Seminarium licencjackie II 4003-EU-L36-SEMI
Praca studenta w ramach seminarium licencjackiego przygotowuje się do prowadzenia badania naukowego lub analizy źródeł na określony temat z zakresu europeistyki.
Student powinien opanować kolejno następujące umiejętności:
-sformułowanie poprawnego tematu pracy (teza pracy),
-sporządzenie konspektu pracy,
-sporządzenie wykazu literatury i posługiwanie się bazą źródłową,
-dokonywanie analizy źródeł,
-opanowanie techniki pisania tekstu naukowego i stosowanie aparatu naukowego.
Praca licencjacka ma formę pogłębionego referatu o zalecanej objętości ok. 50 stron standardowego maszynopisu (ok. 100 tys. znaków). Może mieć charakter opisowy. Wstęp pracy powinien formułować jej cel, uzasadniać podstawę materiałową i konstrukcję wywodu. Jeśli praca oparta jest o literaturę przedmiotu, od seminarzysty oczekuje się samodzielności konstrukcji i sposobu interpretacji przedstawionego materiału. Praca powinna być dowodem na przygotowanie studenta do prowadzenia badań naukowych.
Seminarzyści muszą wykazać opanowanie umiejętności warsztatowych (dokumentacja, prezentacja) i redakcyjnych. Ocenie podlegają pod tym względem konstrukcja pracy, wstęp, podsumowanie (zakończenie, wnioski), bibliografia, przypisy, tabele, rysunki, aneksy, klarowność wywodu, poprawność językowa. Praca powinna być napisana w sposób zwięzły. Trzy pierwsze strony pracy powinny być sporządzone według wzoru ogłoszonego przez Rektora UW.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu seminarium student:
W ZAKRESIE WIEDZY:
- zna problematykę i stan wiedzy w zakresie wybranych zagadnień szczegółowych związanych z dziedziną studiów,
- docenia wartość różnorodnych perspektyw i opinii wyrażanych w różnych tradycjach naukowych,
- zna zasady metodologiczne pisania rozpraw naukowych,
- zna zasady techniczne pisania tekstu akademickiego,
- rozumie konieczność rzetelnego dokumentowania wypowiedzi naukowej (przypisy, bibliografia)
- zna podstawowe zasady etyczne obowiązujące w pracy badawczej,
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi zorganizować warsztat pracy oraz zaplanować etapy pracy,
- potrafi zbierać, selekcjonować i analizować materiały źródłowe,
- potrafi wykorzystać źródła obcojęzyczne,
- umie zastosować metodologię prowadzenia badania naukowego,
- umie samodzielnie opracować i przeprowadzić badanie,
- umie zaprezentować wyniki badania i sformułować wnioski,
- umie zredagować tekst pracy dyplomowej oraz go starannie edytować,
- rozumie na czym polega etyka w pracy badawczej i odpowiedzialność za rzetelność uzyskiwanych wyników badań,
- potrafi pracować pod kierunkiem opiekuna naukowego,
- ceni wartość samodzielnej pracy badawczej i naukowej,
- potrafi identyfikować własne błędy i zaakceptować konstruktywną krytykę,
W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
- wie, że wartość samodzielnej pracy zależy od jej zrozumiałego zaprezentowania innym,
- rozumie odpowiedzialność związaną z użyciem różnorodnych przekazów i formułowaniem wniosków na ich podstawie,
- szanuje dorobek innych i zaznacza, że z niego korzysta,
- docenia wartość samodzielnej pracy badawczej i naukowej,
- rozumie konieczność pracy pod kierunkiem opiekuna,
- rozumie, że efekty własnej pracy muszą być jasno komunikowane innym.
Kryteria oceniania
Seminarium jest zaliczane po złożeniu gotowej pracy i po akceptacji przez promotora raportu antyplagiatowego.
Literatura
1. Boć, J., Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1997
2. Eco, U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007
3. Pułło, A., Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, wyd. IV, warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: