Dydaktyka etyki w szkole podstawowej II 3800-PED-DESP2-C
Na ćwiczeniach II będziemy kontynuować Lipmanowskie dociekania oraz zapoznamy się z kilkoma innymi „technikami” uczenia filozofii . Goście będą pokazywać z różnych perspektyw , jak radzą sobie z wieloma „problemami” pojawiającymi się na lekcji.
Konflikty we współczesnej szkole. Przemoc w szkole. Pojęcie programu ukrytego (hidden curriculum). Metody podawcze i metody aktywizujące w nauczaniu. Wpływ przestrzeni klasowej na przebieg dyskusji filozoficznej. Rola nauczyciela w przebiegu dyskusji filozoficznej. Debata oksfordzka w nauczaniu argumentacji. Rola filmu w kształtowaniu wrażliwości moralnej. Nauczanie etyki poprzez studium przypadku (case – studies). Współczesne media w nauczaniu podstawowych pojęć filozoficznych
Będziemy zapraszać różnych gości specjalizujących się w różnorodnym podejściu do tematu, m.in.:
Słuchanie w filozofowaniu dr hab. M. Przanowska,
Wartościowanie w filozofowaniu: prof. A. Pobojewska,
Studium przypadku w filozofowaniu dr A. Łagodzka,
Interaktywność w filozofowaniu dr W. Rutkiewicz
Drama w filozofowaniu A. Szymaszczyk
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- rozumienie istoty, założeń, celów i metod edukacji filozoficznej w kontekście aktualnej podstawy programowej;
- rozumienie różnych form przekazu treści filozoficznych – od transmisji wiedzy do uprawiania filozofii „per se”.
- świadomość roli i zadań nauczyciela filozofii;
- znajomość różnych form oceny pracy uczniów z uwzględnieniem specyfiki nauczania filozofii;
- rozumienie znaczenia filozofii dla kształtowania intelektualnych i osobowościowych kompetencji ucznia.
Nabyte umiejętności:
- augmentatywnej oceny prezentowanych teorii i i metod ich praktycznego zastosowania
- kształtowania indywidualnego warsztatu pracy nauczyciela filozofii,;
- metod prowadzenia zajęć z filozofii z wykorzystaniem różnorodnych form pracy,
- prowadzenia zajęć z grupą, jak i nauczania zindywidualizowanego;
- umiejętności oceny i doboru programu nauczania, podręczników i pomocy naukowych w zależności od profilu szkoły czy poziomu nauczania;
- diagnozowania poziomu wiedzy i kompetencji uczniów, zgodnie z wytycznymi programowymi.
Nabyte kompetencje społeczne:
- integrowanie procesu nauczania filozofii z całością procesu edukacyjno-wychowawczego;
- współpracy z nauczycielami innych przedmiotów (cooperative teaching) ,
- wykorzystywanie w pracy dydaktycznej dostępnych zasobów kultury;
- budowanie wśród uczniów kultury uczenia się;
- współpraca z rodzicami, wychowawcami i pedagogami szkolnymi
Kryteria oceniania
Aktywność na warsztatach, napisanie konspektu lekcji oraz samodzielne przeprowadzenie zajęć.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1
Literatura
Pobojewska A. 2012. Zajęcia warsztatowe z filozofii a relatywizm. Dyrektywa wycofania się prowadzącego z merytorycznej warstwy dialogu, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” R. 21, nr 3 (83), s. 351–36.
Pobojewska A. red 2012, Filozofia edukacja interaktywna. Metody, środki, scenariusze. Stentor
Łagodzka A. 2014. Dyskusja dialogiczna – filozofia dzieciństwa i filozofia dorosłych, „Analiza i Egzystencja”, nr 16.
Zdunowski Z. 2009. Edukacja filozoficzna wobec wyzwania relatywizmu na przykładzie programu Mathew Lipmana. Filozofia w szkole, „Analiza i Egzystencja”, nr 10.
Elwich B. Łagodzka A. red. Filozofia dla Dzieci. Wybór artykułów. 1996. Fundacja Edukacja dla Demokracji.
Hessen B. 1997 Najdziwniejsze krzesło świata. Fundacja Edukacja dla Demokracji.
Depta-Marel D. 2015 Samozapytywanie..Kwartalnik Pedagogiczny Nr 2–3(236–237).
Lipman M. Sharp. M. Oscanyan. F.S, 2008, Filozofia w szkole, CODN
Piłat R. 1993. Filozofia w szkole, „Edukacja i Dialog”, nr 8.
Piłat R. 1992. Filozofia dla dzieci, „Edukacja i Dialog”, nr 7.
Gutowska K. 1993. Kurs „Filozofii dla dzieci”, „Edukacja Filozoficzna”, nr 15;
Ricoeur P. Podług Nadziei. 1991 PAX, fragm. Trwoga rzeczywista i złudna
Przanowska M. Namysł humanistyczny – zmysł pedagogiczny. Potencjał twórczy naśladowania wzorów a zmysłowość pedagogiki humanistycznej 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: