Historia filozofii nieanalitycznej 3800-HFNA-DON-ZK
W ramach wykładu przedstawione zostaną następujące nurty filozofii współczesnej:
1. Filozofia życia
2. Fenomenologia
3. Egzystencjalizm
4. Hermeneutyka
5. Filozofia chrześcijańska i żydowska
6. Psychoanaliza
7. Marksizm
8. Szkoła frankfurcka
9. Feminizm
10. Strukturalizm
11. Poststrukturalizm
12. Postmodernizm
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- znajomość podstawowej terminologii współczesnej filozofii nieanalitycznej
- znajomość poglądów wybranych autorów na podstawie samodzielnej lektury ich pism
- zrozumienie historycznego charakteru kształtowania się idei filozoficznych
Nabyte umiejętności:
- umiejętność interpretowania tekstu filozoficznego oraz komentowania i konfrontowania tez pochodzących z różnych tekstów
- umiejętność poprawnego stosowania poznanej terminologii
Nabyte kompetencje społeczne:
- gotowość do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności
- gotowość do przyjmowania nowych idei i ewentualnej zmiany stanowiska w świetle dostępnych danych i argumentów
ĆWICZENIA
Wiedza:
- student posiada podstawową terminologię filozoficzną, zakres problemów oraz metodę badań charakterystyczną dla filozofii nieanalitycznej
- potrafi, na podstawie lektury tekstów źródłowych, przedstawić podstawowe rysy teorii najważniejszych filozofów nieanalitycznych
Umiejętności:
- potrafi dokonać samodzielnej interpretacji tekstu filozoficznego
- posiada umiejętność krytycznej analizy i rekonstrukcji argumentów, tez i hipotez badawczych zawartych w przerabianych lekturach oraz sformułować samodzielną opinię na ich temat
Kompetencje społeczne:
- potrafi pracować w grupie, formułować opinie i dzielić się nimi w sposób komunikatywny dla innych studentów
- potrafi prowadzić dyskusję opartą o argumenty merytoryczne oraz jest zdolny do przyjęcia alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów oraz stawiania pytań badawczych
Kryteria oceniania
W trakcie egzaminu ustnego ocenie podlegać będzie stopień opanowania zagadnień prezentowanych na wykładzie oraz omawianych na ćwiczeniach. Wymagana będzie znajomość najważniejszych nurtów współczesnej filozofii nieanalitycznej oraz koncepcji rozwijanych przez jej wybranych przedstawicieli. Ocena uzyskana na egzaminie zależeć będzie od zakresu i stopnia pogłębienia wiedzy na temat wspomnianych nurtów i koncepcji oraz od umiejętności dostrzeżenia złożonych relacji między nimi.
Sylabus ćwiczeń (w tym kryteria oceniania) znajduje się na podstronie danej grupy ćwiczeniowej.
Literatura
Lektury wspólne dla wszystkich grup ćwiczeniowych:
1. F. Nietzsche, Z genealogii moralności, II.
2. W. Dilthey, O istocie filozofii, s. 115-132
3. H. Bergson, Intuicja filozoficzna, w: Myśl, ruch, dusza i ciało.
4. E. Husserl, Medytacje kartezjańskie, Wprowadzenie i Medytacja 1.
5. M. Heidegger, Bycie i czas, s. 3-28
6. M. Heidegger, Czas światoobrazu, w: Budować, mieszkać, myśleć.
7. M. Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, s. 70-82, 223-264.
8. J.-P. Sartre, Byt i nicość, s. 24-30,115-129.
9. P. Ricoeur, Przyswojenie, w: Język, tekst, interpretacja
10. E. Levinas, Całość i nieskończoność, s. 18-44.
11. Z. Freud, Kultura jako źródło cierpień, I-IV.
12. L. Althusser, Marksizm a humanizm, w: W imię Marksa
13. T.W. Adorno, Dialektyka negatywna, s. 186-210.
14. M. Horkheimer, Krytyka instrumentalnego rozumu (rozdz. „Środki i cele”).
15. S. de Beauvoir, Druga płeć („Wstęp”)
16. G. Deleuze, Po czym poznać strukturalizm?
17. M. Foucault, Historia seksualności, t. 1, s. 74-92.
18. J. Derrida, Kres człowieka, w: Pismo filozofii
19. R. Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, rozdz. 4.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: