Podstawy statystyki 3800-KOG-PS
Przedmiot kursowy, na którym studenci w sposób systematyczny zapoznają się z podstawami analizy statystycznej. Wiedza i umiejętności przekazywane w trakcie zajęć są niezbędne zarówno do poprawnego rozumienia wyników społecznych badań ilościowych prowadzonych i publikowanych przez różne instytucje, jak do samodzielnego zaprojektowania takich badań i przeprowadzenia analizy wyników. Celem zajęć jest stworzenie podstaw do dalszych kursów statystyki, w szczególności „Statystyka I - metody statystyczne w naukach społecznych” oraz „Statystyka II: modele liniowe”.
Kolejne zajęcia wprowadzają w język statystyki i pozwalają zrozumieć poszczególne pojęcia z zakresu opisu i wnioskowania statystycznego. W trakcie kursu definiowane są i omawiane powszechnie wykorzystywane parametry statystyczne, jednocześnie dużo czasu poświęca się kwestii znaczenia i interpretacji obliczanych parametrów. Poprawna interpretacja wymaga dogłębnego ich rozumienia, dlatego prezentacja omawianych parametrów i relacji między nimi odbywa się z wykorzystaniem elementarnych przykładów, celowo upraszczanych rachunkowo tak, by student mógł skupić się na ważnych własnościach omawianych pojęć nie tracąc czasu na trudne arytmetycznie obliczenia. Odniesienia do danych z rzeczywistych badań pojawiają się w dalszej części kursu, kiedy podstawy języka statystyki są opanowane.
Zagadnienia wnioskowania statystycznego związane są nie tylko ze statystyką, ale dotyczą znacznie ogólniejszych reguł poprawnego wnioskowania. Student zapozna się z takimi pojęciami jak: hipoteza, błąd pierwszego i drugiego rodzaju, estymator itp. oraz pozna ogólny schemat pojęciowy teorii weryfikacji hipotez Neymana-Pearsona i jego zastosowanie na kilku podstawowych przykładach – co pozwoli mu na zrozumienie w ciągu późniejszej nauki sposobu przeprowadzania i interpretacji wyników różnych szczegółowych testów statystycznych, właściwych dla konkretnych problemów badawczych. Język statystyki jest formalny, mimo, że nierzadko posługuje się pojęciami występującymi również w języku potocznym. Przyswojenie sobie tego języka wymaga od studenta systematyczności i samodzielnej pracy, choć nie wymaga wstępnie wiedzy matematycznej wykraczającej poza przeciętny poziom szkoły średniej. Z tego względu poza uczestnictwem w zajęciach, studenci będą zobowiązani do regularnego wykonywania prac domowych. Prace te są traktowane jako obowiązkowe i będą rozliczane w trybie ustalonym przez prowadzących zajęcia.
Dla ułatwienia samodzielnej pracy, zespół prowadzących statystykę opracował zbiór zadań, który jest udostępniony on-line i ciągle rozbudowywany.
ZAKRES TEMATÓW
• Populacja, zmienna statystyczna, skale pomiarowe
• Podstawowe pojęcia statystyki: jednostka, populacja, zmienna statystyczna, macierz danych, rozkłady statystyczne
• Parametry poziomu wartości
• Parametry rozproszenia
• Parametry liniowo przekształconych zmiennych
• Własności i zastosowania zmiennej standaryzowanej. Parametry statystyczne - podsumowanie.
• Rozkłady warunkowe i parametry warunkowe. Zależność stochastyczna.
• Regresje pierwszego rodzaju. Regresja średnich.
• Regresje drugiego rodzaju. Regresja liniowa.
• Repetytorium z rachunku prawdopodobieństwa, zmienna losowa
• Rozkłady zmiennej skokowej i ciągłej, rozkłady: prostokątny, trójkątny, normalny
• Zmienna losowa i jej rozkład, własności rozkładu normalnego
• Populacja i próba losowa, statystyka z próby
• Twierdzenie de Moivre'a-Laplace'a, centralne twierdzenie graniczne
• Wprowadzenie do problemu estymacji
• Estymacja punktowa, wprowadzenie do estymacji przedziałowej
• Estymacja przedziałowa średniej i częstości
• Rozkład chi-kwadrat, rozkład t-Studenta
• Weryfikacja hipotez statystycznych metodą Neymana-Pearsona, błędy I-go i II-go rodzaju, poziom istotności
• Weryfikacja hipotez parametrycznych o wartości średniej i częstości oraz o równości średnich dla prób niezależnych i prób zależnych
• Weryfikacja hipotez nieparametrycznych, rodzaje hipotez nieparametrycznych. Test chi-kwadrat.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami statystycznymi, metodami opisu statystycznego i wnioskowania statystycznego, wykorzystywanymi w badaniach społecznych.
Nabyta wiedza:
- ma podstawową wiedzę o kryteriach poprawności wnioskowania
- zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych
- wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe badanie empiryczne
- jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru
K_W01, K_W07, K_W13, K_W18, K_W24
Nabyte umiejętności:
- umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny
- potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
- potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
- potrafi zinterpretować proste zjawiska społeczne przy użyciu podstawowych metod statystycznych
- umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
- potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej
- zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej
K_U01, K_U15, K_U19, K_U27
Nabyte kompetencje społeczne:
- potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej
- szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu)
- szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji grupowej)
- jest świadomy konsekwencji realizowanych przedsięwzięć
K_K02, K_K10, K_K12
Kryteria oceniania
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: Egzamin. Zaliczenie sprawdzianów, wykonanie prac domowych.
b) Składowe oceny końcowej i ich waga: egzamin 100%
c) W wypadku egzaminu – warunki przystąpienia do egzaminu: uzyskanie co najmniej 50% punktów z prac domowych i zaliczenie sprawdzianów
d) W wypadku egzaminu – czy przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym powoduje utratę prawa do przystąpienia do egzaminy w głównej sesji egzaminacyjnej: nie dotyczy – brak terminu zerowego
e) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach oraz w wypadkach, których to dotyczy, sposoby ich zaliczania: 2
f) Skala ocen: 5! – 95%; 5 (bdb.) – powyżej 90%, 4+ (db. plus) – od 85%, 4 (db.) – od 75%, 3+ (dst. plus) – od 65%, 3 – (dst.) od 50%, 2 – (ndst.) mniej niż 50%
g) Warunki dopuszczenia do poprawy: jak w pierwszym terminie
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Lissowski G., Haman J., Jasiński M. 2008 lub późniejszy, Podstawy statystyki dla socjologów. WN Scholar
2. Zbiór zadań w Internecie: https://sites.google.com/site/dydastat/
(Zbiór zadań prowadzony przez pracowników Katedry Modeli Formalnych i Metod Ilościowych w Socjologii WS UW)
Literatura uzupełniająca:
Dowolny podręcznik rachunku prawdopodobieństwa dla szkoły średniej i odpowiedni zbiór zadań, np.:
1. Marek Kałuszko, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka dla uczniów szkół średnich, WNT 1997 (rozdz. 1-2).
2. Wiesław Szlenk, Rachunek prawdopodobieństwa, PZWS 1970, (paragrafy od 1- 4),
3. Adam Płocki, Rachunek prawdopodobieństwa, WSiP 1981, (rozdziały 1- 6),
4. Jerzy Ligman, Edward Stachowski i Anna Zalewska, Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, Heureka 1991, (rozdział II, par. 2.1 - 2.6).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: