Aplikacje o fundusze strukturalne Unii Europejskiej 4003-115-AFS
Mieszana forma zajęć: wykład i ćwiczenia. Przedmiot łączy w sobie elementy wiedzy teoretycznej z praktycznymi umiejętnościami przygotowywania wniosku aplikacyjnego. Studenci przekazaną wiedzę teoretyczną muszą wykorzystać do realizacji zadania praktycznego, będącego częścią i zaliczeniem przedmiotu.
Celem przedmiotu jest dostarczenie słuchaczom wiedzy na temat celów i zasad funkcjonowania polityki spójności UE w Polsce, a także praktycznych umiejętności w zakresie ubiegania się o dofinansowanie ze środków funduszy europejskich. Program przedmiotu składa się z komponentu teoretycznego i praktycznego.
W ramach komponentu teoretycznego program obejmuje zagadnienia: celów polityki spójności UE, instrumentów finansowych polityki spójności, struktury dokumentów programowych, systemu instytucjonalnego i finansowego wdrażania funduszy europejskich oraz kierunków interwencji funduszy europejskich w Polsce.
Komponent praktyczny obejmuje realizację pod nadzorem prowadzącego kolejnych faz definiowania i przygotowania projektu: wyznaczania celów projektu, sprawdzania kwalifikowalności przewidzianych działań, przygotowania budżetu projektu zgodnie z zasadami kwalifikowalności wydatków, rozliczania projektu i monitorowania efektów projektu. W ramach komponentu praktycznego słuchacze zapoznają się również z informatycznym programem Generator Wniosków niezbędnym do przygotowania i złożenia wniosku aplikacyjnego.
1. Ogólne zasady funkcjonowania polityki spójności w Polsce w latach 2014 -2020
Zgodność polityki spójności ze Strategią EUROPA 2020
Cele polityki spójności (regionalna konkurencyjność i zatrudnienie, europejska współpraca terytorialna)
Cele tematyczne (priorytety) polityki spójności
Zasady polityki spójności
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Europejski Fundusz Społeczny
Fundusz Spójności
Akty prawne unijne i krajowe
Mechanizmy inżynierii finansowej
2. System instytucjonalny i proceduralny wdrażania funduszy strukturalnych w Polsce
Instytucje odpowiedzialne za nabór, monitoring i zarządzanie projektami
Tryby wyboru projektów do realizacji
Zasady przeprowadzania konkursów
Ogłoszenie konkursu i dokumentacja konkursowa
Ocena formalna i merytoryczna
Rozstrzygnięcie konkursu i kontraktowanie
Rozliczenie projektu i monitorowanie
Działania informacyjne i promocyjne
Wytyczne
3. Możliwości wykorzystania funduszy europejskich w Polsce w latach 2014 - 2020 (fakultatywne prezentacje przygotowane przez studentów)
Umowa Partnerstwa
Regionalne Programy Operacyjne
PO Infrastruktura i Środowisko
PO Inteligentny Rozwój
PO Wiedza Edukacja Rozwój
PO Polska Cyfrowa
PO Polska Wschodnia
PO Pomoc Techniczna
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rybactwo i Morze
Pomoc publiczna i pomoc de minimis
4. Metodologia zarządzania projektem zgodnie ze standardami UE
Definicja i cechy projektu
Wskaźniki produktu i wskaźniki rezultatu
Cykl życia projektu i jego fazy
Zasady udzielania zamówień oraz przejrzystości wydatkowania środków w ramach realizacji projektów
Prezentacja szczegółowych zasad ubiegania się o dofinansowanie i wybranej ścieżki aplikacyjnej w ramach postępowania konkursowego będącego przedmiotem zadania zaliczeniowego
5. Konstrukcja finansowa projektu
Rodzaje kosztów w projekcie
Kwalifikowalność wydatków
Wydatki niekwalifikowalne
Koszty pośrednie i bezpośrednie
Cross - financing
Szczegółowa kalkulacja kosztów
Progi dofinansowania
6. Prezentacja założeń projektu, zgodnych z zasadami przeprowadzania konkursu, będącego przedmiotem zadania zaliczeniowego (materiały przygotowane przez studentów)
Generatory Wniosków 2014 - 2020 - zasady użytkowania i przygotowywania wniosków aplikacyjnych
7. Dokończenie realizacji zadania zaliczeniowego - złożenie wniosku o dofinansowanie projektu (praca własna studentów)
Ocena zadania zaliczeniowego - publikacja listy rankingowej, rozstrzygnięcie "konkursu", omówienie projektów
Nakład pracy studenta:
wykład - 15 h
przygotowanie do zajęć - 15 h
przygotowanie wniosku - 30 h
razem - 60 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu udziału w części teoretycznej student:
- wskazuje cele i zasady funkcjonowania polityki spójności Unii Europejskiej
- analizuje dokumenty opisujące sposób i zakres wdrażania polityki spójności w Polsce
- wskazuje właściwe źródło finansowania określonych przedsięwzięć
- określa katalog wydatków możliwych do poniesienia w ramach poszczególnych projektów w zależności od źródła ich finansowania
Po zakończeniu realizacji zadania praktycznego student:
- konstruuje i wizualizuje logikę przedsięwzięcia projektowego
- użytkuje aplikację internetową służącą przygotowywaniu wniosków aplikacyjnych
- opracowuje opis przedsięwzięcia służący przygotowaniu wniosku aplikacyjnego
- wypełnia formularz wniosku aplikacyjnego w części opisowej i finansowej
Kryteria oceniania
- test kontrolny
- realizacja praktycznych zadań cząstkowych
- realizacja praktycznego zadania zaliczeniowego – przygotowanie wniosku projektowego
Literatura
Adamczyk A., Borkowski J. (red.), Regionalizm, polityka regionalna i fundusze strukturalne w UE, Wydawnictwo CE UW, Warszawa 2005
Gwizda M., Kosewska-Kwaśna M., Żółciński S. (red.), Fundusze UE 2014-2020 Nowa perspektywa - nowe możliwości, C.H. Beck, Warszawa 2014
Kleinowski M., Piechowicz M., Sikora-Gaca M., Fundusze i programy Unii Europejskiej wspierające przedsiębiorstwa w perspektywie finansowej 2014-2020, Wydawnictwo Difin S.A., Warszawa 2016
Zbiór aktów prawnych w zakresie funduszy europejskich na lata 2014 - 2020, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju
Dokumenty programowe – Programy Operacyjne, Opisy priorytetów, Wytyczne dla projektodawców
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: