- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Translatorium filozoficzne angielskie 3800-A223-T-OG
Umiejętność płynnego czytania tekstów filozoficznych w języku angielskim i znajomość angielskiej terminologii filozoficznej jest niezbędnym elementem pracy badawczej dzisiejszego filozofa. Celem zajęć jest nabranie pewności siebie przy lekturze myślicieli tworzących w nowej lingua franca. Akcent będzie padał na adekwatne rozumienie tłumaczonego tekstu i na znalezienie jak najtrafniejszych polskich odpowiedników pewnych bardziej kłopotliwych terminów i fraz. Na każdych zajęciach studenci będą odczytywać i tłumaczyć kolejne zdania wybranego artykułu lub książki. Po zajęciach studenci zapisują robocze tłumaczenia swoich zdań w dokumencie google, gdzie prowadzący dodaje kolejne sugestie.
W roku akademickim 2023/2024 zaczniemy od przeczytania jednego rozdziału On Truth Simona Blackburna, Oxford 2018. Później przetłumaczymy fragmenty artykułów i książek w kolejności wybranej przez uczestników w ankiecie online. Na dany tekst poświęcimy 4-5 zajęć i przejdziemy do następnej pozycji. Wstępne propozycje (nie wystarczy czasu na wszystkie):
- Simon Blackburn, On Truth, Oxford 2018 (jeden rozdział).
- John MacFarlane, “Future Contingents and Relative Truth”, The Philosophical Quarterly 53.212 (2003), 321-336.
- Galen Strawson, “The Impossibility of Moral Responsibility”, Philosophical Studies 75.1/2 (1994), 5-24.
- John Martin Fischer, “Introduction: A Framework for Moral Responsibility”, in My Way, Oxford 2006, fragmenty.
- Edward J. Watts, Hypatia: The Life and Legend of an Ancient Philosopher, Oxford 2007, rozdział 3, “The School of Hypatia”.
- Christopher J. Martin, “The Development of Logic in the Twelfth Century”, in R. Pasnau (ed.), The Cambridge History of Medieval Philosophy, Cambridge 2010, 129-145.
- Derek Parfit, Reasons and Persons, Part 3, “Personal Identity”, Oxford 1984 (jeden rozdział).
- David Edmonds, Parfit: A Philosopher and His Mission to Save Morality, Princeton 2023.
- Bernard Williams, “The Makropulos Case: Reflections on the Tedium of Immortality”, in Problems of the Self, Philosophical Papers 1956–1972, Cambridge 1972, 82-100.
- Harry Deutsch, “Relative Identity”, Stanford Encyclopedia of Philosophy, bez technicznej części 1.
- Harold W. Noonan, “Indeterminate Identity, Contingent Identity and Abelardian Predicates”, Mind, New Series 102.405 (1993), 133-146.
Uwaga: Możliwy jest też dobór innych tekstów w zależności od zainteresowań grupy, np. fragmentów dawniejszych filozofów.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- zna i rozumie podstawową terminologię filozoficzną w języku angielskim;
- zna i rozumie podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim;
- zna i rozumie kompleksową naturę języka oraz historyczną zmienność jego znaczeń;
Nabyte umiejętności:
- potrafi samodzielnie tłumaczyć z języka angielskiego na język polski średnio trudny tekst filozoficzny;
- potrafi poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną;
- potrafi analizować i oceniać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, z wykorzystaniem narzędzi wyszukiwawczych i słowników.
Nabyte kompetencje społeczne:
- jest gotowa/gotów do wykorzystywania wiedzy o kulturze danego obszaru językowego, zdobytej na zajęciach;
- jest gotowa/gotów do uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego;
- jest gotowa/gotów do rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków;
- jest gotowa/gotów do efektywnego organizowania własnej pracy i krytycznej oceny jej stopnia zaawansowania
Kryteria oceniania
1) systematyczna praca, w tym przygotowanie do zajęć polegające na sprawdzeniu słownictwa występującego we wskazanej porcji tekstu tłumaczonego na zajęciach; 2) zapisanie przekładu z zajęć w dokumencie google.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
- Simon Blackburn, On Truth, Oxford 2018.
- John MacFarlane, “Future Contingents and Relative Truth”, The Philosophical Quarterly 53.212 (2003), 321-336.
- Galen Strawson, “The Impossibility of Moral Responsibility”, Philosophical Studies 75.1/2 (1994), 5-24.
- John Martin Fischer, “Introduction: A Framework for Moral Responsibility”, in My Way, Oxford 2006.
- Edward J. Watts, Hypatia: The Life and Legend of an Ancient Philosopher, Oxford 2007.
- Christopher J. Martin, “The Development of Logic in the Twelfth Century”, in R. Pasnau (ed.), The Cambridge History of Medieval Philosophy, Cambridge 2010, 129-145.
- Derek Parfit, Reasons and Persons, Part 3, “Personal Identity”, Oxford 1984
- David Edmonds, Parfit: A Philosopher and His Mission to Save Morality, Princeton 2023.
- Bernard Williams, “The Makropulos Case: Reflections on the Tedium of Immortality”, in Problems of the Self, Philosophical Papers 1956–1972, Cambridge 1972, 82-100.
- Harry Deutsch, “Relative Identity”, Stanford Encyclopedia of Philosophy.
- Harold W. Noonan, “Indeterminate Identity, Contingent Identity and Abelardian Predicates”, Mind, New Series 102.405 (1993), 133-146.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: