Ontologia w Szkole Lwowsko-Warszawskiej II 3800-OSLW223-S
Przedmiotem rekonstrukcji, analizy i dyskusji podczas zajęć będą problemy metafizyczne będące przedmiotem badań w obrębie Szkoły Lwowsko–Warszawskiej z zakresu:
(I) przyczynowości,
(II) ontologii wartości,
(III) ontologii dzieła sztuki (ze szczególnym uwzględnieniem dzieła literackiego) i przedmiotu przedstawionego w dziele sztuki.
Główne zagadnienia, które zostaną omówione, przeanalizowane i przedyskutowane na zajęciach:
Ad (I) – Jakie pytania są pytaniami przyczynowymi? (Czeżowski), Co jest istotą przyczynowości? (Twardowski, Łukasiewicz), Czy skutki mogą być wywołane różnymi przyczynami? (Borowski), Na jakiej zasadzie jest oparta konieczność? (Kreutz), Czy pojęcie przyczynowości może być zastąpione w zupełności pojęciem funkcji? (Zawirski), Jakie są podsystemy klasycznej teologii katolickiej i jakie rodzaje przyczynowości się w nich przyjmuje? (Bocheński, Tkaczyk), Jaka jest istota czynu i działania ludzkiego? (Kotarbiński), Co jest istotą wytworów człowieka? (Twardowski).
Ad (II) – Czym jest wartość? Jaki jest status ontyczny wartości? Czy wartość jest czymś obiektywnym czy subiektywnym? Względnym czy bezwzględnym? Jakie są rodzaje wartości etycznych i estetycznych?
Ad (III) – Jakie są dwa podstawowe znaczenia słowa „fikcja” (Pelc)? Czy dzieło literackie (obraz, dzieło architektury, rzeźba) jest przedmiotem idealnym (Witwicki), realnym (Witwicki) (Blaustein, Pelc) czy intencjonalnym (Ingarden)? Jakie argumenty można podać za każdą z tych koncepcji? Czy na tekst fikcjonalny składają się sądy, supozycje (Twardowski, Witwicki) czy quasi-sady (Ingarden)? Jaka jest różnica między supozycjami i quasi-sadami? Jak istnieje przedmiot fikcyjny? Czym jest przedmiot imaginatywny i jak istnieje? Jakie zależności istnieją między koncepcjami dzieła literackiego i przedmiotu fikcyjnego u Witwickiego, Blausteina, Ingardena i Pelca?
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student zna podstawowe pojęcia i zagadnienia poruszane w SLW z zakresu przyczynowości, teorii wartości i ontologii dzieł sztuki (ze szczególnym uwzględnieniem dzieła literackiego). Zna odpowiedzi na wymienione wyżej pytania. Rozumie różnice pomiędzy teoriami wartości i dzieł sztuki powstałymi w kręgu SLW i na gruncie fenomenologii Ingardena. Ma świadomość tego, że przedstawiciele SLW często udzielają zupełnie różnych odpowiedzi na jedno i to samo pytanie.
Nabyte umiejętności:
Student potrafi (1) samodzielnie interpretować i analizować teksty z zakresu tematycznego przedstawionego powyżej, (2) przedstawić argumentacje na rzecz tez dotyczących wskazanych zagadnień lub przeciwko tym tezom, (3) formułować wypowiedzi w sposób jasny, precyzyjny i uporządkowany.
Nabyte kompetencje społeczne:
Student rozwija: (a) zdolność krytycznego myślenia i dyskutowania, (b) zdolność samodzielnej oceny analizowanych tez, (c) kompetencje językowe (umiejętność jasnego i precyzyjnego formułowania myśli). Zyskuje rozeznanie w rodzimym dorobku naukowym i potrafi go właściwie (d)ocenić.
Kryteria oceniania
Tak jak w wypadku przedmiotu „Ontologia w Szkole Lwowsko Warszawskiej I” prowadzonego przez Prof. dra hab. Mariusza Grygiańca w pierwszym semestrze, ocena końcowa z przedmiotu „Ontologia w Szkole Lwowsko-Warszawskiej I” jest wyznaczona zdobyciem odpowiedniej liczby punktów, które uczestnicy uzyskują na podstawie: (i) zamkniętego, pisemnego TESTU ZALICZENIOWEGO, obejmującego swym zakresem przeczytaną i zanalizowaną literaturę (przystąpienie do testu jest wszakże opcjonalne); (ii) przedstawienia co najmniej jednego referatu lub koreferatu podczas zajęć; (iii) aktywności; (iv) ewentualnego napisania pracy seminaryjnej.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
(I) Przyczynowość:
(1)
(A) Tadeusz Czeżowski, Jak powstało zagadnienie przyczynowości. Zarys jego rozwoju w filozofii starożytnej, Wileńskie Towarzystwo Filozoficzne, Wilno 1933, Wstęp, s. 5–10.
(B) Kazimierz Twardowski na temat przyczynowości – wyimki z wykładów uniwersyteckich.
(2) Jan Łukasiewicz, Analiza i konstrukcja pojęcia przyczyny, „Przegląd Filozoficzny”, t. IX (1906), z. 2., s. 105–179 (wraz z przypisami).
(3) Marian Borowski, Krytyka pojęcia związku przyczynowego „Przegląd Filozoficzny”, t. X (1907), z. 4, s. 492–508.
(4) Mieczysław Kreutz, Negatywne pojęcie przyczynowości „Przegląd Filozoficzny”, t. 41 (1938), z. 1, s. 37–44.
(5) Zygmunt Zawirski, Przyczynowość a stosunek funkcjonalny. Studium z zakresu teorii poznania, „Przegląd Filozoficzny”, t. XV (1912), z. 1, s. 1–66.
(6) Marcin Tkaczyk, Cause and Effect Relationships in Theology (Związki przyczynowo-skutkowe w teologii) oraz Józef Maria Bocheński, Zagadnienie przyczynowości u neoscholastyków, „Przegląd Filozoficzny”, t. 38 (1935), z. 1–2, s. 125–134.
(7) Tadeusz Kotarbiński, Traktat o dobrej robocie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 2000, Rozdział II „Czyn prosty, sprawca, impuls dowolny” (s. 15–21), Rozdział III. „Dzieło, wytwór, tworzywo” (s. 22–32).
(8) Kazimierz Twardowski, O czynnościach i wytworach (1912), [w:] tenże, Wybrane pisma filozoficzne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965, s. 217–240.
(II) Wartości:
(9)
(A) Władysław Tatarkiewicz, Pojęcie wartości czyli co historyk filozofii ma do zakomunikowania historykowi sztuki, „Materiały II Seminarium metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki 19-21 maja 1966”, [w:] tegoż, O filozofii i sztuce, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986, s. 69–77;
(B) Władysław Tatarkiewicz O bezwzględności dobra, część III „Teoria dóbr bezwzględnych i obiektywnych”, [w:] tegoż, O filozofii i sztuce, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986, s. 110–119.
(10)
(A) Stanisław Ossowski, Piękno i twórczość, [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, red. Bohdan Dziemidok, Universitas, Kraków 2004, s. 89–98.
(B) Mieczysław Walfisz-Wallis, Przeżycie i wartość. Pisma z estetyki i nauki o sztuce 1931–1949, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1968: (a) Wartości estetyczne łagodne i ostre (1949), s. 188–189, (b) O przedmiotach estetycznie brzydkich (1932), s. 270–271.
(C) Tadeusz Czeżowski, Czym są wartości (wprowadzenie do dyskusji), [w:] tegoż, Pisma z etyki i teorii wartości, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1989, s. 117–119.
(11)
(A) Bogusław Wolniewicz, Z aksjologii Elzenberga, [w:] tegoż, Filozofia i wartości (I), Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2019, s. 154–165.
(B) Roman Ingarden, O budowie obrazu, §11. „Obraz i jego konkretyzacje” (s. 99–107) i §12. „Wartość artystyczna i wartość estetyczna. Zagadnienie ich względności” (s. 107–115), [w:] tegoż, Studia z estetyki, tom II, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1966.
(III) Status dzieł sztuki i przedmiotów w nich przedstawionych
(12)
(A) Kazimierz Twardowski – wykład uniwersytecki „O supozycjach”,
(B) Władysław Witwicki, „Skłonność artystyczna”, [w:] tegoż, Psychologia, tom II, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1963, s. 277–295.
(13)
(A) Ostap Ortwin, Żywe fikcje (1908), [w:] tegoż, Żywe fikcje. Studia o prozie, poezji i krytyce, Państwowy Instytut Wydawniczy, warszawa 1970, s. 45–54.
(B) Leopold Blaustein Przedstawienia imaginatywne. Studium z pogranicza psychologii i estetyki, Nakładem Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, Lwów 1930 (fragment).
(14)
(A) Roman Ingarden, O dziele literackim (1931), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1960, §3. „Zagadnienie sposobu istnienia dzieła literackiego, §4. Psychologistyczne ujęcie dzieła literackiego i zagadnienie jego tożsamości, §5. Dzieło literackie jako „przedmiot wyobrażeniowy”, §8. „Dzieło literackie jako twór wielowarstwowy”, §28. Funkcja twórcza zdań i ich stosunek do przedmiotów przedstawionych.
(B) Roman Ingarden, O budowie obrazu, §8. „Stosunek obrazu i malowidła”,[w:] tegoż, Studia z estetyki, tom II, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1966, s. 69–80.
(15)
(A) L. Blaustein, Recenzja książki R. Ingardena «Das literarische Kunstwerk» (Halle 1931), „Ruch Filozoficzny”, 13, 1935 – 1937, zesz. 5–10, s. 101a–101b.
(B) Roman Ingarden, Wykłady i dyskusje z estetyki, Posiedzenie siedemnaste z 27 kwietnia 1963 (wymiana zdań między R. Ingardenem i Jerzym Pelcem), s. 428–434.
(C) Jerzy Pelc, O istnieniu i strukturze dzieła literackiego. Rozważania logiczne nad «Studiami z estetyki» Romana Ingardena. Część I (1958), „Studia Filozoficzne”, nr 3(6), 1958, s. 121–164 (fragment).
Władysław Tatarkiewicz, Dwa pojęcia formy, część II, [w:] tegoż, Droga przez estetykę, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1972, s. 149–158.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: