Polityka medialna Unii Europejskiej 4003-EU-L24-PMUE
Przedmiot kompleksowo traktuje o polityce medialnej UE – omawiane są jej cele; wskazywane podmioty ją kreujące i analizowane narzędzia, służące realizacji konkretnych celów: regulacje prawne, stosowane subwencje i edukacja medialna. Omawiane są cechy charakterystyczne dla aktywnej polityki medialnej. W trakcie zajęć zaakcentowane zostanie znaczenie unijnej polityki medialnej w kreowaniu wspólnego wolnego rynku mediów. Uwaga zostanie skoncentrowana na społecznych i ekonomicznych aspektach polityki medialnej UE. Omówiona zostanie strategia wprowadzania wspólnych standardów w obszarze komunikacji medialnej oraz formy realizacji i monitoringu ich egzekwowania w państwach członkowskich.
Tematyka poszczególnych zajęć:
1 Zajęcia organizacyjne, m.in. podział tematów samodzielnie przygotowywanych przez studentów.
2 Polityka medialna – definicja pojęcia.
3 Podmioty polityki medialnej UE.
4 Cele polityki medialnej UE
5. Regulacje prawne, jako narzędzie polityki medialnej
6. Programy i fundusze UE wspierające sektor mediów i kultury.
7. Problemy ekonomiczne europejskiego sektora mediów wobec konkurencji na rynku globalnym – ograniczanie zjawiska koncentracji własności mediów a dążenie do utrzymania konkurencyjności podmiotów medialnych
8. Problemy wolności mediów, pluralizmu i zagrożeń rozwoju europejskiego sektora mediów; Monitoring Pluralizmu Mediów.
9. Media publiczne – zakres dozwolonej pomocy państwa.
1o. Prawa autorskie na jednolitym rynku cyfrowym.
11. Europejskie dziedzictwo filmowe
12. UE wobec problemów społecznych i zagrożeń związanych z rozwojem nowych technologii komunikacyjnych
13 Edukacja medialna i powody jej prowadzenia.
14 Cechy charakterystyczne aktywnej polityki medialnej i możliwości jej kreowania.
15 Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zajęciach:
WIEDZA:
• określa powiązania pomiędzy systemem społecznymi a medialnym (K_W08);
• wskazuje funkcje mediów w społeczeństwie obywatelskim (K_W08);
• wyjaśnia wpływ mediów na proces integracji kontynentu (K_W08);
• wyjaśnia, w jaki sposób polityka medialna prowadzona przez struktury UE wpływa na zasady organizowania krajowych systemów medialnych państw członkowskich (K_W16);
• poprawnie posługuje się terminologią w języku polskim i angielskim używaną w teorii i praktyce polityki medialnej – np. wyjątek kulturalny, usługa publiczna, dozwolona pomoc państwowa (K_W21).
UMIEJĘTNOŚCI:
• ocenia narzędzia służące zagwarantowania wolności słowa (K_U06);
• poddaje krytycznej analizie metody osiągania pluralizmu (K_U07);
• na podstawie obowiązującej legislacji i ogłaszanych planów rozwoju odczytuje i kategoryzuje cele polityki medialnej (K_U06).
KOMPETENCJE:
• realizuje powierzone zadania w grupie, w realizacji potrafi hierarchizować zadania i cele (K_K02, K_K03);
• identyfikuje inicjatywy i projekty medialne, uczestniczy za ich pośrednictwem w życiu kulturalnym (K_K05);
• identyfikuje inicjatywy i projekty obywatelskie w sferze mediów oraz czynnie się w nie angażuje (K_U06).
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach ewentualnie na bieżąco przysyłanie zleconych zadań - możliwe 2 nieobecności, każda poza limitem wymaga usprawiedliwienia przez kierownika studiów, co umożliwi składanie testu zaliczeniowego;
2. Aktywność (1 pkt. x 13 tematy podczas 9 zajęć ) - każdy musi uzyskać min. 4 pkt. (na 1 zajęciach 1 pkt.) za aktywność;
3. Prezentacja (od 1 do 2 pkt.) każdy musi przygotować prezentację i uzyskać z niej min. 1 pkt.
Suma uzyskanych pkt. Ocena na zaliczenie
5 pkt. dst
6 dst plus
7 db
8 db plus
od 9 bdb
UWAGA:
Studenci posiadający ITZ lub ITS zobowiązani są do skontaktowania się z prowadzącą zajęcia do końca pierwszego miesiąca semestru w celu określenia indywidualnych zasad zaliczenia przedmiotu. W przypadku niezgłoszenia się we wskazanym terminie, student nie uzyska zaliczenia z przedmiotu.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWOWA:
Dokumenty i materiały dostępne na stronie ec.europa.eu
Beata Klimkiewicz, Media Pluralism Monitor 2015 Poland, http://monitor.cmpf.eui.eu/mpm2015/results/poland/
Beata Klimkiewicz, A Polyvalent Media Policy in the Enlarged European Union, Jagiellonian University Press, Kraków 2014
Karol Jakubowicz, Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010.
Alicja Jaskiernia, Monitoring wolności mediów w Europie, Warszawa 2019
Ewa Stasiak-Jazukiewicz, Marta Jas-Koziarkiewicz, Instituionalization of the Freedom of the Press and Media Plurality in the EU , 2019
Stasiak-Jazukiewicz E., Jas-Koziarkiewicz M., Polityka medialna w UE, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: