Podstawy bioetyki 3800-SP-PB
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią etyki medycznej i geneza bioetyki, dostarczenie im wiedzy na temat interdyscyplinarnej natury bioetyki, jej miejsca w systemie nauk oraz jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. Celem zajęć jest ponadto zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami współczesnej bioetyki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: Po zakończeniu kursu słuchacz:
‒ posiada pogłębioną wiedzę na temat historii etyki lekarskiej oraz narodzin i genezy bioetyki;
‒ ma wiedzę o interdyscyplinarnej i dwoistej naturze bioetyki oraz o jej przedmiocie i stosowanych na jej gruncie metodach badawczych;
‒ posiada pogłębioną wiedzę na temat statusu naukowego bioetyki, przedmiotu jej badań oraz stosowanych na jej gruncie metod badawczych;
‒ rozumie rolę jaką spełnia bioetyka w regulacji praktyki medycznej oraz jej wkład w rozwój nauk biomedycznych;
‒ zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dyskutowane na gruncie bioetyki;
‒ rozumie społeczno-kulturowe i polityczne uwarunkowania praktyki medycznej i rozwoju nauk biomedycznych;
Nabyte umiejętności: Po ukończeniu kursu słuchacz:
‒ krytycznie analizuje teksty omawiające zagadnienia z zakresu tematyki zajęć; rekonstruuje poglądy i argumenty innych osób, w tym uczestników zajęć;
‒ dobiera i konstruuje argumenty normatywne i faktyczne, oraz formułuje odpowiedzi na krytykę;
‒ dostrzega podstawowe problemy i konflikty etyczne, jakie rodzi praktyka i rozwój biomedycyny;
‒ wyjaśnia podstawowe relacje między praktyką i rozwojem biomedycyny a kulturą, religią i prawem;
‒ przygotowuje wystąpienia ustne związane z tematyką konwersatorium
Nabyte kompetencje społeczne: Po ukończeniu kursu słuchacz:
‒ docenia wartość i znaczenie dyskusji;
‒ potrafi współpracować w grupie, w szczególności dzielić pracę i odpowiedzialność za przygotowanie i wygłoszenie ustnego referatu;
‒ docenia znaczenia refleksji bioetycznej dla rozwoju cywilizacji europejskiej, w szczególności dla rozwoju nauk biomedycznych w duchu poszanowania godności i podstawowych praw człowieka.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa: 80% wynik kolokwium zaliczeniowego, 20% aktywność na zajęciach
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 w semestrze
Literatura
Chyrowicz B. (2015). Bioetyka. Anatomia sporu. Kraków: Znak; Łuków P., Pasierski T. (2013), Etyka medyczna z elementami filozofii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; Łuków P. (2005). Granice zgody: autonomia zasad i dobro pacjenta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar; Różyńska J., i Chańska W. (red. 2013). Bioetyka. Warszawa: Wolters Kluwer; Różyńska J., i Waligóra M. (red. 2012). Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie. Standardy międzynarodowe. Warszawa: Lex a Wolters Kluwer Business; Szewczyk K. (2009). Bioetyka. Tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe; materiały dostarczone przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: