Filozofia dialogu międzyreligijnego: uczona niewiedza a mądrość 3800-FDM23-S
Seminarium ma na celu analizę dialogu międzyreligijnego i jego podstaw filozoficznych. Będą omawiane kolejne eseje lub rozdziały trzech książek:
James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi (Eds.), „Learned Ignorance. Intellectual humility among Jews, Christians, and Muslims”, New York: Oxford University Press, 2011.
Michael H. Mitias, “Possibility of Interreligious Dialogue”, Palgrave Macmillan 2021.
Alon Goshen-Gottstein (Ed.), “Sharing Wisdom: Benefits and Boundaries of Interreligious Learning”, Lexington Books 2017.
W pierwszej książce autorzy wywodzący się z trzech tradycji Abrahamowych omawiają różne tematy, kierując się ideą uczonej niewiedzy, wprowadzoną przez Mikołaja z Kuzy.
W drugiej książce analizowane są warunki poważnego dialogu międzyreligijnego.
W trzeciej książce autorzy wywodzący się zarówno z tradycji religii Abrahamowych, jak i z religii subkontynentu indyjskiego rozważają możliwość dzielenia się mądrością niesioną przez religie z ludźmi innych wiar.
Program
I semestr
1. Wprowadzenie
2. David Burrell, Some Requisites for Interfaith Dialogue, Heft et al. 23-33
3. Pim Valkenberg, Learned Ignorance and Faithful Interpretation of the Qur’an in Nichols of Cusa, Heft et al. 34-52
4. Michael Signer, “Seeing Sounds”: Intellectual Humility and the Process of Dialogue, Heft et al. 53-66
5. Asma Afsaruddin, Finding Common Ground: “Mutual Knowing,” Moderation, and the Fostering of Religious Pluralism, Heft et al. 67-86
6. James Heft, Humble Infallibility, Heft et al. 89-106
7. Reuven Firestone, Chosenness and the Exclusivity of Truth, Heft et al. 107-128
8. Oliver-Thomas Venard, The Belief in the Incarnation of God: Source of Religious Humility or Cause of Theological Pride?, Heft et al. 129-148
9. Shira Lander, Supernatural Israel: Obstacles to Theological Humility in Jewish Tradition, Heft et al. 149-169
10 Afra Jalabi, Walking on Divine Edge: Reading Notions of Arrogance and Humility in the Qu’ran, Heft et al. 170-187
11 Elizabeth Groppe, After Augustine: Humility and the Search for God in Historical Memory, Heft et al. 191-209
12 Michael McGarry, Apology, Regret, and Intellectual Humility: An Interreligious Consideration, Heft et al. 210-24
13 Mustafa Abu Sway, Islamic Theological Perspectives on the Intellectual Humility and the Conditioning of Interfaith Dialogue, Heft et al. 225-237
14 Stanisław Krajewski, A Mediation on Intellectual Humility, or on a Fusion of Epistemic Ignorance and Covenantal Certainty, Heft et al. 241-256
15 Daniel Madigan, Saving Dominus Iesus, Heft et al. 257-277
II semestr
16 Omid Safi, Between Tradition and Reform: Between Premodern Sufism and the Iranian Reform Movement, Heft et al. 278-299
17 J. Heft, R. Firestone, O. Safi, The Purpose of Interreligious Dialogue, Heft et al. 300-311
18 Introduction; General Framework of Analysis, Mitias 7-36
19 Mutual Respect as a Condition of Interreligious Dialogue, Mitias 37-64
20 Mutual Understanding as Condition and Aim of Interreligious Dialogue, Mitias 65-94
21 Mysticism as a Basis of Interreligious Dialogue: God-Centeredness, Mitias 95-116
22 Does Religious Self-Understanding Impede Interreligious Dialogue? Mitias 117-137
23 Miroslav Volf, A Christian Perspective, Goshen 1-18
24 Anantanand Rambachan, A Hindu Perspective, Goshen 19-32
25 Pal Ahluwalia, A Sikh Perspective, Goshen 33-44
26 Sallie B. King, A Buddhist Perspective, Goshen 45-60
27 Timothy J. Gianotti, A Muslim Perspective, Goshen 61-78
28 Meir Sendor, A Jewish Perspective, Goshen 79-94
29 Alon Goshen-Gottstein, Sharing Wisdom: A Composite Picture, Goshen 95-112
30 Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: Osiągnięcie szerokiej wiedzy o głównych problemach filozofii dialogu międzyreligijnego, w dialogu chrześcijańsko-żydowskim, na styku religii Abrahamicznych z hinduizmem i buddyzmem.
Nabyte umiejętności: Umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu, komentowania i konfrontowania tez pochodzących z różnych tradycji.
Nabyte kompetencje społeczne: Znajomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego.
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia seminarium uczestnicy będą zobowiązani czytać omawiane teksty, uczestniczyć w dyskusji, w każdym semestrze wygłosić referat wprowadzający omawiany tekst, a ponadto napisać krótką pracę semestralną w każdym semestrze na temat uzgodniony z prowadzącymi. (Zaproponowanie tematu do 30.11.2023. Oddanie pracy do 28.01.2024. Zaproponowanie tematu drugiej pracy semestralnej do 30.04.2024. Oddanie pracy do 16.06.2024.)
Ocena na podstawie aktywności oraz jakości referatów i prac seminaryjnych.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Podstawowa:
-James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi (Eds.), “Learned Ignorance. Intellectual humility among Jews, Christians, and Muslims”, New York: Oxford University Press, 2011.
-Michael H. Mitias, “Possibility of Interreligious Dialogue”, Palgrave Macmillan 2021.
-Alon Goshen-Gottstein (Ed.), “Sharing Wisdom: Benefits and Boundaries of Interreligious Learning”, Lexington Books 2017.
Dodatkowo:
www.ccjr.us/dialogika-resources/documents-and-statements
https://www.prchiz.pl/beit
-Jorge Bergoglio, Abraham Skórka, „W niebie i na ziemi”, Znak, Kraków 2013.
-Martin Buber, „Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych”, PAX Warszawa 1992.
-Catherine Cornille (ed.) „The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue”, 2013
-Grzegorz Ignatowski „Kościoły wobec przejawów antysemityzmu”, Łódź 1999.
-Raimundo Panikkar, „Religie świata w dialogu”, PAX 1986 (oryg. 1978).
-Perry Schmidt-Leukel, “Religious Pluralism and Interreligious Theology,” Orbis Books 2017.
-„Żadna religia nie jest samotną wyspą. Abraham Joshua Heschel i dialog międzyreligijny”, WAM, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: