Historia filozofii nowożytnej I (wykład monograficzny) 3800-HFN123-M
Przedmiotem zajęć będzie nowożytna antropologia filozoficzna ujęta w ścisłym powiązaniu z kulturowymi, ekonomicznymi i społecznymi procesami historycznymi. Wychodzimy z założenia, że antropologia filozoficzna może być zarazem teorią rozpatrywalną pod kątem jej adekwatności do opisu zasad świata społecznego, jak i praktyką ustanawiającą nowe sposoby jego rozumienia, a także jego instytucje i wartości. Będziemy kładli szczególny nacisk na ów „performatywny” aspekt antropologii filozoficznej. Chcemy także sproblematyzować dwa kluczowe zagadnienia. Po pierwsze wyłonienie się nowoczesnych nauk o człowieku jako autonomicznej dziedziny wiedzy. Po drugie granice i sens pojęcia nowoczesności (sens ten pozostaje związany z procesem autonomizacji domeny świata społecznego). Będziemy sięgali do teorii klasycznych myślicieli epoki nowożytnej od Machiavellego do Milla, a rozważając je posługiwać się będziemy współczesnymi diagnozami nowoczesności (Marcuse, Weber, Foucault).
Nasze rozumienie antropologii filozoficznej jako teorii nowoczesnej zakłada, iż od samego zarania nowożytności pojawia się w filozofii narastające zrozumienie jej koniecznie społecznego charakteru, które wynika z ujęcia przez refleksję filozoficzną problemu człowieka, jako podmiotu z konieczności pierwotnie uspołecznionego. Interesuje nas ukazanie, jak przełom nowożytny z jednej strony wynikał z jego ekonomiczno-społecznych uwarunkowań, z drugiej – jak oddziałał on na zarówno konkretne praktyki społeczne nowoczesności, jak i na kształtowanie się coraz szerszego pola problemowego obejmowanego przez antropologię w jej nowoczesnym kształcie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
- zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się antropologii filozoficznej w okresie nowożytnym
- rozumie rolę filozofii w wytwarzaniu się nowożytnego pojęcia człowieka
- prawidłowo identyfikuje główne, nurty, dzieła i stawki filozoficznych sporów o filozoficzne ujęcie człowieka w okresie nowożytnym
- potrafi samodzielnie zinterpretować główne linie argumentacyjne nowoczesnych sporów filozoficznych o pojęcia człowieka
- potrafi identyfikować główne nurty współczesnej debaty ideowej dotyczącej człowieka i społeczeństwa
- wykazuje motywację do refleksyjnego zaangażowania w życie społeczne
Kryteria oceniania
aktywne uczestnictwo w zajęciach, praca pisemna bądź zaliczenie ustne
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
- Francis Bacon – „Nowa Atlantyda”
- Adam Smith – „Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów” („Wstęp i plan dzieła”, Ks. I, rzdz. I-IV, VIII-X)
- Immanuel Kant – „Do wiecznego pokoju”
- D. A. F. de Sade – „Francuzi, jeszcze jeden wysiłek, jeżeli chcecie stać się republikanami|
- Jacques Lacan – „Kanta Sadem”
- Karol Darwin – „O pochodzeniu człowieka” r. 1, 4, 5, 7
- Max Stirner – „Jedyny i jego własność” (wybrane fragmenty)
- Moses Hess – „O ruchu socjalistycznym w Niemczech”
- Michał Bakunin – „Państwowość i anarchia”
- Max Weber - „Polityka jako zawód i powołanie”
- Herbert Marcuse - „Rozum i rewolucja” (wybrane fragmenty)
- Jean-François Lyotard – „Kondycja ponowoczesna”
- Michel Foucault - „Narodziny biopolityki” (wybrane fragmenty)
- Edward Said – „Orientalizm” („Wprowadzenie”)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: