Społeczeństwo i komunikacja 4003-112-k-sk
Konwersatorium poświęcone jest zmianom w kulturze Europejskiej (zarówno społecznej jak i politycznej i gospodarczej) ujmowanym przez pryzmat dynamiki rozwoju społecznego i zmiennych form w komunikacji. Dla osiągnięcia tego celu wybrałam trzy kluczowe sfery: zmienność rozumienia kultury, zmienność podstaw zapewniających spójność społeczną oraz zmienność form komunikacji społecznej. Analityczna lektura wybranej literatury pogłębia rozumienie powyższych procesów, rozwija także umiejętności i kompetencje „miękkie” studentów. Studenci indywidualnie prezentują swoje wnioski z lektury, używają pojęć analitycznych do interpretowania wielości zjawisk, pracują w grupach, prezentują opracowane wspólnie projekty na wskazane tematy zaczerpnięte z poznawanych prac. W trakcie konwersatorium wykorzystywane są też materiały o charakterze audiowizualnym, które demonstrują możliwości połączenia teorii z praktyką.
Nakład pracy studenta:
konwersatorium - 30 h
przygotowanie do zajęć - 30 h
razem - 60 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka:
w zakresie wiedzy:
- ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą zawartości i zmienności pojęcia kultury oraz jego praktycznego znaczeniu w życiu społecznym,
- ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw socjalizacji: powstawania i przekształcania się form społecznych,
- wie, jakie są podstawy spójności społecznej i co je niszczy,
- wie, że komunikacja jest podstawą działania społeczeństw, społeczności i jednostek,
- wie, że zmiany w sposobach komunikowania się pociągają za sobą zmiany we wszelkich innych instytucjach społecznych,
- wie, że rozumienie różnorodności form komunikacyjnych jest podstawą sukcesu w działaniach,
- wie czym charakteryzuje się kultura przednowoczesna, nowoczesna i ponowoczesna,
- zna wpływ idei i instytucji europejskich na resztę świata.
w zakresie umiejętności:
- potrafi czytać, analizować i interpretować podstawową literaturę z dziedziny nauk społecznych,
- potrafi stosować pojęcia naukowe w swoich analizach,
- potrafi zastosować uzyskaną wiedzę do interpretowania bieżących zjawisk we współczesnej Europie,
- potrafi pracować w grupie,
- potrafi ustnie zaprezentować efekty ćwiczeń indywidualnych i grupowych,
- potrafi zidentyfikować kulturowe mechanizmy manipulacji, uproszczeń i stereotypów występujące w życiu społecznym i politycznym w kraju, Europie i na świecie.
w zakresie kompetencji społecznych:
- ma świadomość, że wspólna kultura i formy komunikacji są podstawą dobrych interakcji z Innymi,
- ma świadomość potrzeby ciągłego rozwijania kompetencji i uczenia się przez całe życie,
- rozumie zróżnicowanie i odmienność kulturowych perspektyw Innych, potrafi działać w wielokulturowym otoczeniu.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo.
Dopuszczalne są 2 nieobecności (bez względu na przyczynę). Jest możliwość zaliczenia konwersatorium przy 3 do 6 nieobecności poprzez napisanie eseju na omówiony ze mną temat na podstawie dodatkowej literatury. Nienapisanie eseju lub nieobecność na więcej niż 6-ciu zajęciach skutkuje oceną niedostateczną.
Literatura
wokół definicji kultury - proponowane lektury i lektury rozszerzające:
Kroeber Alfred Louis, „Naukowe pojęcie kultury“ w tegoż: „Istota kultury”, PWN: Warszawa 1989, str. 276-321.
Nowicka Ewa, Świat człowieka – świat kultury (Wydanie nowe), PWN: Warszawa, 2006, str. 45-60.
Barker Chris, Studia kulturowe – teoria i praktyka, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego: Kraków, 2005.
wspólnota i stowarzyszenie – różne formy socjalizacji:
Tönnies Ferdinand, „Teoria Wspólnoty” w: Wspólnota i stowarzyszenie, PWN, Warszawa 1988, str. 27-46 i 66-77. Durkheim Emile, „Solidarność mechaniczna albo oparta na podobieństwie” oraz „Solidarność wynikająca z podziału pracy albo organiczna” w” O podziale pracy społecznej, PWN, Warszawa 1999, str. 92-147.
zmiany form komunikacji w Europie i na Swiecie:
Reinhardt Wolfgang, „Światy komunikacji” w tegoż: „ Życie po europejsku”, PWN: Warszawa, 2009, str. 448-482.
Burke James, „Drukarskie prasy, czyli o maszynach do porządkowania myśli” w: Godlewski Grzegorz, Sulima Roch (red.), Antropologia słowa”, Wydawnictwo UW: Warszawa, 2003, str. 487-498.
kultura nowoczesna - naród:
Anderson Benedict, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, SIW ZNAK i Fund. im. Stefana Batorego: Kraków, 1997 [1991], Warszawa str. 9-57.
racjonalizacja w społeczeństwie nowoczesnym:
- Ritzer George, MacDonaldyzacja społeczeństwa, Rozdz. 1 i 2, WWL MUZA: Warszawa, 1997, str. 16-73.
kultura ponowoczesna i globalizacja:
- Bauman Zygmunt, Globalizacja, Warszawa 2000, str. 5-91 [wstęp i
rozdz. 1-3].
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: