Komisje i konsultacje etyczne 3800-BE-KKE
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do udzielania konsultacji z zakresu etyki klinicznej, czyli do pracy w charakterze konsultanta/doradcy etycznego lub członka szpitalnej komisji etycznej. W pierwszej części zajęć studenci zdobywają wiedzę na temat:
- genezy konsultacji etycznych w praktyce klinicznej;
- autorytetu, roli, zadań i kompetencji klinicznych konsultantów etycznych i szpitalnych komisji (zespołów) etycznych;
- modeli organizacji i funkcjonowania klinicznych konsultacji etycznych;
- metod etycznej analizy przypadków klinicznych, w tym mediacji bioetycznej;
- metod ewaluacji pracy konsultantów etycznych i szpitalnych komisji (zespołów) etycznych.
Druga część zajęć ma charakter warsztatowy. Studenci uczestniczą w ćwiczeniach symulujących pracę klinicznych konsultantów etycznych i szpitalnych komisji etycznych, których zadaniem jest przygotowanie metodycznych rekomendacji etycznych dotyczących trudnych przypadków klinicznych, a także opracowanie określonych standardów normatywnych (np. kodeków, wytycznych, regulaminów) dotyczących etyki klinicznej lub etycznych aspektów organizacji służby zdrowia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Po zaliczeniu przedmiotu student w pogłębionym stopniu zna i rozumie:
- status, rolę i zadania szpitalnych komisji (zespołów) etycznych i etycznych konsultantów etycznych;
- genezę i historię klinicznych konsultacji etycznych;
- status, naturę i rolę klinicznych konsultantów etycznych;
- modele normatywne klinicznych konsultacji etycznych;
- modele organizacyjne oraz zasady funkcjonowania szpitalnych komisji (zespołów) etycznych i klinicznych konsultantów etycznych;
- podstawowe zasady przeprowadzania etycznej analizy przypadków klinicznych i formułowania rekomendacji etycznych;
- wybrane metody przeprowadzania systematycznej analizy etycznej przypadków klinicznych i formułowania rekomendacji etyczny.
Nabyte umiejętności:
Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi:
- identyfikować problemy i konflikty etyczne występujące w praktyce klinicznej;
- krytycznie analizować poglądu i argumenty innych osób, w tym pozostałych uczestników zajęć, oraz zalecane lektury z zakresu tematyki zajęć;
- przeprowadzić metodyczną, kompleksową konsultację etyczną trudnego przypadku klinicznego, sformułować i uzasadnić rekomendację w danej sprawie;
- przygotować lub ocenić projekt dokumentu regulacyjnego z zakresu etyki klinicznej (np. wytycznych dotyczących etycznej alokacji ograniczonych zasobów medycznych, kodeksu etyki, regulaminu szpitalnej komisji etycznej);
- prowadzić konstruktywną debatę;
- formułować rekomendacje i standardy etyczne w sposób zrozumiały dla specjalistów, ale także osób niebędącymi specjalistami z zakresu etyki lub bioetyki;
- kierować pracą zespołu i współdziałać w grupie, przyjmując rolę przewodniczącego lub członka zespołu/ciała zbiorowego, w szczególności szpitalnej komisji etycznej.
Nabyte kompetencje społeczne:
Po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do:
- krytycznego oceniania posiadanej wiedzy oraz pozyskiwanych informacji i odbieranych treści;
- uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki oraz edukacji bioetycznej w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka kliniczna;
- angażowania się jako bioetyk w projektowanie i prowadzenie działań o charakterze konsultacyjno-opiniodawczym i regulacyjnym w celu podniesienia etycznych standardów polskiej praktyki klinicznej;
- rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki, a zwłaszcza teorii i praktyki etycznych konsultacji klinicznych;
- dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową oraz przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów tej pracy.
Kryteria oceniania
‒ aktywność (w tym obecność, przygotowanie do zajęć, udział w dyskusjach i pracach na zającach) – 30%
‒ samodzielne analizy kazusów etycznych - 50%
‒ opracowanie w grupie projektu dokumentu regulacyjnego z zakresu bioetyki (np. kodeksu dobrej praktyki badawczej, regulaminu komisji bioetycznej/etycznej) – 20 %
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
‒ ASBH, Core Competences for Health Care Ethics Consultation. The Report of the American Society for Bioethics and Humanities, 2nd Edition, 2009.
‒ Aulisio M.P., Arnold R. M., Youngner S. J. (red.) Ethics Consultations. From Theory to Practice, Baltimore and London 2003
‒ Dubler N.N., Liebman C.L., Bioethics Mediation. A Guide to Shaping Shared Solutions, New York 2004.
‒ Jonsen A.R., Siegler M., Winslade WJ., Clinical Ethics. A Practical Approach to Ethical Decisions in Clinical Medicine, 6th Ed. United States of America 2006.
‒ Fox E., Ethics Consultation: Responding to Ethics Questions in Health Care, U.S. Department of Veterans Affairs, National Center for Ethics in Health Care, 2005.
‒ Post Faber L., Blustein J., Dubler N.N., Handbook for Health Care Ethics Committees, Maryland 2007.
‒ Steinkamp N., Gordijn B., Ethical Case Deliberation on the Ward. A comparison of Four Methods, Medicine, Health Care and Philosophy 2003, vol. 6, s. 235-246.
‒ Amdrur R.J, Bankert E.A., Institutional Review Board. Member Handbook. 2thEd. Jones and Bartelett Publishers 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: