Europejski kanon filmowy. Kinematografia na tle dziejów kultury 4003-116-EKF
Konwersatorium ma wprowadzić uczestników (z ich aktywnym udziałem!) w podstawowe problemy sztuki filmowej w kontekście dziejów kultury i historii Europy. Główny nacisk będzie położony na kwestie związane z rozwojem kinematografii do końca l. 60. XX w. Zanalizowane zostaną przełomowe zjawiska w dziejach sztuki filmowej, jej przeobrażenia techniczne i organizacyjne oraz „klasyczne” dzieła filmowe, stanowiące do dziś niewyczerpane źródło cytatów i inspiracji. Z drugiej strony program zajęć przewiduje ukazanie różnorodnych możliwości interpretacyjnych kina fabularnego – także jako zwierciadła rzeczywistości. Tak obszerna tematyka może zostać omówiona jedynie poprzez pewne wybrane węzłowe zagadnienia, ilustrowane fragmentami filmów:
• Prekursorzy oraz ojcowie kina europejskiego (bracia Lumière; kino jarmarczne, Montreuil-sous-Bois, G. Méliès itp.) a narodziny kultury masowej.
• Polski (i nie tylko) zapomniany wkład w rozwój techniki filmowej (K. Prószyński, J. Szczepanik, B. Matuszewski). Bracia Składanowscy
• Zarys technicznych aspektów rozwoju kinematografii (od chińskiego teatru cieni po współczesny warsztat filmowy). Przełom dźwiękowy oraz nowe rozwiązania techniczne międzywojnia – artystyczne i pozaartystyczne konsekwencje
• Radziecka szkoła montażu (S. Eisenstein, L. Kuleszow, D. Wiertow)
• Tworzenie języka filmowego; „studio system”, „system gwiazd”, kodeks Haysa. Etapy powstawania filmu (np. praca nad scenariuszem, tzw. storyboardy)
• Kino w systemach totalitarnych: kino w III Rzeszy i socrealizm
• Kinematografia włoska do neorealizmu włącznie
• Prądy w sztuce i ich ekranowe odbicie (ekspresjonizm, impresjonizm, surrealizm)
• Nowa Fala w Europie
• Postmodernizm a film i jego interpretacja
• Kino jako zwierciadło rzeczywistości
• Kino autorskie
• Kino gatunków: film kryminalny i gangsterski
Nakład pracy studenta:
konwersatorium - 30 h
przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 30 h
ogółem - 60 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student
- zna główne prądy w kinematografii europejskiej,
- zna techniczne aspekty rozwoju kinematografii oraz etapów powstawania filmu,
- zna zasadnicze etapy rozwoju języka filmowego,
- zna klasyczne dzieła poszczególnych gatunków filmowych i ich kulturowych korzenie,
- potrafi powiązać prądy w kinematografii europejskiej z kierunkami w sztuce, kulturze, nauce oraz przemianami politycznymi, gospodarczymi, społecznymi,
- rozpoznaje cytaty filmowe, zapożyczenia, inspiracje, które miały wpływ na kolejne pokolenia filmowców,
- potrafi interpretować film jako źródło historyczne (źródło wiedzy o epoce, o jej klimacie intelektualnym, świadomości twórców i odbiorców itp.).
Kryteria oceniania
Zaliczenie - pisemne kolokwium końcowe
Literatura
• J. Płażewski, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005
• J. Płażewski, Język filmu, Książka i Wiedza, Warszawa 2008
• Słownik wiedzy o filmie, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2005
• M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Ars Nova, Poznań 2000
• S. Drewniak, Teatr i film Trzeciej Rzeszy, Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2011
• Historia kina. Kino nieme, red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2009
• Historia kina. Kino klasyczne, red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2011
• Historia myśli filmowej, A.Helman, J.Ostaszewski, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010
• Siergiej Eisenstein, Film czwartego wymiaru, przeł. Mieczysław Kumorek [w:] , Wybór pism, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959.
• P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 2001
• Historia życia prywatnego, t. 4, pod red. M. Perrota, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999
• I. Ihnatowicz, Człowiek, informacja, społeczeństwo, Czytelnik, Warszawa 1989
• D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań 1999
• A. Kłoskowska, Kultura masowa, PWN, Warszawa 1980
• Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, pod red. M. Koźmińskiego, wyd. IH PAN, Warszawa 2005
• H.G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Wyd. Spacja, Warszawa 1992
• B. Orłowski, Technika, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999
• A. Gurevich, Jednostka w dziejach Europy, Volumen, Warszawa 1995
• A. Misiak, Kinematograf kontrolowany - cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym. PRL i USA analiza socjologiczna, Universitas Kraków 2006
• T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009
• Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K. Zarębski, Warszawa 2007
• M. Haltof, Kino polskie, Gdańsk 2004
• Historia filmu polskiego, red. naukowa R. Marszałek, Warszawa 1994
• J.-L. Flandrin, Historia rodziny, Volumen, Warszawa 1998
• Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, pod red. M. Koźmińskiego, wyd. IH PAN, Warszawa 2005
• H.G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Wyd. Spacja, Warszawa 1992
• M. Uklejska, Zarys rozwoju nauki i jej organizacji, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1963
• Historia Europy, pod. red. A. Mączaka, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1997
• Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Książka i Wiedza, Warszawa 1999
• A. Gurevich, Jednostka w dziejach Europy, Volumen, Warszawa 1995
• A. Misiak, Kinematograf kontrolowany - cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym. PRL i USA analiza socjologiczna, Universitas Kraków 2006
• T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009
• Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K. Zarębski, Warszawa 2007
• M. Haltof, Kino polskie, Gdańsk 2004
• Historia filmu polskiego, red. naukowa R. Marszałek, Warszawa 1994
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: