Filozofia języka I 3800-KOG-FJ1
Nacisk położony będzie na język jako narzędzie komunikacji. Większość tematów omawianych w trakcie zajęć jest związanych z pojęciami znaczenia wyrażeń, kontekstu użycia i wpływu kontekstu na znaczenie. Omawiać będziemy następujące zagadnienia:
1. Nazwy własne: czy Gödel odkrył twierdzenie o niezupełności?
2. Deskrypcje określone: czy morderca Smitha zamordował Smitha?
3. Wyrażenia okazjonalne: czy „Jestem teraz tutaj” jest zawsze prawdziwe?
4. Akty mowy, czyli „jak działać słowami”
5. Asercja: o co chodzi w stwierdzaniu
6. Implikatury: to, co komunikowane, mimo że nie powiedziane
7. Presupozycje i jak je wykryć (czyli o dziurach i zatyczkach)
8. Kontekstualizm a minimalizm: jak kontekst wpływa na znaczenie wypowiedzi
9. Teoria Relewancji i jej główne zasady
10. Ironia – na czym polega
11. Metafora – jak ją rozumieć
12. Kłamstwo i fake news
13. Zaprzeczalność: „Ja tego nie powiedziałam!”
Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (wykład) + 30h (ćwiczenia) + 90h pracy własnej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna klasyczne teorie znaczenia i odniesienia przedmiotowego [K_W01, K_W02, K_W03, K_W10]
Student wie, na czym polega różnica między kontekstualizmem i minimalizmem semantycznym i potrafi wskazać konsekwencje, jakie wynikają z przyjęcia tych stanowisk [K_W01, K_W03, K_W10]
Student wie, co to są czynności mowy, presupozycje i implikatury [K_W01, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W10, K_W13]
Student wie jak stosować metody wypracowane w obrębie filozofii analitycznej do badania różnorodnych filozoficznych zagadnień
Nabyte umiejętności:
Student potrafi podać przykłady różnych użyć deskrypcji [K_U01]
Student potrafi analizować ironie i metafory [K_U01, K_U02, K_U03]
Student potrafi zidentyfikować presupozycje i implikatury konwersacyjne danej wypowiedzi [K_U01, K_U02, K_U06, K_U10 ]
Student umie określić moc illokucyjną i skutek perlokucyjny wypowiedzi [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10 ]
Student czyta i interpretuje tekst filozoficzny z zakresu filozofii języka;
Student potrafi konfrontować problemy pochodzące z różnych tekstów filozoficznych;
Student umie analizować argumentację filozoficzną, wskazywać składające się na nią tezy i założenia, ustalać logiczne i argumentacyjne relacje między elementami filozoficznego wywodu;
Student poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną;
Student umie podać argumenty za i przeciw podstawowym stanowiskom w obrębie współczesnej filozofii języka.
Kryteria oceniania
Wykład zakończy się egzaminem pisemnym sprawdzającym nabytą wiedzę. Egzamin będzie miał formę testową i będzie składał się z pytań dotyczących wszystkich poruszanych tematów.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2
Sylabus ćwiczeń znajduje się na podstronie grupy ćwiczeniowej.
Literatura
Przewodnik po filozofii języka. Red. J. Odrowąż-Sypniewska, WAM 2016.
10 wykładów z filozofii języka. B. Stanosz. Biblioteka Myśli Semiotycznej.
Pragmatyka. S. C. Levinson. PWN.
Philosophy of Language. A Contemporary Introduction. W. Lycan. Routledge.
The Blackwell Guide to the Philosophy of Language. Red. M. Devitt i Richard Hanley. Blackwell.
Oxford Companion to the Philosophy of Language. Red. E. Lepore i B. Smith
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: