U źródeł filozofii. Jak powstają pojęcia ogólne i abstrakcyjne w perspektywie kognitywnej 3800-KOG-MS2-UZF
Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników ze sposobem, w jaki myśl ogólna i abstrakcyjna była tworzona przez najstarszych filozofów indyjskich i greckich. Wykorzystana zostanie metodologia lingwistyki kognitywnej pozwalająca na analizę sposobu, w jaki pojęcia dotyczące doświadczenia są przetwarzane w świadomym namyśle, by w ich ramach wyrażać podstawowe filozoficzne pojęcia. Pozwoli ona również na ukazanie różnic pomiędzy staroindyjskim i starogreckim filozofowaniem.
Przedmiotem wykładu będą następujące cztery bloki zagadnień:
1. Wprowadzenie do metodologii lingwistyki kognitywnej (prototypowa kategoryzacja, schematy wyobrażeniowe, pojęciowa metonimia, pojęciowa metafora, amalgamacja pojęciowa).
2. Myśl ogólna i abstrakcyjna w świetle współczesnych nauk o umyśle i lingwistyki kognitywnej.
3. Jak powstawały najwcześniejsze pojęcia ogólne i abstrakcyjne w najstarszej filozofii greckiej.
4. Jak powstawały najwcześniejsze pojęcia ogólne i abstrakcyjne w najstarszej filozofii indyjskiej
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student będzie posiadał wiedzę dotyczącą podstawowych założeń lingwistyki kognitywnej oraz wiedzę dotyczącą najstarszej filozofii greckiej i indyjskim w odniesieniu do powstawania ogólnego i abstrakcyjnego myślenia [K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W09, K_W10, K_W13]
Nabyte umiejętności:
Student będzie umiał zastosować analizę z użyciem narzędzi lingwistyki kognitywnej w analizie dyskursu filozoficznego [K_U10, K_U02, K_U03, K_U08, K_U10, K_U11, ]
Nabyte kompetencje społeczne:
Student zyska umiejętności jasnego komunikowania trudnych i abstrakcyjnych zagadnień oraz umiejętności śledzenia toku myślenia innych osób [K_K02, K_K07, K_K08, K_K09, K_K10, K_K11,]
Kryteria oceniania
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: Zaliczenie końcowe (forma ustna)
b) Składowe oceny końcowej i ich waga: zaliczenie 100%
c) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności na zajęciach: 2
d) Skala ocen: 5! – 95% pkt., 5 (bdb.) – od 90%, 4+ (db. plus) – od 82%, 4 (db.) – od 75%, 3+ (dst. plus) - od 68%, 3 – (dst.) od 60%, 2 – (ndst.) mniej niż 60%)
Literatura
1. Fauconnier Gilles, Turner Mark. 2003. The Way We Think: Conceptual Blending And The Mind's Hidden Complexities. New York: Basic Books
2. Havelock Eric A. 1983.The Linguistic Task of the Presocratics". w: K. Robb (red.) Language and Thought in Early Greek Philosophy”. La Salle IL: Hegeler Institute, s. 7-82
3. Johnson Mark. 1987. The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. Chicago, London: The University of Chicago Press
4. Jurewicz Joanna. 2016. Fire, Death and Philosophy. A History of Ancient Indian Thinking. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa
5. Lakoff George. 2011 [1987]. Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle. Kraków: Universitas (przekład Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind)
6. Lakoff George, Johnson Mark. 1999. Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books
7. Mandler Jean M. 2004. The Foundation of Mind. Origins of Conceptual Thought. New York: Oxford University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: