Aktualne problemy bioetyki i biopolityki 3800-BE-APBB
Treści zajęć obejmuje bieżące dyskusje publiczne (medialne, naukowe, polityczne) na temat najnowszych wydarzeń z zakresu bioetyki i biopolityki (w tym, odkryć, osiągnięć, zmian regulacyjnych, głośnych przypadków klinicznych albo kazusów sądowych) o zasięgu krajowym lub międzynarodowym. W porozumieniu z prowadzącym – studenci dokonują wyboru wydarzeń, które są przedmiotem zajęć, oraz dotyczących ich materiałów medialnych i komentarzy. Student odpowiedzialny za wybór danego tematu i materiałów, przygotowuje prezentację wprowadzającą do zajęć, a następnie moderuje dyskusję grupową, której celem jest identyfikacja i analiza źródeł sporów lub dyskusji wokół danego wydarzenia, wyjaśnienie ich kontekstu, uwarunkowań, przebiegu i ewentualnych konsekwencji społecznych. Zadaniem studenta jest ponadto przygotowanie pisemnego komentarza na temat tego wydarzenia, który – po zaakceptowaniu przez prowadzącego – zostanie opublikowany na portalu internetowym kierunku studiów (blogu bioetycznym).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
K_W02; student rozumie w pogłębionym stopniu rolę bioetyki w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk.
K_W12; student zna w pogłębionym stopniu społeczno-kulturowe uwarunkowania praktyki i rozwoju nauk biomedycznych
K_W15; student zna w pogłębionym stopniu bieżące spory i debaty publiczne na tematy z zakresu bioetyki i biopolityki–ich kontekst, uwarunkowania i skutki
Nabyte umiejętności:
K_U01; student potrafi identyfikować problemy i konflikty etyczne występujące w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk oraz w praktyce życia codziennego i społecznego
K_U02; krytycznie analizować wypowiedzi ustne i pisemne innych autorów z zakresu etyki i bioetyki –rekonstruować tezy, identyfikować założenia faktyczne oraz normatywne, krytycznie oceniać poprawność i siłę argumentacji
K_U08; analizować, interpretować i wyjaśniać źródła, kontekst oraz uwarunkowania oraz przebieg i ewentualne konsekwencje społeczne bieżących sporów i debat publicznych na tematy z zakresu bioetyki i biopolityki
K_U12; porozumiewać się, w szczególności na tematy dotyczące bioetyki, ze specjalistami oraz z osobami nie będącymi specjalistami w tej domenie, w tym z wykorzystaniem różnych kanałów i technologii informacyjno-komunikacyjnych
K_U14; przygotować i wygłosić wystąpienie ustne (referat), w szczególności z zakresu bioetyki lub powiązanych z nią dyscyplin i subdyscyplin nauki
Nabyte kompetencje:
K_K01; Student jest gotów do krytycznego oceniania posiadanej wiedzy, pozyskiwanych informacji i odbieranych treści
K_K02; uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki oraz edukacji bioetycznej w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauk biomedycznych i innych bionauk, oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem tych problemów.
K_K05; aktywnego udziału w bieżących debatach i sporach bioetycznych i biopolitycznych, mając poczucie współodpowiedzialności za kształt polskiego dyskursu politycznego, publicznego i medialnego na tematy bioetyczne
K_K06; rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki jako dziedziny teoretycznej i praktyki społecznej
Kryteria oceniania
Referat, praca pisemna
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Ze względu na specyfikę zajęć, literatura będzie podawana na bieżąco, w trakcie ich trwania. Będą to doniesienia, wypowiedzi publiczne i opracowania dotyczące aktualnych problemów bioetycznych i biopolitycznych uzupełnione literaturą fachową.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: