- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dzieje współczesnego Śródziemnomorza, XVIII-XXI w. 3700-CS2-2-DWS-OG
Wykład poświęcony jest dziejom Śródziemnomorza od XVIII do XXI w.
Zajęcia podzielono na bloki tematyczne, prezentowane w układzie chronologiczno-rzeczowym. Wykład zaczyna się krótkim wprowadzeniem do dziejów Morza Śródziemnego do XVII wieku. Poruszane są zagadnienia, które ułatwią studentowi – reprezentującemu różne kierunki studiów, a tym samym różnorodny poziom wiedzy podstawowej na temat dziejów Morza Śródziemnego - zrozumienie procesów zachodzących w okresie późniejszym. Kontynuacją tego wstępu jest przedstawienie zagadnienia dziejów Śródziemnomorza XVIII-XXI wieku w ujęciu komparatystycznym wobec okresu do XVII wieku. Następnie poruszane są poszczególne bloki tematyczne ujęte bądź ściśle chronologicznie (Morze Śródziemne w XVIII oraz w dobie rewolucji francuskiej i wojen napoleońskich, Śródziemnomorze a porządek Kongresu Wiedeńskiego, otwarcie Kanału Sueskiego, Śródziemnomorze a I wojna światowa, Śródziemnomorze w 20-leciu międzywojennym, Śródziemnomorze a II wojna światowa, Śródziemnomorze a rozpad systemu dwubiegunowego), bądź też z uwzględnieniem szerszego kontekstu czasowego danej kwestii (brytyjska droga do Indii - imperium brytyjskie; dekadencja imperium otomańskiego - niepodległość Grecji; Włochy - od rozbicia przez zjednoczenie do ekspansji kolonialnej; Śródziemnomorze w czasie Zimnej Wojny – dekolonizacja).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza;
ma pogłębioną wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce oraz w wybranym kraju Śródziemnomorza;
potrafi samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza; ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy;
ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat kultury wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji; potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim, w wybranym języku Śródziemnomorza oraz w innym języku obcym.
Odniesienie do efektów kształcenia programu studiów:
absolwent zna i rozumie:
-temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza.
- główne zjawiska życia kulturalnego oraz zasady funkcjonowania instytucji kultury w Polsce i wybranym regionie, ze szczególnym uwzględnieniem własności intelektualnej.
- specyfikę studiów regionalnych.
absolwent potrafi:
samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i
ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski
ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne.
-przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji). Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie. Wypowiedź formułuje w języku polskim lub obcym na poziomie B2+ (uwzględniając specjalistyczną terminologię) wobec różnych kręgów odbiorców.
: absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
-zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury, inicjuje działania uwzględniające potrzeby środowiska społecznego w sposób kreatywny.
-poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego.
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz testu (na stopień); liczba dopuszczalnych nieobecności – 2 w semestrze.
Literatura
Morze Śródziemne: przestrzeń i historia, ludzie i dziedzictwo, Warszawa 1994.
Zygmunt Kubiak, Zwierciadło Śródziemnomorza: rozmowy z Zygmuntem Kubiakiem, Warszawa 2002.
Władysław Pająk, Państwa Basenu Morza Śródziemnego a nowa architektura bezpieczeństwa europejskiego, Warszawa-Toruń 1996.
The Mediterranean in History, Los Angeles 2003.
Historia świata śródziemnomorskiego, Wrocław 2003.
Z. Bukowski, K. Dąbrowski, Świat kultury europejskiej, Warszawa 1971.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: