Translatorium filozoficzne angielskie 3800-A124-T
Zajęcia służyć mają zapoznaniu uczestników z warsztatem tłumacza tekstów filozoficznych. Poprzez wspólne omawianie przygotowywanych wcześniej przekładów niewielkich partii tekstu na każdym spotkaniu studenci doskonalić będą swoje umiejętności translatorskie, czyli uczyć się identyfikować użyte w oryginale filozoficzne pojęcia i znajdować ich polskie odpowiedniki, unikać podstawowych błędów takich jak kalki językowe, dbać (w każdorazowo określonych proporcjach) o wierność duchowi i literze tłumaczonej pracy, i wreszcie – redagować teksty filozoficzne w języku polskim z poszanowaniem zarówno reguł poprawności, jak i wymogów stylu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- znajomość wybranej terminologii filozoficznej w języku angielskim
- świadomość kompleksowej natury języka oraz historycznej zmienności jego znaczeń
Nabyte umiejętności:
- umiejętność samodzielnego tłumaczenia średnio trudnych tekstów filozoficznych z języka angielskiego na polski
- umiejętność wyszukiwania i selekcjonowania informacji ze źródeł pisanych i elektronicznych, z wykorzystaniem narzędzi wyszukiwawczych
Nabyte kompetencje społeczne:
- gotowość do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności
- gotowość do efektywnego organizowania własnej pracy i krytycznej oceny jej stopnia zaawansowania
Kryteria oceniania
Zajęcia będą zaliczane na ocenę na podstawie pisemnych prac tłumaczeniowych. Ocenie podlegać będzie wierność przekładu, jego spójność terminologiczna, poprawność w języku polskim oraz edycja tekstu.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Fragmenty tekstów zostaną wybrane w porozumieniu z uczestnikami zajęć,
Przykladowe teksty:
- J. Butler, Bodies that Matter
- J. Moore, Capitalism in the Web of Life
- F. Jameson, A Singular Modernity
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: