System polityczny Rzeczypospolitej Polskiej 4003-EU-L12-SPRP
1. Ewolucja ustrojowa Polski od 1918 roku
2. Zmiany polityczno-ustrojowe po 1980 roku
3.Geneza i przesłanki procesu konstytucyjnego w Polsce po 1991 roku
4. Zasady ustrojowe Konstytucji
5. Prawa i obowiązki człowieka i obywatela
6. Władza ustawodawcza- Sejm i Senat
7. Prezydent RP -tradycja i współczesność
8. Rada Ministrów
9. Władza sądownicza
10. Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu
11. Administracja rządowa i samorządowa
12. Organy kontroli państwowej
13.Konstytucyjne podstawy pluralizmu politycznego
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY student po zakończeniu przedmiotu:
EK1. Zna pojęcie i treść standardów konstytucyjnych funkcjonujących w Polsce i innych państwach demokratycznych;
EK2. Zna tryb przyjęcia i zmiany konstytucji, jej systematykę (budowę i treść) i znaczenie w systemie politycznym RP;
EK3. Zna i rozumie system źródeł prawa w RP;
EK4. Zna podstawowe wartości i zasady ustrojowe RP;
EK5. Zna zasady wyboru i powoływania naczelnych organów władzy państwowej RP;
EK6. Zna i rozumie konstytucyjny katalog praw, wolności i obowiązków człowieka i obywatela oraz zna środki służące ochronie praw i wolności;
EK7. Rozpoznaje katalog funkcji i kompetencji naczelnych organów władzy państwowej RP oraz prawidłowości w zakresie ich relacji wzajemnych.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student po zakończeniu przedmiotu:
EK8. Potrafi wyjaśnić rolę i znaczenie konstytucji jako zbioru podstawowych praw dla państwa, również w ujęciu członkostwa Polski w Unii Europejskiej;
EK9. Umie opisać tryb tworzenia i wprowadzenia w życie podstawowych aktów prawnych (umowa międzynarodowa, ustawa, rozporządzenie);
EK10. Umie wskazać rolę i znaczenie konstytucyjnych praw, wolności i obowiązków w kontekście wartości i zasad ustrojowych RP;
EK11. Umie scharakteryzować funkcje i kompetencje naczelnych organów władzy państwowej RP w kontekście panującego systemu rządów.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student po zakończeniu przedmiotu:
EK12. Potrafi wykorzystać środki służące ochronie konstytucyjnych praw i wolności (np. przygotować wystąpienie do Rzecznika Praw Obywatelskich).
Kryteria oceniania
Przedmiot prowadzony jest w formie konwersatorium. Studenci przygotowują prezentację na poszczególne zajęcia omawiające organy władzy państwowej, premiowana jest również aktywność na zajęciach. Ostateczną formą weryfikacji wiedzy studentów jest kolokwium na przedostatnich zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie przewiduje się
Literatura
1. Leszek Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne, Liber, Warszawa 2009;
2. Prawo konstytucyjne RP, [red.] Paweł Sarnecki, CH Beck, Warszawa 2014;
3. Mirosław Granat, Prawo konstytucyjne w pytaniach i odpowiedziach, Wolters Kluwers, Warszawa 2018;
4. Prawo konstytucyjne, [red.] Marian Grzybowski, Temida 2, Białystok 2009;
5. Bogumił Banaszak, Prawo konstytucyjne, CH Beck, Warszawa 2008;
6. Prawo konstytucyjne: zbiór przepisów, [red.] B. Banaszak, Zakamycze, Kraków 2000;
7. Prawo konstytucyjne: wybór źródeł, [red.] Andrzej Sylwestrzak, UWM, Olsztyn 2001;
8. Prawo konstytucyjne, [red.] Zbigniew Witkowski, TNOiK, Toruń 2011;
9. Prawo konstytucyjne, [red.] Bogumił Szmulik, CH Beck, Warszawa 2016;
10. Mariusz Jabłoński, Sylwia Jarosz-Żukowska, Prawo konstytucyjne w formie pytań i odpowiedzi, UWr, Wrocław 2003;
11. Prawo konstytucyjne RP, [red.] Piotr Czarny, CH Beck, Warszawa 2011;
12. Prawo konstytucyjne w: wybór aktów prawnych, [red.] Krzysztof Grajewski, Wolters Kluwers Polska, Warszawa-Kraków 2009;
13. Polskie prawo konstytucyjne, [red.] Dariusz Górecki, Wolters Kluwers, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: