Filozofia w teatrze 3800-FT24-S-OG
Zajęcia są pomyślane jako kolejna edycja zajęć seminaryjno-warsztatowych przeznaczonych dla studentów Wydziału Filozofii UW, Akademii Teatralnej i Akademii Sztuk Pięknych. Z jednej strony mają one stworzyć platformę współpracy pozwalającej wykroczyć zarówno poza akademicką teorię, jak i praktykę artystyczną, z drugiej strony mają one sprzyjać zbliżeniu różnych środowisk. Z tego względu zajęcia będą łączyły rozmaite formy pracy: wygłaszanie referatów, przygotowanie prezentacji wizualnych, występy aktorskie, dyskusje.
Dla filozofa – jak pisze Bertold Brecht – teatr może stać się miejscem „plastycznego przedstawienia problemów”, w którym: „Można by naśladować w społecznym współżyciu ludzi procesy wymagające wyjaśnienia. Oglądając je na scenie widz doszedłby do pewnej praktycznie przydatnej wiedzy o życiu” („Wartość mosiądzu”).
Dokładny kalendarz spotkań, motyw przewodni zajęć oraz lista lektur zostaną podane przed pierwszym spotkaniem drogą mailową.
Zajęcia będą się odbywać w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (ul. Miodowa 22/24) w co drugi wtorek w godz. 18:30-21:30.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- pogłębiona znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych stosowanych w omawianych ujęciach filozoficznych
- pogłębiona znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego
- znajomość specjalistycznej terminologii filozoficznej w języku polskim
- pogłębiona znajomość zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie;
- rozumienie fundamentalnej roli, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury
Nabyte umiejętności:
- umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu filozoficznego, twórczego i innowacyjnego komentowania i konfrontowania tez pochodzących z różnych tekstów
- umiejętność analizy złożonych argumentów filozoficznych, identyfikacji składających się na nie tez i założeń, ustalania zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
- formułowanie własnego stanowiska
Nabyte kompetencje społeczne:
- inicjowanie i prowadzenie dyskusji
- identyfikowanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności
- rozpoznawanie braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwanie możliwości usunięcia tych braków
Kryteria oceniania
- przygotowanie na każde zajęcia krótkiego omówienia lektury przewidzianej na zajęcia; omówienia muszą być przekazywane prowadzącym w wersji drukowanej osobiście na początku zajęć
- przedstawienie jednego omówienia w semestrze przed całą grupą
- niedostarczenie na początku zajęć omówienia jest tożsame z nieobecnością
- ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie aktywności w trakcie zajęć i po ocenie przedstawionych omówień
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1
Literatura
Hanna Arendt, "Kondycja ludzka", przeł.A. Łagodzka, Aletheia, Warszawa 2000
Erika Fischer-Lichte, „Estetyka performatywności”, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008.
Freddie Rokem, „Filozofowie i ludzie teatru. Myślenie jako przedstawienie”, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2014.
Richard Schechner, „Performatyka”, przeł. T. Kubikowski, Wrocław 2006.
Samuel Weber, „Teatralność jako medium”, przeł. J. Burzyński, Universitas, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: