- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Filozofia języka 3800-FJ23-M-OG
Celem wykładu jest krytyczna analiza głównych zagadnień analitycznej filozofii języka. Kurs rozpoczyna się od rozważenia zależności między odniesieniem przedmiotowym a znaczeniem wyrażeń (nazwy własne, deskrypcje określone i nieokreślone, terminy naturalnorodzajowe, wyrażenia okazjonalne). Później koncentruje się na wkładzie znaczeniowym, jaki wyrażenia proste wnoszą do wyrażeń złożonych. Przedstawione zostaną podstawy gramatyk kategorialnych. Następnie omawiane będą podstawowe teorie sądów, semantyka Kaplana. Przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia pragmatyczne (pragmatyka Stalnakera, teoria aktów mowy, implikatury) oraz debata między minimalizmem semantycznym a kontekstualizmem, dotycząca wpływu kontekstu na znaczenie.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student zna klasyczne teorie znaczenia i odniesienia przedmiotowego
Student zna główne gramatyki kategorialne
Student wie, co to są czynności mowy, implikatury i presupozycje
Student wie na czym polega różnica między internalizmem i eksternalizmem semantycznym i potrafi wskazać konsekwencje, jakie wynikają z przyjęcia tych stanowisk
Student wie o co chodzi w sporze między minimalizmem semantycznym a kontekstualizmem.
Nabyte umiejętności:
Student potrafi przeprowadzić analizę semantyczno-kategorialną zdań języka naturalnego
Student potrafi przedstawić główne argumenty na rzecz tezy, że różnica między deskrypcjami referencyjnymi i atrybucyjnymi jest różnicą semantyczną
Student potrafi podać argumenty za jednorodną analizą deskrypcji określonych i nieokreślonych
Student potrafi odróżnić znaczenie semantyczne od znaczenia nadawcy
Student potrafi wyjaśnić, na czym polega intencjonalność
Student potrafi zidentyfikować presupozycje i implikatury konwersacyjne danej wypowiedzi
Nabyte kompetencje społeczne:
Umiejętność słuchania ze zrozumieniem
umiejętność funkcjonowania w sytuacji ekspozycji społecznej (przy zadawaniu pytań prowadzącemu)
Kryteria oceniania
Wykład zakończy się sprawdzianem pisemnym sprawdzającym nabytą wiedzę. Sprawdzian będzie miał formę testową i będzie składał się z pytań dotyczących wszystkich poruszanych tematów.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Podręczniki
Przewodnik po filozofii języka. Red. J. Odrowąż-Sypniewska WAM 2016.
10 wykładów z filozofii języka. B. Stanosz. Biblioteka Myśli Semiotycznej.
Pragmatyka. S. C. Levinson. PWN.
Philosophy of Language. A Contemporary Introduction. W. Lycan. Routledge.
The Blackwell Guide to the Philosophy of Language. Red. M. Devitt i Richard Hanley. Blackwell.
Oxford Companion to the Philosophy of Language. Red. E. Lepore i B. Smith
Routledge Companion to the Philosophy of Language. Red. G. Russell i D. Fara.
Zbiory artykułów
Fragmenty filozofii analitycznej. Filozofia języka. Red. B. Stanosz. PWN.
Logika i język. Red. J. Pelc. PWN.
Philosophy of language. Red. A.P. Martinich. OUP.
Readings in the Philosophy of Language. Red. P. Ludlow. MIT Press.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: