Violence, Harm and Global Politics 3800-VHGP24-S
Żyjąc w zglobalizowanym świecie możemy obserwować obecnie wiele nowych typów konfliktów: wojnę na Ukrainie, cyberataki w Internecie, napięcia związane z migrantami przekraczającymi granice USA albo UE. Tego typu fenomeny domagają się również analizy z pespektywy filozofii polityki, w ramach której problem przemocy i krzywdy był często traktowany jako marginalny. Tak więc podstawowym celem seminarium będzie analiza różnych fenomenów przemocy i krzywdy w kontekście państwowym i międzynarodowym oraz ich oceny tak z perspektywy klasycznych (np. Hobbes) jak i globalnych teorii sprawiedliwości takich jak teoria Rawlsa. Na zajęciach będziemy omawiali różne formy przemocy takie jak wojna czy interwencja zbrojna. Badając różne konflikty i konteksty użycia przemocy, w oparciu o teksty teoretyczne i studia przypadków – takie jak konflikt Izraelsko-Palestyński - będziemy starali się rozpoznać kiedy przemoc, jeśli w ogóle, jest uprawniona moralnie; co należy robić, by zmniejszyć ryzyko jej zaistnienia; jakie czynniki do niej doprowadzają; jakie krzywdy i kiedy stanowią podstawę do uprawnionego działania w stosunkach międzynarodowych; jaką strategię bezpieczeństwa proponują różne modele teoretyczne i do jakich filozoficznych podstaw się one odwołują. Wymagana jest biegła znajomość języka angielskiego.
Wybrane zagadnienia:
Etyczne i polityczne problemy przemocy, wojny i globalnego terroryzmu.
W jaki sposób państwa są odpowiedzialne za przemoc?
Co sprawia, że świat jest niebezpieczny?
Czy interwencje zbrojne i wojny są moralnie uprawomocnione?
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
K_W02, w pogłębionym stopniu metody badawcze i strategie argumentacyjne filozofii polityki
K_W03, specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku angielskim
K_W05, główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach filozofii polityki
K_W08, pogłębionym stopniu normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmianę i drogi wpływania na ludzkie zachowania
K_W10, w pogłębionym stopniu rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu polityki w wymiarze globalnym
K_W11, w pogłębionym stopniu zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze, w społeczeństwie i sferze polityki;
Nabyte umiejętności:
Absolwent potrafi:
K_U01,samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów
K_U02, określać stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji
K_U03, analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
K_U04, identyfikować zaawansowane strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych
K_U06, twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
K_U09, konstruować i twórczo rekonstruować argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice
K_U10, pisać twórcze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne, innowacyjne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie filozofii
Nabyte kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do:
K_K02, rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków
K_K03, samodzielnego podejmowania i inicjowania działań zawodowych oraz planowania i organizowania ich przebiegu
K_K04, dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z własną pracą badawczą i odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz do aktywności w rozwiązywaniu tych problemów
K_K05 aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji
Dodatkowe cele nauki dla uczestników studiów doktoranckich:
WG_01, w zakresie pozwalającym na rewizję istniejących paradygmatów - globalne osiągnięcia, obejmujące podstawy teoretyczne oraz ogólne zagadnienia i wybrane konkretne kwestie - odpowiednie dla dyscyplin humanistycznych, w tym przypadku dotyczące globalnej polityki,
WG_02, w zakresie pozwalającym na rewizję istniejących paradygmatów - globalne osiągnięcia, obejmujące podstawy teoretyczne oraz ogólne zagadnienia i wybrane konkretne kwestie - odpowiednie dla dyscyplin humanistycznych, w tym przypadku dotyczące globalnej polityki,
WK_01, fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych.
Kryteria oceniania
- aktywność (w tym obecność, przygotowanie i udział w dyskusjach na zajęciach) – 40 %
- przygotowanie materiałów i przeprowadzenie grupowej dyskusji (warsztatu) na temat wybranego problemu z zakresu tematyki zajęć – 40 %
- sporządzenie i przesłanie raportu z przeprowadzonego warsztatu – 20 %
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Wybór/Selection:
Walzer, Just and Unjust Wars, Basic Books 1991.
International Ethics. Concepts, Theories and Cases in Global Politics, Amrk R. Amstrutz, 2013.
Theories of International Ethics, ed. T. Nardin, D.R. Mapel, Cambridge Unviersity Press, UK 1992.
Global Politics. A New Introduction, Ed. J. Edkins, M. Zehfuss.
Rawls, The Law of Peoples. Harvard University Press 2001.
Kant, Perpetual Peace, Book Tree 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: