Filozofia fikcji 3800-FF23-S
Seminarium poświęcone jest wprowadzeniu do podstawowych problemów filozofii fikcji i obejmuje m.in. następujące zagadnienia: odniesienie nazw fikcjonalnych, sensowność semantyczna zdań o fikcji, rodzaje zdań fikcjonalnych i ich status logiczny, prawda w fikcji, wnioskowanie w fikcji, logika fikcji, metafizyka fikcji. Dyskutowane będą zarówno teksty, które podają w wątpliwość znaczenie teoretyczne analiz fikcji oraz semantyczną sensowność zdań fikcjonalnych, jak również konkurencyjne stanowiska wobec szczegółowych problemów dyskutowanych w ramach filozofii fikcji. Stąd podjęty zagadnieniami będą m.in.: spór wokół kategorii przedmiotów nieistniejących; przedmioty fikcyjne jako przedmioty abstrakcyjne; operator fikcji; fikcjonalizm; przedmioty fikcyjne i światy możliwe; fikcje niemożliwe; wnioskowanie o fikcji. Wskażemy, w jaki sposób rozważania nad fikcją wpływają na filozoficzną interpretację kwantyfikacji, modalności oraz analizy okresów warunkowych, a także przyjrzymy się możliwym aplikacjom rozważanym na gruncie filozofii fikcji koncepcji do analizy innych problemów filozoficznych, dyskutowanych w ramach filozofii matematyki, filozofii prawa oraz etyki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student:
- ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu fikcji w relacji do logiki, metafizyki i filozofii języka.
- zna specjalistyczną terminologię z dziedziny filozofii fikcji w języku polskim
- zna i rozumie główne stanowiska i kierunki współczesnej filozofii fikcji
- zna poszczególne stanowiska w sporze o status logiczny zdań fikcjonalnych,
- zna idee i argumenty sporów prowadzonych w ramach filozofii fikcji
- zna metody interpretacji tekstu z dziedziny filozofii fikcji
- ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych używanych w filozofii języka
(KW03, KW05, KW08, KW09, KW11).
Nabyte umiejętności:
Student potrafi samodzielnie interpretować teksty filozoficzne, formułować argumenty na rzecz określonych tez, analizować i krytycznie oceniać argumenty filozoficzne, wykorzystywać wiedzę filozoficzną w analizie krytycznej. W szczególności:
- wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł tradycyjnych i elektronicznych - czyta i interpretuje tekst z dziedziny filozofii fikcji
- słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów z zakresu filozofii fikcji
- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną
- analizuje argumenty z zakresu filozofii fikcji, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia
- wykrywa zależności między różnymi twierdzeniami i stanowiskami filozoficznymi
- dobiera strategie argumentacyjne, konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę̨.
(KU03, KU04, KU05, KU08, KU09, KU14, KU16).
Nabyte kompetencje społeczne:
Student:
- zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego (KK01)
- jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów (KK02)
- efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia stopień jej zaawansowania (KK05)
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (referenta, dyskutanta). (KK06).
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym zaliczenia seminarium jest aktywna obecność, systematyczna lektura i znajomość omawianych tekstów, a także wygłoszenie referatu oraz przedstawienie pracy pisemnej na uzgodniony temat z zakresu problematyki seminarium. Ocena wystawiona na podstawie wygłoszenia referatu (waga 50%) i pracy zaliczeniowej (50%).
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Lista przykładowych tekstów, które będą dyskutowane podczas zajęć:
Adams, F., Fuller, G., Stecker, R. (1997), The Semantics of Fictional Terms, “Pacific Philosophical Quarterly” 78: 128–148.
Balaguer, M. (2009). Fictionalism, Theft, and the Story of Mathematics. “Philosophia Mathematica”. 17. 131-162.
Braun, D. (1993). Empty Names. “Nous” 27, 449–469.
Braun, D. (2005), Empty Names, Mythical Names, Fictional Names, “Nous” 39: 596–631.
Currie G. (1990), The nature of fiction, Cambridge University Press, Cambridge: Cambridge University Press [fragmenty]
De Ponte, M., Korta, K., Perry, J. (2018), Truth Without Reference: The Use of Fictional Names, “Topoi” 39(2):389-399
Gatzia, D. (2010). Colour Fictionalism. “Rivista di estetica”. 50. 109-123.
Gnatek, Z. (2011), Nazwy puste w teorii bezpośredniego odniesienia – koncepcja Davida Brauna i jej słabości, „Diametros” 27: 130-149.
Ingarden R. (1960), „O dziele literackim”, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. [fragmenty]
Joyce, R. (2005). Moral Fictionalism. [w:] Mark Eli Kalderon (red.), “Fictionalism in Metaphysics”. Oxford University Press. 287-313.
Kripke S. (1973/2013), “Reference and Existence. The John Locke Lectures”, Oxford: Oxford University Press [Fragmenty].
Lewis D. (1976/1991), Prawda w fikcji, tłum. Ziemba M., [w:] Paśniczek J. (red.), „Ontologia fikcji”, Warszawa: Wyd. UMCS: 137‐159.
Marmor, A. (2018), Law, Fiction, and Reality. [w:] Burazin, L., Himma, K. E. & Roversi, C. (red.) “Law as an Artifact”. Oxford University Press.
Nolan D. (2007), A Consistent Reading of Sylvan’s Box, “The Philosophical Quarterly”, vol. 57 (229): 667‐673.
(1975/1991), Meinongowska analiza przedmiotów fikcyjnych, tłum. Wiśniewska‐Giza K., [w:] Paśniczek J., (red.) „Ontologia fikcji”, Warszawa: Wyd. UMCS: 137‐152.
Pelc, J. (1967), Wyrażenia imienne a fikcja literacka, „Studia Estetyczne” 4, 318-336.
Pelc, J. (1983), O bytach fikcyjnych i tekstach fikcjonalnych, „Studia Semiotyczne” 13:179-224
Priest G. (1997), Sylvan’s Box: A Short Story and Ten Morals, “Notre Dame Journal of Formal Logic”, 38: 573‐582.
Rosen G. (1990), Fikcjonalizm modalny.
Rosen, G. & Dorr, C. (2002). Composition as a fiction. [w:] Gale R. (red.), “The Blackwell Companion to Metaphysics”. Blackwell: 151-174.
Sainsbury R. M. (2010), “Fiction and Fictionalism”, New York: Routledge. [Fragmenty]
Thomasson A. (1999), “Fiction and Metaphysics”, Cambridge: Cambridge University Press [Fragmenty].
van Inwagen P. (2005), Existence, Ontological Commitment, and Fictional Entities, [w:] Loux M. J., Zimmerman D. W. (red.), “The Oxford Handbook of Metaphysic”s, Oxford: Oxford University Press: 131‐157.
Walton, K (1990). “Mimesis as Make-Believe: On the Foundations of the Representational Arts”. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1990. [Fragmenty]
Uwagi
W cyklu 2023:
Asystent naukowy: mgr Martyna Pustoszkin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: