Filozofia działania 3800-FD23-M
Pojęcie działania stanowi swoisty pomost między sferą fizyczną a sferą racjonalną. Gdy Jan wychyla się, by nacisnąć przełącznik, w jego fizycznym ruchu ucieleśniona może być masa przemyśleń, rozważań, co do tego, co najlepiej zrobić, od wyników tego ruchu mogą zależeć losy całej ludzkości, ruch ten może być dowolny, a Jan może ponosić zań odpowiedzialność. Pojęcie działania uwikłane jest w siatkę pojęciową teorii moralnych, psychologicznych, społecznych, biologicznych, fizycznych. Nie dziwi zatem też rozpiętość poglądów na naturę działań.
Celem zajęć jest wprowadzenie w problematykę współczesnej filozofii działania – zarysowanie zarówno podstawowych podejść teoretycznych jak i zagadnień podejmowanych przez filozofów działania.
Wprowadzenie: naiwna teoria działania. Kontekstualizm; argument ze związku logicznego. Teoria Anscombe. Teoria Davidsona. Spór o indywiduację działań: minimalizm, maksymalizm, moderacjonizm. Hiperinternalizm, wolicjonalizm: teoria Hornsby. Spór o naturę wyjaśnień działań: kauzalizm vs. teleologizm; dziwaczne ciągi przyczynowe. Spór o naturę intencji. Teorie przyczynowości sprawczej. Teorie kontroli sprawczej. Responsybilizm. Spór o naturę racji.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w ramach współczesnej filozofii działania
- zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla współczesnej filozofii działania
- rozpoznaje związek filozofii działania z innymi dziedzinami filozofii: etyką, ontologią oraz epistemologią
- potrafi zwięźle przedstawić problem na piśmie wraz z argumentacją na rzecz jego rozwiązania
- przytacza główne tezy czytanych tekstów i potrafi krytycznie odnieść się do zawartej w nich argumentacji
- czyta i interpretuje tekst filozoficzny
- potrafi w jasny i zrozumiały sposób prezentować swoje poglądy grupie
- potrafi wysłuchać osobę o odmiennych poglądach i w sposób merytoryczny odnieść się do jej przekonań
Kryteria oceniania
Najlepszym sposobem przygotowania się do zaliczenia jest odpowiedzenie na wszystkie pytania przygotowujące do egzaminu, które będą umieszczane na platformie po wykładach.
Ocena jest oparta (100%) na pisemnym kolokwium zaliczeniowym (na ostatnich zajęciach)
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Davis L.H., 1979, Theory of Action, Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Moya C.J., 1990, The Philosophy of Action, Cambridge: Polity Press.
Stout R., 2005, Action, Chesham: Acumen.
Hyman J., Steward H. (red.), 2004, Agency and Action, Cambridge: Cambridge University Press.
Mele A.R. (red.), 1997, The Philosophy of Action, Oxford: Oxford University Press.
O'Connor T., Sandis C. (red.), 2010, A Companion to Philosophy of Action, Oxford: Basil Blackwell.
Sandis C. (red.), 2009, New Essays on the Explanation of Action, New York: Palgrave Macmillan.
Dancy, J., Sandis, C. (red.), Philosophy of Action: An Anthology, Oxford: Wiley-Blackwell, 2015
White A.R. (red.), 1968, The Philosophy of Action, Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: