Parazytologia medyczna 3900-1PM
Zagadnienia poruszane podczas zajęć obejmują biologię i morfofizjologię istotnych w aspekcie medycznym gatunków pasożytów (m. in. pierwotniaki, nicienie, przywry, tasiemce) bytujących w tkankach, narządach oraz układach ludzkiego organizmu. Uwzględnione zostaną także zarażenia powodowane bezpośrednio przez ektopasożyty (stawonogi) oraz ich pośrednia chorobotwórczość wynikająca z przenoszenia przez te stawonogi (komary, kleszcze) patogennych dla człowieka mikroorganizmów. Przedstawione zostaną aktualne problemy z zakresu parazytologii lekarskiej, środowiskowe czynniki inwazji i dyspersji pasożytów człowieka, gatunki oportunistyczne powodujące zachorowania u osób z niedoborami odporności, patogenezie i przebiegu chorób pasożytniczych u osób immunokompetentnych i w stanach immunosupresji oraz epidemiologii inwazji pasożytniczych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania. Omówione zostaną także zagadnienia z zakresu diagnostyki parazytologicznej z uwzględnieniem metod mikroskopowych, serologicznych i molekularnych oraz właściwej interpretacji wyników badań diagnostycznych zgodnie z obowiązującymi w Polsce rekomendacjami.
Omawiane grupy pasożytów:
Ćwiczenie 1. Pierwotniaki - pasożyty układu pokarmowego: Giardia intestinalis, Cryptosporidium parvum, Blastocystis hominis Balantidium coli, Cyclospora cayetanensis.
Ćwiczenie 2. Pierwotniaki – pasożyty innych układów: Toxoplasma gondii, Acanthamoeba spp., Trichomonas vaginalis, Trichomonas tenax, Enterocytozoon spp., Encephalitozoon intestinalis, Entamoeba histolytica/Entamoeba dispar, Entamoeba coli, Entamoeba gingivalis,
Ćwiczenie 3. Parazytozy tropikalne: Naegleria fowleri, Schistosoma spp., Brugia malayi, Loa loa, Onchocerca volvulus, Wuchereria bancrofti, Dirofilaria spp.
Ćwiczenie 4. Pasożytnicze stawonogi i wektory patogennych mikroorganizmów: kleszcze, pchły, pluskwy, pluskwiaki, wszy, świerzbowce, nużeńce, komary
Ćwiczenie 5. Pasożyty chorób transmisyjnych: Plasmodium spp., Trypanosoma cruzi, Trypanosoma brucei, Leishmania donovani, Leishmania infantum, Anaplasma phagocytophilum, Babesia spp., Borrelia burgdorferi, Borrelia miyamotoi, wirus kleszczowego zapalenia opon mózgowych [KZM], riketsje
Ćwiczenie 6. Tasiemce i przywry: Opisthorchis felineus, Clonorchis sinensis, Taenia solium, T. saginata, Hymenolepis diminuta, Dipylidium caninum, Diphyllobothrium latum, Echinococcus granulosus, E. multilocularis.
Ćwiczenie 7. Pasożytnicze nicienie: Ascaris lumbricoides, Enterobius vermicularis, Trichuris trichiura, Ancylostoma duodenale, Necator americanus, Strongyloides stercoralis, Toxocara canis/cati, Anisakis spp., Trichinella spiralis,
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykłady
Wiedza: student zna i rozumie:
C.W13. epidemiologię zarażeń wirusami i bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania
C.W16. inwazyjne dla człowieka formy lub stadia rozwojowe wybranych pasożytniczych grzybów, pierwotniaków, helmintów i stawonogów, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania
C.W17. zasadę funkcjonowania układu pasożyt – żywiciel i podstawowe objawy chorobowe wywoływane przez pasożyty
C.W19. podstawy diagnostyki mikrobiologicznej i parazytologicznej
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
Laboratorium
Wiedza: student zna i rozumie:
C.W13. epidemiologię zarażeń wirusami i bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania
C.W16. inwazyjne dla człowieka formy lub stadia rozwojowe wybranych pasożytniczych grzybów, pierwotniaków, helmintów i stawonogów, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania
C.W17. zasadę funkcjonowania układu pasożyt – żywiciel i podstawowe objawy chorobowe wywoływane przez pasożyty
C.W19. podstawy diagnostyki mikrobiologicznej i parazytologicznej
Umiejętności: student potrafi
C.U6. oceniać zagrożenia środowiskowe i posługiwać się podstawowymi metodami pozwalającymi na wykrycie obecności czynników szkodliwych (biologicznych i chemicznych) w biosferze
C.U7. rozpoznawać najczęściej spotykane pasożyty człowieka na podstawie ich budowy, cykli życiowych i objawów chorobowych
C.U9. przygotowywać preparaty i rozpoznawać patogeny pod mikroskopem
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
Kryteria oceniania
Wykład – egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru, kryterium zaliczenia: uzyskanie ponad 50% punktów, dopuszczenie do egzaminu wymaga zaliczenia laboratoriów.
Laboratoria – kryterium zaliczenia: obecność na zajęciach, zaliczenie protokołów podczas zajęć, przygotowanie prezentacji przypadków klinicznych w oparciu o udostępnioną literaturę naukową, rozpoznanie wybranych preparatów (część praktyczna).
Studenci podczas zajęć oglądają mikroskopowe i makroskopowe preparaty różnych form rozwojowych pasożytów. W protokołach wykonują rysunki dokumentujące oglądane preparaty. Rysunki zaliczane są pod koniec każdego ćwiczenia. Ze względu na kontakt z materiałem inwazyjnym na zajęciach należy ściśle przestrzegać zaleceń BHP. Studenci podczas bloku zajęć przygotowują przynajmniej jeden raz opis kliniczny przypadków zarażeń pasożytniczych na podstawie dostępnej literatury, który będzie prezentowany podczas laboratoriów.
Materiały do zajęć będą udostępnione na platformie cyfrowej Kampus UW.
Brak więcej niż 1 zaliczenia zajęć lub więcej niż 1 nieobecność na zajęciach laboratoryjnych powoduje niedopuszczenie do egzaminu. Na zajęcia należy przychodzić punktualnie. Opuszczone z powodu choroby zajęcie (wymagane jest zwolnienie lekarskie) należy odrobić z inną grupą po wcześniejszym uzgodnieniu z osobą odpowiedzialną za przedmiot.
O ocenie z przedmiotu decyduje ocena z egzaminu pisemnego.
Literatura
Wykłady
- Parazytologia i akaroentomologia medyczna : podręcznik dla studentów, nauczycieli akademickich, lekarzy praktyków i pracowników laboratoriów diagnostycznych / red. nauk. Antoni Deryło
- Cianciara J., Juszczyk J. (red.): Choroby zakaźne i pasożytnicze. 2012.
- Błaszkowska J., Ferenc T., Kurnatowski P. Zarys parazytologii medycznej. Edra Urban & Partner 2017
- Chomicz L. Zarys Parazytologii Człowieka- czynniki etiologiczne, podstawy epidemiologii, patogenezy diagnostyki oraz profilaktyki. Oficyna Wydawnicza WUM 2012.
- Buczek A. Choroby pasożytnicze. Epidemiologia. Diagnostyka. Objawy, wyd. 4. Lublin, 2010.
- Jolanta Morozińska-Gogol Parazytologia medyczna. Kompendium. PZWL Wydawnictwo Lekarskie
- Burton J. Bogitsh, Clint E. Carter and Thomas N. Oeltmann Human Parasitology Book • 5th Edition
- Garcia Lynne Shore, Practical Guide to Diagnostic Parasitology, 3rd edition, ISBN 9781683670391
- Choroby zakaźne i pasożytnicze, pod kierunkiem Prof. dr. hab. n. med. Roberta Flisiaka, tom I-IV (Książka polecana przez Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych), komplet ISBN 978-83-7563-283-5.
Laboratorium
- Parazytologia i akaroentomologia medyczna : podręcznik dla studentów, nauczycieli akademickich, lekarzy praktyków i pracowników laboratoriów diagnostycznych / red. nauk. Antoni Deryło
- Cianciara J., Juszczyk J. (red.): Choroby zakaźne i pasożytnicze. 2012.
- Błaszkowska J., Ferenc T., Kurnatowski P. Zarys parazytologii medycznej. Edra Urban & Partner 2017
- Chomicz L. Zarys Parazytologii Człowieka- czynniki etiologiczne, podstawy epidemiologii, patogenezy diagnostyki oraz profilaktyki. Oficyna Wydawnicza WUM 2012.
- Buczek A. Choroby pasożytnicze. Epidemiologia. Diagnostyka. Objawy, wyd. 4. Lublin, 2010.
- Jolanta Morozińska-Gogol PARAZYTOLOGIA MEDYCZNA. KOMPENDIUM. PZWL Wydawnictwo Lekarskie
- Burton J. Bogitsh, Clint E. Carter and Thomas N. Oeltmann Human Parasitology Book • 5th Edition
- Garcia Lynne Shore, Practical Guide to Diagnostic Parasitology, 3rd edition, ISBN 9781683670391
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: