- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Archeologia tożsamości 4001-ARCHTO-OG
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników ze współczesnymi teoriami i metodami związanymi z badaniem tożsamości poprzez analizę pozostałości materialnych. W kontekście badań archeologicznych poruszane będą takie kwestie jak zależność ludzi od rzeczy oraz kształtowanie się tożsamości poprzez tworzenie relacji z ludźmi, rzeczami i miejscami. Przedstawione zostaną podejścia badawcze do takich zagadnień jak tożsamość grupowa, rodzina, płciowość, religia, władza.
Dyskusja na zajęciach obejmie różne aspekty tworzenia i postrzegania tożsamości. Omawiane będą między innymi takie kwestie jak sposób w jaki zamieszkiwanie i codzienne praktyki tworzą tożsamość grupową, udział miejsc i przedmiotów w przekazywaniu wiedzy i pamięci, a przez to tworzeniu związku z przeszłymi pokoleniami. Dyskutowane będzie to, jak monumentalne budowle tworzą relacji władzy, a także jak poszczególne rzeczy, z którymi budujemy relacje mogą stać się częścią i „rozszerzeniem” człowieka oraz jak styl, czyli sposób robienia rzeczy, buduje tożsamość grupy, a także jak używki budują więzi trwalsze od rodzinnych. Podejmowany będzie również temat cielesności i jej znaczenia w angażowaniu się w relacje ze światem. Dodatkowo zastanowimy się, czy rzeczy i miejsca również mają swoja tożsamość.
Część zagadnień omawiana będzie na podstawie studiów przypadku z różnych okresów i regionów świata, oraz materiałów z badań w XVII-wiecznej Starej Dongoli (Sudan). Dyskusja na zajęciach będzie zatem odnosić się bezpośrednio do materiału archeologicznego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
-zna współczesne nurty archeologicznego badania tożsamości,
-rozumie zależność ludzi od rzeczy,
-wykrywa zależności między pozostałościami materialnymi działań człowieka a tożsamością,
-identyfikuje sieci powiązań ludzi, rzeczy i miejsc tworzących tożsamość,
-formułuje problemy badawcze związane z tożsamością człowieka,
-wykazuje otwartość na nowe prądy badawcze
Kryteria oceniania
-ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 50%
-prezentacja końcowa 50%
Literatura
-Díaz-Andreu, M., Lucy, S., Babić, S., Edwards, D. N. 2005. Archaeology of Identity: Approaches to Gender, Age, Status, Ethnicity and Religion. London: Taylor & Francis Routledge.
-Domingo Sanz, I., Fiore, D., May, S. K. 2008. Archaeologies of Art Time, Place, and Identity. Walnut Creek: Left Coast Press.
-Graeber D., Wengrow. D. 2021. The Dawn of Everything: A New History of Humanity. London: Allen Lane.
-Hodder, I. 2012. Entangled: An Archaeology of the Relationships between Humans and Things. New York: John Wiley & Sons.
-Hutson, S. 2009. Dwelling, Identity, and the Maya: Relational Archaeology at Chunchucmil. California: AltaMira.
-Insoll, T. 2007. The Archaeology of Identities: A Reader. London: Taylor & Francis Routledge.
-Shennan, S. 1989. Archaeological Approaches To Cultural Identity. London: Routledge.
-Thomas, J. 1996. Time, Culture and Identity. An interpretive archaeology. London: Routledge.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: