Pracownia EEG 3800-KOG-EEG1
W trakcie zajęć studenci zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie rejestracji podstawowych parametrów pracy mózgu: EEG, potencjałów wywołanych (EP), potencjałów skorelowanych z bodźcem (ERP). Dodatkowo zapoznają się z metodą rejestracji aktywności mięśni (elektromiografia, EMG), także mimicznych, związanych z wyrażaniem emocji. Kurs umożliwi uczestnikom poznanie praktycznych aspektów działania tych podstawowych technik wykorzystywanych do monitorowania aktywności mózgu i układu nerwowego. Studenci zdobędą wiedzę na temat ich zalet i ograniczeń. Przekazana zostanie również podstawowa wiedza z zakresu projektowania badań psychofizjologicznych. W ramach zajęć studenci samodzielnie opracują parametry rejestracji dla zrealizowanie wylosowanego projektu badawczego.
Tematy zajęć:
1. Prezentacja elektrod i czepków EEG. Wyznaczanie lokalizacji elektrod.
2. Wyznaczanie lokalizacji elektrod. Zakładanie elektrod i czepka EEG. Pomiar i korekta oporności elektrod. Pierwsza rejestracja EEG - rozróżnienie prawidłowego sygnału od zakłóceń (artefaktów).
3. Rejestracja EEG. Ustawienia parametrów wzmocnienia i filtrowania sygnału, ustawienia parametrów cyfrowania danych i zapisu plików. Artefakty. Obserwacja synchronizacji i desynchronizacji pasma alfa. Pierwszy protokół z ćwiczeń - protokół z rejestracji pasma alfa.
4. Rejestracja AEP. Zapis znaczników bodźców - z portu ADC, znacznik z wejścia cyfrowego DIGIN (event+). Uśrednianie danych według znacznika bodźca. Protokół z rejestracji (AEP).
5. Rejestracja VEP. Bodziec szachownicy - procedura w PsychoPy, znaczniki bodźców z portu LPT. Randomizacja interwałów między bodźcami. Znaczniki bodźców z wejścia wejścia DIGIN (event+). Uśrednianie danych według znacznika bodźca. Protokół z rejestracji VEP..
6. Rejestracja EEG i EMG (potencjał ruchowy- dłoń/palec). Znacznik zdarzenia z prostego „response pad’a” – zapis przez z port ADC. Generacja znacznikóe binarnych off-line. Rejestracja EMG z mięśni mimicznych. Protokół z rejestracji EEG i EMG.
7 i 8. Różne sposoby generacji bodźców i zapisu markerów ERP, dioda LED, głośnik. Program do prowadzenia badań psychologicznych PsychoPy + port LPT, markery - wejście cyfrowe, wejście analogowe, fotodioda z monitora.
9. Procedura odd-ball, 2 bodźce, randomizacja interwałów, randomizacja (z wagą) kolejności bodźców - sequencer Spike2/PsychoPy. Protokół z rejestracji
10. Próba stworzenia układu neurofeedback - SMR. Rejestracja EEG, analiza częstotliwościowa 'on-line'. Protokół z rejestracji.
11. Samodzielne rejestracje 1 - powtórzenie. Omówienie planów, konfiguracja sprzętu.
12. Samodzielne rejestracje 2 - protokół z zaplanowanych metod rejestracji.
13. Samodzielne rejestracje 3 - notatki z rejestracji
14. Samodzielne rejestracje 4 – zakończenie. Protokół finalny z przeprowadzonego projektu.
15. Kolokwium końcowe
METODY DYDAKTYCZNE
Zajęcia praktyczne w laboratorium EEG – pokaz i samodzielne wykonanie badań EEG. Każde zajęcia mogą (nie muszą) zaczynać się kartkówką z materiału z wykładu (Metody badania funkcjonującego mózgu) i/lub z wcześniejszych zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
student:
- zna podstawy funkcjonalnej anatomii mózgu [K_W01, K_W08, K_W09]
- ma podstawową wiedzę z zakresu elektrofizjologii; [K_W02, K_K04, K_W05, K_W06, K_W16, K_W17]
- zna typowe elektrofizjologiczne korelaty funkcji kognitywnych [K_W01, K_W02, K_W16]
- zna zasady rejestracji EEG, różne systemy lokalizacji elektrod EEG, reguły filtrowania i cyfrowania sygnałów biologicznych [K_W05, K_W06, K_W16, K_W21];
- zna podstawowe metody analizy sygnału EEG [K_W05, K_W06, K_W16, K_W21];
Nabyte umiejętności:
student:
- umie przeprowadzić rejestrację EEG w podstawowym systemie elektrod 10-20 [K_U01, K_K02, K_U04, K_U16];
- umie przygotować i przeprowadzić badanie potencjałów wywołanych [K_U02, K_U04, K_U16];
- umie zaplanować proste eksperymenty badawcze [K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U07, K_U09, K_U10, K_U11];
- umie zaplanować i przeprowadzić proste analizy sygnału EEG (średnia, FFT) w programie rejestrującym Spike [K_U01, K_U02, K_U04, K_U16
- umie napisać protokół z badań EEG
- umie opracować i zaprezentować wyniki swoich badań [K_U20, K_U21, K_U22]
Nabyte kompetencje społeczne:
student:
- umie współpracować w zespole badawczym [K_K03, K_K04, K_K10]
- potrafi prezentować wyniki badań naukowych [K_K07, K_K08, K_K09],
- potrafi zrozumiale przedstawić tło badań oraz przeprowadzić dyskusję wyników [K_K02, K_K05]
Kryteria oceniania
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się:
1. Przygotowywanie protokołów z rejestracji z kolejnych ćwiczeń.
2. Napisanie kartkówek i mini-testów na zajęciach i na platformie e-learning.
3. Wykonanie projektu w podgrupach ora indywidualne przygotowanie raportu z projektu..;
4. Zaliczenie kolokwium końcowego w obu semestrach. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie co najmniej 60% punktów.
b) Składowe oceny końcowej i ich waga: Na ocenę końcową składać się będą:
1. Ocena z kolokwium (40%).
2. Ocena za zaplanowanie i wykonanie projektu oraz przygotowania raportu (30%).
3. Oceny z kartkówek, quizów i protokołów z kolejnych ćwiczeń (20%), liczy się także terminowość realizacji zadań.
4. Aktywność na zajęciach (10%).
c) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach oraz w wypadkach, których to dotyczy, sposoby ich zaliczania: 2
(W usprawiedliwionych przypadkach zajęcia praktyczne można odrabiać z inną grupą ćwiczeniową)
d) Skala ocen:
5! - 98% pkt.
5 (bdb.) - 90–97%
4+ (db. plus) - 82–89%
4 (db.) - 74–81%,
3+ (dst. plus) - 67–73%,
3 (dst.) - 60–66%,
2 (ndst.) - <60%
e) Warunki dopuszczenia do poprawy: Można poprawiać jedynie raport z końcowego projektu oraz kolokwium końcowe. Nie da się poprawić (ani odrobić niezaliczonych) zadań cząstkowych z kolejnych ćwiczeń (rejestracje, kartkówki, quizy i protokoły). Zajęcia wymagają systematycznej pracy.
Literatura
Materiały podawane na wykładzie, podczas zajęć oraz na COME.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: