Ochrona praw człowieka 4003-116OPC
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu systemu ochrony praw człowieka, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przenikanie się i uzupełnianie mechanizmów występujących na różnym poziomie (światowym, europejskim i krajowym) oraz wyrobienie w nich umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji z tej dziedziny.
Zajęcia zostaną podzielone na dwa bloki: prawo instytucjonalne i prawo materialne. W ramach pierwszego bloku studenci otrzymają informacje na temat instytucji i mechanizmów ochrony praw człowieka w ramach systemu ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej oraz Polski. Kolejny blok zajęć zostanie poświęcony analizie porównawczej standardów wybranych praw lub wolności.
Podstawowe zagadnienia:
1. Prawa człowieka – zagadnienia ogólne.
2. System ochrony praw człowieka w ramach ONZ.
3. System ochrony praw człowieka w ramach Unii Europejskiej.
4. System ochrony praw człowieka w ramach Rady Europy.
5. System ochrony praw człowieka w Polsce.
6. Prawo do życia.
7. Prawo do prywatności.
8. Prawo do własności.
9. Prawo do sądu.
10. Prawa polityczne.
11. Debata: prawa człowieka w obliczu współczesnych wyzwań
12. Prawa socjalne.
13. Prawa dzieci.
14. Prawa kobiet.
15. Zaliczenie końcowe.
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się:
• Udział w zajęciach: 30 godz.
• Przygotowanie do zajęć: 20 godz.
• Przygotowania merytoryczne i techniczne do uczestnictwa w debacie: 10 godz.
• Przygotowanie do zaliczenia końcowego: 20 godz.
Razem: 80 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Studenci powinni uzyskać wiedzę na temat najważniejszych uniwersalnych i europejskich standardów praw człowieka oraz nauczyć się wyszukiwania i analizowania informacji na ten temat.
Kryteria oceniania
Składowe zaliczenia przedmiotu:
• Aktywność podczas zajęć: 10 pkt.
• Udział w debacie śródsemestralnej: 30 p.
• Zaliczenie końcowe: 60 p.
Łącznie: 100 pkt.
Skala ocen końcowych (w pkt):
90-100 – bardzo dobry
80-89 – dobry plus
70-79 – dobry
61-69 – dostateczny plus
50-60 – dostateczny
0-49 – niedostateczny
Pisemne zaliczenie końcowe będzie oparte o pytania otwarte o charakterze porównawczym.
Literatura
PODRĘCZNIKI (do wyboru):
• J. Hołda, Z. Hołda, D. Ostrowska, J. A. Rybczyńska, Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2014 (lub ew. wydanie późniejsze).
• M. Jabłoński, S. Jarosz-Żukowska, Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2010 (lub ew. wydanie późniejsze).
• B. Gronowska, T. Jasudowicz (i in.), Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2010 (lub ew. wydanie późniejsze).
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
• M. A. Nowicki, Wokół Konwencji Europejskiej. Komentarz do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, Warszawa 2013 (lub ew. wydania wcześniejsze).
• J. Sozański, Prawa człowieka w Unii Europejskiej, Warszawa 2010.
• L. Garlicki, Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Komentarz, t. I i II, Warszawa 2010-2011.
• A. Bieńczyk-Missala, Zapobieganie masowym naruszeniom praw człowieka. Międzynarodowe instytucje i instrumenty, Scholar, Warszawa, 2018.
• J. Sozański, Prawo Unii Europejskiej. Analiza krytyczna systemu i doktryny, Wyd. Adam Marszalek, Toruń 2014.
STRONY INTERNETOWE (bazy danych orzecznictwa):
• Europejski Trybunał Praw Człowieka - http://hudoc.echr.coe.int
• Europejski Trybunał Sprawiedliwości - http://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/
• Trybunał Konstytucyjny – http://www.trybunal.gov.pl
• Ministerstwo Sprawiedliwości - http://bip.ms.gov.pl/pl/prawa-czlowieka/
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: