Filozofia Platona i Arystotelesa II 3800-NZ-F32-23
Podczas zajęć zostaną omówione starożytne, średniowieczne i nowożytne interpretacje kluczowych tez sformułowanych przez Platona i Arystotelesa. Zajęcia są kontynuacją kursu, który odbywał się w pierwszym semestrze, ale dostępne są także dla nowych uczestników.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student zna metafizyczną i epistemologiczną myśl Platona i Arystotelesa oraz ich antycznych i średniowiecznych kontynuatorów. Na podstawie samodzielnej lektury tekstów źródłowych i opracowań monograficznych student wie, jakie argumenty stoją za tymi koncepcjami.
Nabyte umiejętności:
Student umie wziąć udział w merytorycznej dyskusji dotyczącej problematyki filozoficznej; sprawnie referuje poglądy danego autora oraz potrafi skonfrontować poglądy różnych myślicieli; precyzyjnie formułuje problemy filozoficzne i krytycznie je komentuje.
Nabyte kompetencje społeczne:
Student posiada pogłębioną świadomość znaczenia refleksji filozoficznej dla sfery kulturowej i społecznej; potrafi respektować reguły dyskusji.
Kryteria oceniania
wykład: egzamin ustny,
ćwiczenia: wygłoszenie referatu lub napisanie pracy.
Liczba dopuszczalnych nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Wykład
Aristotle Transformed: the Ancient Commentators and their Influence, ed. R. Sorabji, London 1990.
R. Dales, Medieval discussions of the eternity of the world, Leiden – New York – København – Kőln 1990
E. Gilson, Byt i istota, Warszawa 1963.
M. Głowala, Możności i ich akty, Wrocław 2016.
M. Gogacz, Elementarz metafizyki, Warszawa 1987.
M. Grygianiec, Identyczność i trwanie, Warszawa 2007.
M. Koszkało, Indywiduum i jednostkowienie, Lublin 2003.
M.A. Krąpiec, Struktura bytu, Lublin 2000.
G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 1999-2002.
F. van Steenberghen, Filozofia w wieku XIII, Lublin 2005.
R. Ingarden, Spór o istnienie świata.
N. Hartmann, Nowe drogi ontologii.
N. Hartmann, Zarys metafizyki poznania.
P. Weiss, Modes of being.
Ćwiczenia
1. Boecjusz, Traktaty teologiczne.
2. Awicenna, Metafizyka.
3. Księga o przyczynach.
4. Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie.
5. Tomasz z Akwinu, O wieczności świata.
6. Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o prawdzie.
7. Jan Duns Szkot, Traktat o pierwszej zasadzie.
8. Wilhelm Ockham, Suma logiczna (fragmenty).
9. Robert Grosseteste, O świetle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: