- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Etyka globalna i środowiskowa 3800-BE-EGS-OG
Celem zajęć jest a) zapoznanie studentów/studentek ze współczesnymi perspektywami teoretycznymi i stanowiskami aksjologicznymi i normatywnymi z zakresu etyki globalnej i środowiskowej, b) zaznajomienie studentów/studentek z kluczowymi problemami i dyskusjami w tym obszarze, w szczególności wyzwaniami dotyczącymi różnych aspektów zdrowia globalnego oraz sprawiedliwości globalnej i środowiskowej w kontekście kryzysu klimatycznego, c) pogłębianie wiedzy dotyczącej podatności na skrzywdzenie i wykorzystanie („vulnerability”) w kontekście niesprawiedliwości globalnych i środowiskowych („injustices”), d) rozwijanie umiejętności analizy etycznej i) polityk i projektów zdrowotnych i środowiskowych, ii) konfliktów społeczno-środowiskowych, w tym w krajach Globalnego Południa, iii) międzynarodowych projektów badawczych z udziałem jednostek i grup podatnych na skrzywdzenie i wykorzystanie oraz we współpracy z krajami o niskich i średnich dochodach, e) budowanie kompetencji komunikacyjnych pozwalających na udział w debacie dotyczącej problemów z zakresu bioetyki globalnej i środowiskowej.
Metody dydaktyczne: analiza tekstów, dyskusja, analiza przypadków, praca w grupach, „role play”. Część zajęć ma charakter warsztatowy (symulacja pracy komisji ds. etyki badań naukowych o charakterze międzynarodowym).
Zagadnienia:
I. Współczesne perspektywy teoretyczne:
- rozwój bioetyki środowiskowej i globalnej oraz zależność pomiędzy nimi,
- główne koncepcje filozoficzne dotyczące relacji między człowiekiem a środowiskiem naturalnym,
- pojęcia antropocenu, ekosystemu, kryzysu klimatycznego, środowiskowego, planetarnego.
- kategorie zdrowia globalnego, zdrowia środowiskowego, sprawiedliwości zdrowotnej, sprawiedliwości środowiskowej,
- społeczne i środowiskowe determinanty zdrowia.
II. Globalne wyzwania bioetyczne współczesności:
- epidemie i pandemie,
- ubóstwo,
- dostęp do ochrony zdrowia,
- nierówności,
- sprawiedliwa dystrybucja zasobów w skali globalnej,
- bezpieczeństwo żywnościowe,
- migracje,
- zmiany demograficzne.
III. Prawa człowieka a bioetyka globalna i środowiskowa
- prawa człowieka jako fundament bioetyki globalnej i globalnej polityki zdrowotnej,
- globalne zdrowie publiczne a rola instytucji międzynarodowych.
- podstawowe zasady, inicjatywy i programy współpracy międzynarodowej na rzecz ochrony i promocji zdrowia publicznego i zdrowia globalnego.
- prawa człowieka a kryzys środowiskowy i klimatyczny.
IV Zrównoważony rozwój i równowaga środowiskowa
- Filozoficzne i aksjologiczne podstawy koncepcji zrównoważonego rozwoju a założenia etyki środowiskowej i etyki posthumanistycznej.
- Zdrowie a Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ i koncepcja zrównoważonej polityki zdrowotnej na poziomie globalnym i lokalnym
V Projekty i programy:
- zasady projektowania i realizowania projektów badawczych i społecznych z udziałem jednostek lub społeczności szczególnie narażonych na zranienie (vulnerability), w szczególności pochodzących z krajów o niskich i średnich dochodach.
- analiza wybranych programów i działań na rzecz zdrowia, edukacji zdrowotnej, sprawiedliwości zdrowotnej oraz sprawiedliwości środowiskowej realizowanych w takich społecznościach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu kursu student/studentka w pogłębionym stopniu zna i rozumie:
- specyfikę teoretyczną i przedmiotową współczesnej bioetyki globalnej i środowiskowej,
- pojęcia i kategorie stosowane we współczesnej etyce globalnej i środowiskowej,
- podstawowe stanowiska aksjologiczne i normatywne we współczesnej etyce globalnej i środowiskowej,
- kluczowe problemy z zakresu zdrowia globalnego oraz sprawiedliwości globalnej i środowiskowej w kontekście kryzysu klimatycznego,
- zagadnienie podatności na skrzywdzenie i wykorzystanie („vulnerability”) w kontekście niesprawiedliwości globalnych i środowiskowych
- znaczenie praw człowieka dla współczesnej etyki globalnej i środowiskowej
- wartości i zasady zrównoważonego rozwoju, zasady projektowania zrównoważonych polityk i projektów zdrowotnych i środowiskowych, w tym programów adresowanych do grup i społeczności podatnych na skrzywdzenie i wykorzystanie,
- zasady prowadzenia badań naukowych z udziałem grup i społeczności podatnych na skrzywdzenie i wykorzystanie („vulnerable”) oraz we współpracy z krajami o niskich i średnich dochodach.
Nabyte umiejętności:
Po zaliczeniu przedmiotu student/studentka potrafi:
‒ krytycznie analizować teksty z zakresu tematyki zajęć oraz poglądy i argumenty innych autorów, w tym uczestników zajęć,
‒ prawidłowo identyfikować, interpretować i analizować problemy etyczne w obszarze zdrowia globalnego i konfliktów społeczno-środowiskowych,
‒ merytorycznie i poprawnie argumentować, dobierać i konstruować zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne, formułować odpowiedzi na krytykę,
‒ przeprowadzić analizę etyczną polityki lub projektu zdrowotnego i środowiskowego, w tym adresowanego do grup i społeczności podatnych na skrzywdzenie i wykorzystanie („vulnerable”),
‒ przeprowadzić analizę konfliktu społeczno-środowiskowego, w tym w krajach Globalnego Południa, z perspektywy sprawiedliwości środowiskowej,
‒ przeprowadzić analizę międzynarodowego projektu badawczych z udziałem jednostek i grup podatnych na skrzywdzenie i wykorzystanie oraz we współpracy z krajami o niskich i średnich dochodach,
‒ przygotować wystąpienie ustne (referat) z zakresu etyki globalnej i środowiskowej,
‒ uczestniczyć w debacie dotyczącej problemów z zakresu etyki globalnej i środowiskowej.
Nabyte kompetencje społeczne:
Po zaliczeniu przedmiotu student/studentka jest gotów/gotowa do:
- krytycznego oceniania pozyskiwanych informacji i odbieranych treści,
- dostrzegania znaczenia etyki i bioetyki dla zdrowia globalnego oraz innych wyzwań globalnych związanych z kryzysem środowiskowym i klimatycznym,
- angażowania się w opracowywanie zrównoważonych polityk lub projektów na rzecz zdrowia, edukacji zdrowotnej, sprawiedliwości zdrowotnej oraz sprawiedliwości środowiskowej
- włączania się w debatę dotyczącą globalnego zdrowia publicznego, konfliktów społeczno-środowiskowych i zrównoważonego rozwoju,
- współpracy w zespole, w różnych rolach, w tym kierowniczych.
Kryteria oceniania
Aktywność – 20%
Referat – 20%
Pisemna ocena projektu badań naukowych z udziałem jednostek lub społeczności szczególnie podatnych na skrzywdzenie i wykorzystanie (vulnerable) lub z krajów o niskich i średnich dochodach realizującego cele zrównoważonego rozwoju – 15%
Pisemny projekt/ocena projektu działania na rzecz ochrony lub promocji zdrowia albo edukacji zdrowotnej realizującego cele zrównoważonego rozwoju – 15%
Egzamin ustny 30%
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Benton-Short, L. (2023). Sustainability and Sustainable Development. An Introduction. Rowman&Littlefeld.
Bioethical Insights into Values and Policy: Climate Change and Health. (2016). C.C. MacPherson. (red.). Springer.
Coolsaet, B. (2021). Environmental Justice: Key Issues. Routledge.
Global Health. Ethical Challeges. Second Edition. (2021). S. Benatar, G. Brock. (red.). Cambridge University Press.
Have, H. ten. (2016). Global Bioethics: An Introduction. Routledge.
Human Rights in Global Health: Rights-Based Governance for a Globalizing World. (2018). M.B. Meier, L.O. Gostin, M. Robinson (red.). Oxford University Press.
Johnson, B.L., Lichtveld, M.Y. (2022). Environmental Policy and Public Health. T. 1-2. Taylor&Francis.
Rolston III, H. (2012). A New Environmental Ethics: The Next Millennium for Life on Earth.
Routledge.
Williston, B. (2023). The Ethics of Climate Change: An Introduction. Routledge.
Teksty, materiały i casusy dostarczone przez prowadzącą. Liczba stron do przeczytania nie przekroczy 30 tygodniowo.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: