- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Konwersatorium hiszpańskie: Z Napoleonem w Hiszpanii. Udział Polaków w hiszpańskiej Wojnie o Niepodległość (1808-1813). 3700-CS2-K-H-23-OG
Konwersatorium na temat udziału Polaków w hiszpańskiej Wojnie o Niepodległość w latach 1808-1813. W ramach tych zajęć poddane zostaną analizie porównawczej źródła polskie i hiszpańskie na temat ważnych z punktu widzenia historii Polski i Hiszpanii epizodów, takich jak szarża pod Somosierrą i oblężenia Saragossy, a także ech tych wydarzeń w literaturze i kinematografii („Popioły” Stefana Żeromskiego oraz ich ekranizacja w reżyserii Andrezja Wajdy).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
zna kulturę i historię Hiszpanii oraz uwarunkowania jej funkcjonowania, w tym związki polsko-hiszpańskie z okresu wojen napoleońskich (dot. K_W03).
posiada pogłębioną wiedzę na temat szkół badania kultury i historii Hiszpanii (dot. K_W03).
posiada pogłębioną wiedzę na temat kultury oraz języka hiszpańskiego, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultury hiszpańskiej (dot. K_W04).
zna powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą i historią Hiszpanii, w tym związkami polsko-hiszpańskimi z okresu wojen napoleońskich (dot. K_W06).
nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych dotyczących Hiszpanii (dot. K_W06).
zna zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych (historia, nauki polityczne) (dot. K_W07).
potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze w odniesieniu do kultury i historii Hiszpanii, w tym związków polsko-hiszpańskich z okresu wojen napoleońskich, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne (dot. K_U01).
potrafi prezentować wybrane zagadnienia w ramach dyskusji oraz swobodnie komunikować się na temat kultury i historii Hiszpanii, w tym związków polsko-hiszpańskich z okresu wojen napoleońskich (dot. K_U02).
jest gotów do samodzielnej i krytycznej analizy oraz interpretacji tekstów oraz dzieł audiowizualnych dotyczących kultury i historii Hiszpanii, w tym związków polsko-hiszpańskich z okresu wojen napoleońskich (dot. K_K01)
rozumie potrzebę wykorzystywania wiedzy na temat kultury Hiszpanii w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych (dot. K_K01).
jest gotów do zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury na przykładzie kultury hiszpańskiej (dot. K_K02).
jest gotów do uczestnictwa w dyskusji na temat kultury i historii Hiszpanii; szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych (dot. K_K05).
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach.
Liczba dopuszczalnych nieobecności: dwie.
Trzecią i czwartą nieobecność należy zaliczyć indywidualnie.
Pięć nieobecności powoduje brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Literatura zostanie podana każdorazowo przez zajęciami. Zostaną zaprezentowane filmy związane z analizowanymi tematami.
Najważniejsze teksty:
Anonim, Saragossa w roku 1809. Wyjątek z niedrukowanych dotąd pamiętników;
Anonim, Wąwóz Sommo-Sierra, wyjątek z opowiadania majora;
Anonim, Wspomnienia ułana pułku pierwszego legii nadwiślańskiej o kampaniach lat 1807-1814 (z rękopisu);
BRANDT, Henryk, Moja służba w Legii Nadwiślańskiej. Wspomnienia z Hiszpanii oraz Rosji 1807-1812;
Chłopicki w Hiszpanii. (Ustęp z rękopismu Romana hr. Załuskiego pod napisem: «Żywot jenerała Józefa Chłopickiego»;
DALEKI, Jakub. Wspomnienia mojego ojca żołnierza dziewiątego pułku Księstwa Warszawskiego. Zebrane według ustnego opowiadania powtórnie;
DOBIECKI, Wojciech Józef. Wspomnienia wojskowe;
KRASZEWSKI, Kajetan. Od szkolnéj ławy. Opowiadanie z lat 1798-1813;
LEJEUNE, General. Los Sitios de Zaragoza. Historia y pintura de los acontecimientos que tuvieron lugar en esta ciudad abierta durante los dos sitios que sostuvo entre 1808 y 1809;
ŁUBIEŃSKI, Roger. Generał Tomasz Pomian hrabia Łubieński;
ŁUBIEŃSKI, Tomasz. Krótki opis bitwy pod Somo-Sierrą, przez Tomasza Łubieńskiego, podówczas podpułkownika w pułku lekkokonnym gwardii;
Mes souvenirs d’Espagne, en réponse aux écrits relatifs à l’attaque du fort de Fuengirola, par François Młokosiewicz, alors capitaine au 4me Régiment du Grand Duché de Varsovie;
MŁOKOSIEWICZ, Franciszek. Wspomnienie z wojny hiszpańskiej r. 1810;
MROZIŃSKI, Józef. Oblężenie i obrona Saragossy w latach 1808 i 1809, ze względem szczególniejszym na czynności korpusu polskiego;
NIEGOLEWSKI, Andrzej. Somosierra;
Pamiętniki Józefa Rudnickiego od r. 1806 do 1815;
Pamiętniki moje w Hiszpanii przez Kajetana Wojciechowskiego;
Pamiętniki Wincentego Płaczkowskiego, porucznika dawnéj gwardyi cesarsko-francuzkiéj. Spisane w roku 1845;
Pamiętniki z wojny hiszpańskiéj (1808-1814) Stanisława B[r]oekera, b. oficera b. legionów francuzko-polskich;
Les polonais à Somo-Sierra en 1808, en Espagne. Réfutations et rectifications relatives à l’attaque de Somo-Sierra, décrite dans le IXe volume de l’Histoire du Consulat et de l’Empire, par M. A. Thiers; par le colonel Niegolewski, Ancien lieutenant des chevau-légers polonais de la garde impériale; chevalier, en 1808, pour Somo-Sierra, et officier de la Légion d’honneur en 1813, Officier de la croix de Pologne, virtuti militari; député aux États réunis de Prusse à Berlin;
SUŁKOWSKI, Antoni Paweł. Listy do żony z wojen napoleońskich;
Wspomnienia o pułku lekkokonnym polskim Gwardyi Napoleona I, przez cały czas od zawiązania pułku w r. 1807, aż do końca w roku 1814, przez Józefa Załuskiego, byłego jenerała brygady w głównym sztabie wojska polskiego, niegdyś oficera i szefa szwadronu rzeczonej gwardyi cesarza Francuzów.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: