Komunikacja medyczna I 3900-1KM-N
Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowych informacji dotyczących zasad i metod tworzenia relacji wspierających komunikację
lekarza z pacjentem, jego rodziną, a także z innym personelem medycznym. Podczas zajęć warsztatowych studenci będą mieli okazję
ćwiczyć umiejętności uważnego słuchania, odbioru i interpretacji przekazu werbalnego i pozawerbalnego. W kontakcie z „symulantami”
będą trenować nawiązywanie kontaktu, przeprowadzanie wstępnej rozmowy z chorym w różnym wieku i stanie, kontakt z rodziną,
przekazywanie informacji, reagowanie w sytuacjach nietypowych. Dyskutowane będą doświadczenia studenta z przeprowadzonych
ćwiczeń, refleksje obserwatorów danej interakcji, udzielane będą informacje zwrotne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
D.W6. pojęcie empatii oraz zwroty i zachowania służące jej wyrażaniu
D.W7. specyfikę i rolę komunikacji werbalnej (świadome konstruowanie komunikatów) i niewerbalnej (np. mimika, gesty, zarządzanie ciszą i przestrzenią)
Umiejętności: student potrafi:
D.U7. rozwijać i udoskonalać samoświadomość, zdolność do samorefleksji i dbałość o siebie oraz zastanawiać się z innymi osobami nad własnym sposobem komunikowania się i zachowywania
D.U9. opisywać i krytycznie oceniać własne zachowanie oraz sposób komunikowania się, uwzględniając możliwość alternatywnego zachowania
D.U10. stosować adekwatnie do sytuacji pytania otwarte, zamknięte, parafrazę, klaryfikację, podsumowania wewnętrzne i końcowe, sygnalizowanie, aktywne słuchanie (np. wychwytywanie i rozpoznawanie sygnałów wysyłanych przez rozmówcę, techniki werbalne i niewerbalne) i facylitacje (zachęcanie rozmówcy do wypowiedzi)
D.U12. rozpoznawać i analizować sytuacje trudne i wyzwania związane z komunikowaniem się, w tym płacz, silne emocje, lęk, przerywanie wypowiedzi, kwestie kłopotliwe i drażliwe, milczenie, wycofanie, zachowania agresywne i roszczeniowe, oraz radzić sobie z nimi w sposób konstruktywny
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywności oraz ocena realizacji zadań wykonywanych podczas ćwiczeń.
Literatura
A.Mastalerz–Migas, A.Jankowska, J.Barański „Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej”, Wrocław 2021.
s.61-71.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: