Statystyka I - metody statystyczne w naukach społecznych 3800-KOG-S1MS
Przedmiot mający na celu poszerzenie wiedzy z zakresu metod statystycznych w naukach społecznych ponad poziom możliwy do osiągnięcia po ukończeniu obecnego obligatoryjnego kursu statystyki na I roku. Stanowi zarazem dobre przygotowanie do dalszego studiowania metod statystycznych użytecznych w badaniach społecznych w szczególności do kursu Statystyka II - modele liniowe. Wiedza i umiejętności oferowane w ramach kursu są niezbędnym uzupełnieniem warsztatu badacza społecznego-empiryka. Centralnym pojęciem wykorzystywanym podczas kursu będą modele bazujące na metodzie najmniejszych kwadratów oraz zagadnienia wnioskowania statystycznego.
Ponadto podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z regresją wielokrotną i badaniem zależności statystycznej oraz różnorodne użyteczne warianty regresji wielokrotnej (interakcje, regresja przedziałami liniowa). Zajęcia dotyczące regresji wielokrotnej zostaną poprzedzone przedstawieniem zagadnień związanych z agregacją parametrów statystycznych oraz zastosowaniom twierdzeń agregacyjnych i dekompozycyjnych. Przedstawione zostaną również podstawy estymacji. Zajęcia teoretyczne będą uzupełniane przez zajęcia warsztatowe w pracowni komputerowej, podczas których studenci będą wykorzystywali różne pakiety statystyczne.
Zajęcia będą odbywały się w stałej współpracy z prowadzącymi kurs Statystyka II, dr Markiem Styczniem i dr hab. Mikołajem Jasińskim. Ułatwi to dopasowanie szczegółowych efektów kształcenia w ramach kursu podstawowego ze statystyki do potrzeb kursu Statystyka II.
Kurs obejmuje następujące zagadnienia:
- Agregacja parametrów statystycznych.
- Regresja jako ogólny model opisu zależności statystycznej.
- Ogólna postać miernika zależności statystycznej.
- Regresja wielokrotna liniowa jako model opisu zależności między wieloma zmiennymi
o koncepcja modelu regresji wielokrotnej jako prosty przykład modelu statystycznego,
o wybrane zastosowania, interpretacje, m.in. współczynnik korelacji cząstkowej.
- Zmienne 0-1 w regresji wielokrotnej jako zmienne niezależne (dummy).
- Interakcje w regresji liniowej.
- Regresja przedziałami liniowa.
- Podstawy estymacji parametrów populacyjnych oraz weryfikacji hipotez.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- zna założenia poznanych modeli statystycznych [K_W02, K_W04, K_W05, K_W09]
- zna ograniczenia poznanych modeli statystycznych [K_W02, K_W04, K_W05, K_W09]
- Wie, jakie dobrać metody badawcze z zakresu analizy statystycznej w celu rozwiązania prostych problemów badawczych (K_W15)
- Rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej z wykorzystaniem metod statystycznych (K_W16)
- Zna zastosowania i ograniczenia metod statystycznych, w zakresie niezbędnym do zaplanowania prostego ilościowego badania empirycznego, oraz do rejestrowania i obserwacji zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny (K_W17) (K_U01)
- Posiada podstawową, stosowalną w praktyce wiedzę na temat opisu i wnioskowania statystycznego (K_W18)
Nabyte umiejętności:
- Umie odróżniać teorię dotyczącą rzeczywistości społecznej od modelu statystycznego [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10].
- Umie odróżniać konsekwencje przyjętych założeń od stwierdzonych empirycznie faktów [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10].
- Umie dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze z zakresu metod statystycznych, w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego (K_U11)
- Umie zinterpretować proste zjawiska społeczne przy użyciu podstawowych metod statystycznych (K_U13)
- Umie gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych (K_K04)
- Umie dokonać krytycznej analizy źródeł w zakresie poprawności stosowania w nich analiz statystycznych (K_K06)
Nabyte kompetencje społeczne:
- Ma świadomość odpowiedzialności badacza za wypowiadane interpretacje rzeczywistości [K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10]
- Potrafi wykorzystać poznane modele do symulacji rzeczywistości społecznej oraz do jej badania [K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10]
- Umie pracować w grupie [K_K03]
- Umie w jasny i precyzyjny sposób przedstawić innym abstrakcyjny problem [K_K09, K_K12]
Kryteria oceniania
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: Aktywność na zajęciach. Zaliczenie sprawdzianów. Wykonanie prac domowych. Pisemne zaliczenie końcowe.
b) Składowe oceny końcowej i ich waga: prace domowe 20%, pisemne zaliczenie końcowe 80%
c) W wypadku egzaminu – warunki przystąpienia do egzaminu: warunkiem podejścia do pisemnego zaliczenia końcowego jest zaliczenie wszystkich sprawdzianów organizowanych w trakcie zajęć.
d) W wypadku egzaminu – czy przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym powoduje utratę prawa do przystąpienia do egzaminy w głównej sesji egzaminacyjnej: nie przewidujemy terminu zerowego pisemnego zaliczenia końcowego.
e) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach oraz w wypadkach, których to dotyczy, sposoby ich zaliczania: 2
f) Skala ocen: 5! – 95%; 5 (bdb.) – powyżej 90%, 4+ (db. plus) – od 85%, 4 (db.) – od 75%, 3+ (dst. plus) - od 65%, 3 – (dst.) od 50%, 2 – (ndst.) mniej niż 50%
g) Warunki dopuszczenia do poprawy:
Poprawa dotyczy jedynie pisemnego zaliczenia końcowego i możliwa jest również dla osób, które uzyskały pozytywną ocenę w pierwszym terminie. W przypadku niedopuszczenia do pisemnego zaliczenia końcowego, nie ma możliwości przystąpienia do poprawkowego pisemnego zaliczenia końcowego.
Literatura
Lissowski G., Haman J., Jasiński M. 2008 lub późniejszy, Podstawy statystyki dla socjologów. WN Scholar
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: