryas, Kreacyjna funkcja prawodawcy, Szczecin 2023.
K. Ślebarska, Droga do pracy. Proaktywne radzenie sobie a poszukiwanie zatrudnienia i adaptacja do nowego miejsca pracy, Katowice 2017.
K. Scott, Toksyczne miejsce pracy. Jak skutecznie walczyć z uprzedzeniami, stereotypami, tyranią czy mobbingiem, Warszawa 2023.
P. Lencioni, Sześć typów osobowości zawodowych. Jak zrozumieć talenty oraz frustracje swoje i całego zespołu, Warszawa 2023.
II. Literatura uzupełniająca:
Lipka, Ryzyko (zagrożenia i szanse) zatrudnienia milenialsów, Warszawa 2023.
Sielska, Dyskryminacja instytucjonalna kobiet na polskim rynku pracy, Warszawa 2023.
W. Karczewski, Predyspozycje do wykonywania pracy wysoko zrutynizowanej w organizacji, Warszawa 2022.
J. Pytko, Szukam pracy! Znajdź pracę, o której marzysz, Gliwice 2022.
Śniegocka, Rozmowa kwalifikacyjna. O czym nie wiedzą kandydaci do pracy, czyli sekrety rekrutujących, Gliwice 2022.
E. Opolska, K. Opolski, K. Turowski, Po co nam praca?, Warszawa 2021.
Biela, Analiza stanowisk pracy i jej synteza, Lublin 2021.
Wojtczuk-Turek, Przekształcanie pracy. Perspektywa pracownika i organizacji, Warszawa 2021.
Z. Wiśniewski, C. Sadowska-Snarska, Praca i rynek pracy w perspektywie gospodarki 4.0, Toruń 2020.
M. Muchacki, J. Machowska-Goc, B. Sufa, Wolontariat w dobie płynnej rzeczywistości, Kraków 2020.
E. Turska, Praca i kariera na globalnym rynku. Wyzwania i zagrożenia, Toruń 2020.
H. Szewczyk, Whistleblowing. Zgłaszanie nieprawidłowości w stosunkach zatrudnienia, Warszawa 2020.
M. Miller, Przyciąganie talentów. Jak znaleźć, zatrudnić i zatrzymać najlepszych, Warszawa 2020.
S. Kessler, Fuchy, dzieła, zlecenia. Praca przyszłości czy przyszłość pracy?, Warszawa 2019.
III. Strony internetowe:
https://europa.eu/europass/eportfolio/screen/cv-editor?lang=pl
https://europass.europa.eu/pl/create-europass-cover-letter
https://eures.europa.eu/teamwork-makes-dream-work-how-foster-trust-among-your-employees-2023-02-23_pl
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: