Historia filozofii II 3800-HF2-DON-ZK
Tematyka zajęć obejmuje dzieje filozofii w Europie od renesansu do II połowy XIX w. W centrum rozważań znajdują się problemy filozofii teoretycznej (metafizyki i teorii poznania), w szczególności w kontekście filozoficznych uwarunkowań rewolucji naukowej. Drugim centralnym elementem wykładu będą kwestie związane z filozofią praktyczną (etyką, filozofią społeczną) i ich powiazania z nowożytną metafizyką. Poruszymy także problem historycznej wyjątkowości nowożytności, przedstawimy jej próby zrozumienia samej siebie oraz wewnętrzne i zewnętrzne krytyki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: 1) student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych, 2) zna idee i argumenty wybranych nowożytnych autorów filozoficznych na podstawie wykładu i samodzielnej lektury ich pism;
Nabyte umiejętności: 1) student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych, 2) zna idee i argumenty wybranych nowożytnych autorów filozoficznych na podstawie wykładu i samodzielnej lektury ich pism;
Nabyte kompetencje społeczne: 1) student ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego i refleksji filozoficznej dla kształtowania się więzi społecznych
Kryteria oceniania
Egzamin ustny obejmujący tematykę wykładu i ćwiczeń.
Literatura
Podręczniki:
F. Copleston, Historia filozofii, wiele wydań, odpowiednie fragmenty z 9 tomów;
Ernst von Aster, Historia filozofii, PWN, Warszawa 1969
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, 3 tomy, wiele wydań, odpowiednie fragmenty;
J. Migasiński, Filozofia nowożytna.Postacie/Idee/Problemy, Wyd. Stentor 2011;
Literatura uzupełniająca:
A.C. Crombie, Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej;
B. Cohen, The Birth of a New Physics;
A. Koyré, Od zamkniętego świaantoine liltta do nieskończonego wszechświata;
G. Galilei, Dialog o dwu najważniejszych układach świata: ptolemeuszowym i Kopernikowym;
F. Alquié, Kartezjusz;
J. Attali, Pascal;
B. Baczko, Hiob, mój przyjaciel: obietnice szczęścia i nieuchronność zła
J. Israel, Radical Enlightenment: Philosophy and the Making of Modernity, 1650–1750
L. Kołakowski, Jednostka i nieskończoność. Wolność i antynomie wolności w filozofii Spinozy;
Y. Yovel, Spinoza and other Heretics;
J. Bennett, A Study of Spinoza’s Ethics;
P. Gut, Leibniz. Myśl filozoficzna w XVII w.;
B. Russell A Critical Exposition of the Philosophy of Leibniz;
B. Mates, The Philosophy of Leibniz: Metaphysics and Language;
M.J. Siemek, Idea transcendentalizmu u Fichtego I Kanta;
M. Poręba, Możliwość rozumu
P.F. Strawson, The Bounds of Sense. An Essay on Kant’s Critique of Pure Reason;
M. Heidegger, Kant a problem metafizyki;
W. Sellars, Science and Metaphysics. Variations on Kantian Themes;
O. Höffe, Immanuel Kant;
H.E. Allison, Kant’s Transcendental Idealism: An Interpretation and Defense;
Ch. Taylor, Hegel;
M.J. Siemek, Hegel i filozofia;
J. Nowotniak – Samowiedza filozofa. Johanna Gottlieba Fichtego poszukiwanie jedności
Étienne Balibar, Filozofia Marksa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: