Rozwój i sprawiedliwość dekolonialna 3800-RSD24-S
Na seminarium będziemy się zajmować współczesną krytyką koncepcji rozwoju w perspektywie sprawiedliwości dekolonialnej, dotyczącej relacji pomiędzy globalnym centrum i peryferiami, jej założeń aksjologicznych i implikacji etycznych. Kwestia ta ma kluczowe znaczenie w kontekście kryzysu klimatycznego, którego skutków globalne peryferie doświadczają bardzo dotkliwie.
Skupimy się na koncepcjach rozwijanych w obrębie filozofii peryferyjnych, tj. filozofii spoza północnoamerykańskiego i europejskiego centrum. We współczesnych debatach nad rozwojem głosy te mają niezwykle istotne znaczenie. Szczególną uwagę poświęcimy perspektywie afrykańskiej, wschodnioeuropejskiej i Azji Południowo-Wschodniej.
Seminarium jest realizowane w ramach projektu: Idee postępu i rozwoju w kontekście kryzysu klimatycznego w filozofii peryferyjnej w XXI wieku, Narodowe Centrum Nauki, 2021/43/B/HS1/03354.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student/Studentka:
- posiada uporządkowaną wiedzę na temat koncepcji sprawiedliwości dekolonialnej i współczesnych krytyk koncepcji rozwoju,
- rozróżnia i charakteryzuje założenia aksjologiczne i etyczne implikacje wybranych podejść w tym obszarze,
- identyfikuje i opisuje węzłowe spory w debacie o rozwoju w perspektywie sprawiedliwości dekolonialnej.
Nabyte umiejętności
Student/Studentka:
- potrafi krytycznie analizować teksty o charakterze filozoficznym, naukowym i publicystycznym dotyczące tematyki seminarium,
- potrafi sformułować, poprawnie uargumentować i przedstawić własne stanowisko w zakresie tematyki seminarium,
- potrafi przygotować pisemną analizę wybranych zagadnień dotyczących tematu seminarium.
Nabyte kompetencje społeczne
Student/Studentka:
- dostrzega znaczenie koncepcji sprawiedliwości dekolonialnej we współczesnych debatach nad rozwojem,
- potrafi współpracować w grupie,
- jest gotowy/gotowa prowadzić dyskusję z poszanowaniem odmiennych postaw i poglądów,
- jest w stanie uczestniczyć w debacie dotyczącej zagadnień etycznych związanych z rozwojem i sprawiedliwością w kontekście kryzysu klimatycznego.
Dodatkowe efekty kształcenia dla doktorantów/doktorantek:
Zna i rozumie:
- metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych (WG_03)
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych (WK_01)
Potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych (UW_01)
- dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy (UW_02)
- uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych (UK_03)
- inicjować debatę (UK_04)
Jest gotów do:
- krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk
humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów (KK_02)
- uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej (KK_03)
Kryteria oceniania
- aktywność w czasie zajęć (w tym obecność, znajomość zadanej literatury, udział w dyskusjach) – 50%;
- przygotowanie pracy seminaryjnej – 50%.
Dodatkowe kryteria oceniania dla doktorantów/doktorantek:
- wygłoszenie referatu
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Lista lektur ma charakter wstępny i orientacyjny. Szczegółowa lista lektur wraz z planowanym harmonogramem zostanie przedstawiona na pierwszym spotkaniu.
Wybrane fragmenty z poniższych prac:
African Perspectives on Global Development. (2018). M. Masaeli, S.Yaya, R. Sneller. (red.) E., & Rico Sneller, E. (2018). Cambridge Scholars Publishing.
Allen, A. (2016). The End of Progress: Decolonizing the Normative Foundations of Critical Theory. Columbia University Press.
Amadi, L., Fidelis, Allen. (2022). Decolonizing Colonial Development Models in Africa: A New Postcolonial Critique. Lexington Books.
Challenging Global Development. Towards Decoloniality and Justice. (2024). H. Melber, U. Kothari, L. Camfield, K. Biekart. (red.).Springer.
Climate Change Epistemologies in Southern Africa. Social and Cultural Dimensions. (2023). J. Ahrens, E. Halbmayer. (red.). Routledge.
Decolonial Politics in European Peripheries: Redefining Progressiveness, Coloniality and Transition Efforts. (2024). S. Petkovska. (red.) Taylor and Francis.
Degrowth Decolonization and Development: When Culture Meets the Environment. (2023). M.K. Kočović de Santo, , S. E. Domptail. (red). Springer.
Land Law and Disputes in Asia: In Search of an Alternative for Development. (2021). Y. Kaneko, N. Kadomatsu, B.Z. Tamanaha. (red.). Routledge.
McEwan, C. (2019). Postcolonialism, Decoloniality and Development. Routledge.
Ndlovu-Gatsheni, SJ. (2020). Decolonization, Development and Knowledge in Africa: Turning over a New Leaf. Taylor and Francis.
Rethinking and Unthinking Development: Perspectives on Inequality and Poverty in South Africa and Zimbabwe. (2019). B. Mpofu, S.J. Ndlovu-Gatsheni. (red.). Berghahn Books.
Routledge Handbook of Southeast Asian Development. (2018). A. M.cGregor, L. Law, F. Miller. (red.). Routledge.
The Palgrave Handbook of African Politics, Governance and Development. S.O. Oloruntoba, T. Falola. (2018). Palgrave Macmillan.
The Routledge Handbook of Latin American Development. (2019). J. Cupples, M. Palomino-Schalscha, M. Prieto. (red.). Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: