Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Bojaźni i drżenia” Sorena Kierkegaarda 3800-EDR23-S
Ambicja Sørena Kierkegaarda by filozoficznie uchwycić wysiłek wiary Abrahama w jej krytycznym wydarzeniu, tam gdzie narzędzia filozoficznej analizy powinny zawieść, zaowocowała jedną najwybitniejszych prób filozoficznego uchwycenia aktu wiary/przejmującego i przekraczającego zrozumienie doświadczenia.
W trakcie zajęć będziemy wraz Sørenem Kierkegaardem krążyć wokół wydarzenia pozostającego w centrum optyki książki i za autorem podejmować wysiłek pojęciowego uchwycenia tego, co zdaje się wymykać filozoficznemu opisowi.
Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „Bojaźni i drżenia” Sørena Kierkegaarda a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego.
Zajęcia uzupełnią wiedzę studentów na temat ważnych książek w dziedzinie filozofii religii i mogą stanowić dobry punkt wyjścia dla dalszych samodzielnych studiów poglądów filozofów religii.
Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych problemami filozofii religii i epistemologii.
Zajęcia są kontynuacją zajęć Epistemologia doświadczenia religijnego z roku akademickiego 2022/2023.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Wiedza o poglądach Sørena Kierkegaarda
Nabyte umiejętności:
zna metody interpretacji tekstu filozoficznego;
wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej;
czyta i interpretuje tekst filozoficzny;
analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami;
wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi;
dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę;
twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji;
samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów;
analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami;
określa stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji;
Nabyte kompetencje społeczne:
jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;
na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielne formułuje propozycje ich rozwiązania;
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Przedstawianie swoich poglądów w sposób intersubiektywnie zrozumiały
Dodatkowe efekty kształcenia dla doktorantów:
potrafi:
uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych
inicjować debatę
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywny udział w zajęciach (40%) oraz przygotowanie co najmniej jednego protokołu z zajęć z własnym komentarzem albo przygotowanie i przeprowadzenie referatu w ramach seminarium, albo praca pisemna na zatwierdzony przez prowadzącego temat związany z seminarium (60%).
Dodatkowe kryteria oceniania dla doktorantów:
Przygotowanie i wygłoszenie referatu z samodzielną interpretacją wybranego fragmentu książki omawianego na seminarium, bądź uzgodnionego z prowadzącymi innego tekstu powiązanego z tematem seminarium. Przygotowana interpretacja powinna zawierać wyraźnie sformułowane własne tezy autora w sposób, który umożliwi zajęcie stanowiska w stosunku do nich przez uczestników seminarium).
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 3 w roku
Literatura
„Bojaźń i drżenie" Sørena Kierkegaarda, „Wprawki do chrześcijaństwa”, „O pojęciu ironii” tegoż autora
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: