Podstawy ekonomii 4003-112-k-pe
1. Ekonomia jako nauka. Mikroekonomia a makroekonomia
2. Cele i narzędzia polityki makroekonomicznej. Równowaga makroekonomiczna
3. Geneza i teorie wzrostu gospodarczego
4. Konsumpcja, oszczędności, inwestycje. Elastyczność popytu
5. Cykle koniunkturalne. Wprowadzenie do ekonomii keynesowskiej
6. Społeczne i gospodarcze skutki bezrobocia
7. Stabilność cen. Krzywa Phillipsa
8. Pieniądz i system bankowy. Wprowadzenie do monetaryzmu
9. Polityka fiskalna i pieniężna w warunkach gospodarki zamkniętej
10. Wzrost gospodarczy a rozwój społeczno-gospodarczy
11. Polityka państwa wobec wyzwań globalizacji
12. Strategie rozwoju. Jakie czynniki określają sukces gospodarczo-społeczny?
13. Problemy i wyzwania współczesnej myśli ekonomicznej
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów uczenia się: 30 godzin (udział w zajęciach), 30 godzin (praca własna wymagana do przygotowania się do zajęć i rozwiązania zadań sprawdzających).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student posiada:
WIEDZĘ:
- określa cele ekonomii jako nauki
- wyjaśnia podstawowe pojęcia i teorie ekonomiczne
- charakteryzuje podstawowe wskaźniki makroekonomiczne
- dobiera narzędzia analizy danych, w tym techniki graficznej ilustracji danych
- analizuje proste dane i wskazuje zależności między nimi
- wskazuje cele i narzędzia polityki makroekonomicznej państwa
- rozróżnia czynniki określające kondycję gospodarczo-społeczną kraju
- wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie opisujące zależności między przemianami gospodarczo-społecznymi
- wskazuje najważniejsze różnice między szkołami ekonomii (ekonomia klasyczna, keynesizm, monetaryzm)
- wyjaśnia przyczyny i wskazuje konsekwencje problemów ekonomicznych, takich jak bezrobocie czy inflacja
- wyjaśnia różnice między wzrostem gospodarczym a rozwojem gospodarczo-społecznym kraju
- identyfikuje czynniki określające skuteczność strategii rozwoju
- wskazuje problemy i wyzwania współczesnej myśli ekonomicznej
UMIEJĘTNOŚCI:
- stosuje podstawowe pojęcia ekonomiczne
- odwołuje się do właściwych teorii ekonomicznych w uzasadnianiu wyników analizy i własnych sądów
- określa i wyszukuje podstawowe wskaźniki makroekonomiczne niezbędne do analizy sytuacji gospodarczo-społecznej kraju
- analizuje sytuację makroekonomicznej kraju przy pomocy najprostszych teorii, narzędzi i metod analizy
- wskazuje i uzasadnia przesłanki polityki makroekonomicznej państwa
- wskazuje najważniejsze różnice między szkołami ekonomii (ekonomia klasyczna, keynesizm, monetaryzm)
- uzasadnia podstawowe zadania państwa w kierowaniu wzrostem i rozwojem
- identyfikuje czynniki określające gospodarczo-społeczną sytuację kraju, wymienia przykłady ich wpływu
- formułuje proste wnioski na temat gospodarki
KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do:
- rzetelnej analizy danych
- formułowania przemyślanych wniosków i uzasadniania własnych sądów
- udziału w dyskusji
- samodzielnego uczenia się
- systematycznej pracy naukowej
Kryteria oceniania
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę.
Na ocenę końcową wpływają:
1) oceny cząstkowe z zadań sprawdzających dołączonych do poszczególnych tematów. Łącznie na kursie pojawi się 12 zadań. Za każde z nich będzie można uzyskać od 1 do 10 punktów. Każdy student - bez podania przyczyny - może zrezygnować z rozwiązania dwóch zadań;
2) ocena z kolokwium końcowego, składającego się z pytań zamkniętych i otwartych.
Do kolokwium końcowego dopuszczeni zostaną studenci, którzy w terminie rozwiążą 10 zadań sprawdzających i zdobędą przynajmniej 50 punktów.
Literatura
Do każdego tematu zajęć dołączona jest literatura obowiązkowa i dodatkowa (dla zainteresowanych). Jej wykaz jest dostępny na stronie kursu (http://www.ce.uw.edu.pl/files/users/michal-koltuniak/files/podstawy-ekonomii.docx).
Literatura pomocna w czasie zajęć:
1. Paul A. Samuelson, William D. Nordhaus, "Ekonomia", Poznań 2012.
2. Harry Landreth, David C. Colander, "Historia myśli ekonomicznej", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (różne wydania).
3. John K. Galbraith, "Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna", Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: