Filozofia emocji: aktualne spory 3800-FE24-S
Przedmiotem seminarium są dwa intensywnie dyskutowane zagadnienia współczesnej filozofii emocji. Pierwszym z nich, jest hipoteza konstruktywizmu w teorii emocji, czyli (szczególnie w jego mocnej wersji) stanowisko głoszące, że emocje są socjo-kulturowymi konstruktami, a nie wrodzonymi i uniwersalnymi dla wszystkich ludzi reakcjami. Drugim, jest problem poznawczej treści emocji, czyli pytanie o to, czy emocje należą w ogóle do stanów umysłu „będących o czymś”.
Zajęcia nie koncentrują się jedynie na analizie tekstów i propozycji filozoficznych. Będziemy odwoływać się również do niektórych ustaleń psychologów emocji, lingwistów i badaczy sztucznej inteligencji.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- student/ka zna i rozumie wybrane współczesne spory w obrębie filozofii emocji
- student/ka zna i rozumie związek stanowisk filozoficznych w obrębie teorii emocji z propozycjami z zakresu nauk empirycznych, takimi jak psychologia i neurobiologia emocji
Nabyte umiejętności:
- student/ka rozumie i poddaje krytyce trudne teksty filozoficzne
Nabyte kompetencje społeczne:
- student/ka wykazuje otwartość na inne niż własne sposoby myślenia o filozofii; umie korzystać z przemyśleń innych.
Kryteria oceniania
aktywne uczestnictwo w zajęciach, przedstawienie referatu lub pracy pisemnej
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Averill, J. (1980) ‘A Constructivist View of Emotions’, w: Plutchik, R., Kellerman, H. (red.), Emotions: Theory, Research and Experience, New York: Academic Press
Barrett, L.F. (2006) ‘Emotions as Natural Kinds?’. Perspectives on Psychological Science 1, 28-58
Deonna, J., Teroni, F. (2012) The Emotions. A philosophical introduction, Routledge
Ekman, P., Davidson, R. (red.) (2012) Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, GWP
Fox, A., et al. (red.) (2018) The Nature of Emotion: Fundamental Questions. 2nd edition, Oxford University Press
Kosinski, M. (2023) Theory of Mind May Have Spontaneously Emerged in Large Language Models
Lewis, M., Haviland-Jones, J.M., (2005) Handbook of Emotions. 2nd edition, The Guilford Press
Nussbaum, M.C., (2001) Upheavals of Thought. The Intelligence of Emotions, Cambridge University Press
Sander, D., Scherer, K.R. (red.) (2009) The Oxford Companion to Emotion and the Affective Sciences. Oxford University Press
Wierzbicka, A. (1999) Emotions Across Languages and Cultures: Diversity and universals, Cambridge University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: