E-learning informatyczny 3800-KOG-WI-SZK
Celem kursu jest:
- umożliwienie studentom głębszego zrozumienia architektury współczesnych komputerów i pełniejszego wykorzystania ich możliwości,
- pogłębienie wiedzy studentów o podstawowych pojęciach z matematyki dyskretnej i logiki stosowanych w informatyce,
- przekazanie studentom wiedzy o gramatykach i językach formalnych.
Tematy poruszane na kursie to:
- prezentacja zasad działania i struktury współczesnych komputerów.
- opis roli i zadań systemów operacyjnych.
- przedyskutowanie systemów liczbowych i rozmaitych sposobów reprezentacji danych stosowanych w informatyce.
- przypomnienie operatorów logicznych logiki pierwszego-rzędu, ich semantyki i stosowania.
- wprowadzenie do języków formalnych i gramatyk.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student zna zasady działania współczesnych komputerów (zna rolę procesora, pamięci operacyjnej oraz pamięci dyskowych).
Rozumie cel istnienia systemów operacyjnych.
Zna pozycyjne systemy zapisu liczb, rozumie ogólne zasady przechowywania danych w pamięci komputerów.
Zna semantykę podstawowych operatorów logicznych.
Zna definicje języków formalnych, gramatyk, języków regularnych i bezkontekstowych.
K_W02, K_W25, K_W38, K_W48
Nabyte umiejętności:
Student umie zapisywać liczby przy różnych podstawach.
Potrafi formułować proste warunki logiczne stosując operatory dostępne w większości języków programowania.
Potrafi tworzyć gramatyki regularne lub bezkontekstowe dla prostych języków (odpowiedniej klasy).
K_U02, K_U07, K_U13, K_U36, K_U45
Nabyte kompetencje społeczne:
Student rozumie ogólne zasady działania komputerów
Rozumie matematykę w podstawowym zakresie niezbędnym do programowania.
K_K01, K_K04, K_K12
Kryteria oceniania
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: Studenci pracują na platformie do zdalnego nauczania rozwiązując testy podsumowujące poszczególne moduły kursu. Końcowa ocena jest wyliczana na podstawie łącznej liczby punktów zdobytych z poszczególnych testów.
b) Składowe oceny końcowej i ich waga: Wyniki testów 100%
c) Skala ocen: Żeby zaliczyć ten kurs trzeba zdobyć co najmniej 50% wszystkich punktów. Skala ocen (powyżej 50%) liniowa: >=50% 3, >= 60% 3+, >= 70% 4, >= 80% 4+, >= 90% 5.
d) Warunki dopuszczenia do poprawy: Ze względu na rodzaj zaliczania – rozciągnięte na cały semestr zdobywanie punktów – nie ma osobnej poprawy. Można natomiast podchodzić po kilka razy (do trzech razy) do poszczególnych testów.
Literatura
1. Logika matematyczna w informatyce, Mordechai Ben-Ari, PWN 2006.
2. Wprowadzenie do teorii automatów, języków i obliczeń, John E. Hopcroft, Rajeev Motwani, Jeffrey D. Ullman, PWN 2012.
3. Publikacje (czasopisma, Internet) o bieżących zagadnieniach z zakresu technologii informacyjnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: