Wstęp do biochemii 3900-1WDB
Laboratorium:
Studenci zapoznają się z:
typami elektrolitów (elektrolity słabe, mocne i bufory); typami oddziaływań międzycząsteczkowych (wiązania wodorowe, odziaływania Van der Waals’a, siły dyspersyjne); typami reakcji (odwracalne/nieodwracalne, samorzutne, spontaniczne endo- i egzotermiczne); kinetyką reakcji chemicznej (szybkość reakcji,
rząd reakcji, katalizatory, reguła van’t Hoffa).
Studenci nabędą umiejętności wykonywania eksperymentu, (sporządzania roztworów o zadanych właściwościach, pomiaru i obliczania funkcji stanu (H, G), pomiarów prowadzących do obliczenia wartości stałych równowagi reakcji, wpływ oddziaływań międzycząsteczkowych na przebieg procesu) jego analizy i przygotowania raportu naukowego; obliczania ilości analitu w danym roztworze (stężenia molowe, stężenia procentowe, liczba moli), przewidywania kierunku reakcji na podstawie wartości stałej równowagi, obliczenia dotyczące pH roztworów. Zajęcia laboratoryjne będą obejmowały 6 ćwiczeń prowadzonych w 12 grupach jednocześnie.
Aby uczestniczyć w zajęciach Student musi posiadać:
1. odzież ochronną (fartuch laboratoryjny + okulary ochronne),
2. obuwie antypoślizgowe na płaskiej podeszwie,
3. aktualne ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków
Wykłady:
Podczas wykładu przedstawione zostaną podstawy chemii organicznej pozwalające na opis struktury, właściwości oraz reaktywność węglowodorów i ich pochodnych ze szczególnym uwzględnieniem pochodnych kluczowych dla przebiegu procesów biologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Laboratorium:
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student posiada podstawową wiedzę z chemii ogólnej niezbędną w dalszym cyklu kształcenia, umiejętność wyjaśnienia procesów chemicznych zachodzących w funkcjonowaniu żywych organizmów i środowisku, znajomość podstawowych metod niezbędnych w analizie chemicznej. Student umie łączyć wiedzę z kilku poddziedzin oraz ma zdolności dyskusji, umie krytycznie przeszukiwać literatura na dane zagadnienie, umie pracować w grupie.
Student zna i rozumie:
B.W1. gospodarkę wodno-elektrolitową w układach biologicznych
B.W2. równowagę kwasowo-zasadową i mechanizm działania buforów oraz ich znaczenie w homeostazie ustrojowej
Student potrafi:
B.W3. pojęcia: rozpuszczalność, ciśnienie osmotyczne, izotonia, roztwory koloidalne i równowaga Gibbsa-Donnana
B.W4. podstawowe reakcje związków nieorganicznych i organicznych w roztworach wodnych
B.U3. obliczać stężenia molowe i procentowe związków oraz stężenia substancji w roztworach izoosmotycznych, jedno- i wieloskładnikowych
B.U5. określać pH roztworu i wpływ zmian pH na związki nieorganiczne i organiczne
B.U8. posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak analiza jakościowa, miareczkowanie, kolorymetria, pehametria, chromatografia, elektroforeza białek i kwasów nukleinowych
B.U9. obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i oceniać dokładność wykonywanych pomiarów
B.U13. planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski
Student jest gotów do:
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Wykład:
Po zakończeniu kursu student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii organicznej, pozwalającą na rozszerzanie pojęć i procesów w obszaru biochemii.
Student zna i rozumie:
B.W4. podstawowe reakcje związków nieorganicznych i organicznych w roztworach wodnych
B.W10. budowę prostych związków organicznych wchodzących w skład makrocząsteczek obecnych w komórkach, macierzy zewnątrzkomórkowej i płynów ustrojowych
Student jest gotów do:
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Kryteria oceniania
Laboratorium:
Ocena to suma składowych: pozyskanej wiedzy z zakresu każdego ćwiczenia laboratoryjnego oraz sprawozdania z każdego ćwiczenia wykonanego indywidualnie przez każdego studenta. Cząstkowe oceny z poszczególnych ćwiczeń będą podstawą do wystawienia oceny ogólnej z laboratorium. Aby uzyskać ocenę pozytywną Student musi uzyskać minimum 50% punktów z kolokwium z zakresu wymagań każdego ćwiczenia. Warunkiem bezwzględnie wymaganym jest uczestnictwo we wszystkich zajęciach. Ze względu na to że w semestrze może być zorganizowana wyłącznie jedna pracownia poprawkowa student może opuścić tylko jedne zajęcia bez względu na powód nieobecności. Niezaliczone w trakcie semestru kolokwia student może poprawić w sesji egzaminacyjnej na specjalnym kolokwium poprawkowym oraz w poprawkowej sesji egzaminacyjnej.
Wykłady:
Podstawą zaliczenia będzie zaliczenie dwóch kolokwiów cząstkowych i przystąpienie do egzaminu końcowego.
O ocenie z przedmiotu decyduje ocena z egzaminu pisemnego.
Literatura
Laboratorium:
1. K. Pigoń, Z. Ruziewicz; Chemia fizyczna T.1. Podstawy fenomenologiczne, PWN, 2022.
2. L. Jones, P. Atkins; Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje. PWN, 2018.
3. L. Pajdowski; Chemia ogólna, PWN, 1999.
4. L. Pauling, P. Pauling, Chemia, PWN, 1998.
5. A. Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, 2022.
Wykłady:
6. Chemia Organiczna, John McMurry, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021
7. Chemia Organiczna, Jonathan Clayden , Nick Greeves, WNT, 2016
8. Biochemia Lubert Stryer, Jeremy M. Berg, John L. Tymoczko, PWN, 2022
9. Biochemia Harpera, Rodwell Victor W. , Bender David A. , Botham Kathleen M.,
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wydanie VII.2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: